• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 5. Sınıf Sosyal Bilgiler 2. Ders Kitabı Cevapları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 37​

Soru: Görselleri hangi temel insan hakları ile ilişkilendirebilirsiniz? Aşağıdaki tabloda “ ✓ ” ile işaretleyiniz.

  • Cevap: Kişi hürriyeti ve güvenliği, beslenme hakkı, sağlık hakkı, haberleşme hürriyeti ile ilişkilendirebiliriz.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 38​

Karadeniz’de ambulans helikopter ile 9 ayda 198 hasta taşındı

”… T.C. Sağlık Bakanlığının hava ambulans hizmeti kapsamında Trabzon’da konuşlu helikopter ile 2023 Ocak-Eylül döneminde 198 hasta sağlık merkezlerine taşındı. Hastayı en yakın sağlık kuruluşuna ulaştırırken ihtiyaç duyulabilecek her türlü tıbbi cihaza sahip ambulans helikopter ile 2008’den itibaren Trabzon’un yanı sıra Gümüşhane, Giresun, Rize ve Artvin’e de hizmet veriliyor. Yaylalardaki acil hastalar da bölgenin zorlu coğrafi koşullarına rağmen ambulans helikopter ile sağlık merkezlerine ulaştırılıyor (Görsel 4.28)…”

Miniklerin hayallerini geliştirmek için bilim ve sanat sınıfı kurdu

”… Osmaniye’nin Karakuyu köyünde görev yapan Rümeysa Öğretmen’in oluşturduğu sınıfta öğrenciler teleskop ve mikroskopla gözlem yapıyor, müzik aletleriyle notaları öğreniyor, tuvallere resim çiziyorlar (Görsel 4.29)…”

Özel gereksinimli Çağrı’nın evde eğitim mutluluğu

”… T.C. Millî Eğitim Bakanlığınca uygulanan ‘Evde Eğitim’ hizmeti ile öğretmenler, çeşitli nedenlerle okula gidemeyen öğrencilere öğrencilerin evlerinde ders veriyor. Bu hizmetten yararlanan özel gereksinimli Çağrı, sınıf hâline getirilen odasında her gün evine gelen öğretmenlerinin anlattığı dersleri dinleyerek eğitimini sürdürüyor (Görsel 4.30)…”

8 ilde 11 köy ve 2 mahalle yeni tip koronavirüse karşı karantinaya alındı

”… Yeni tip koronavirüs tedbirleri kapsamında Sivas, Yozgat, Çanakkale, Gümüşhane, Giresun, Çankırı ve Kütahya’da 11 köy, Malatya’da ise 2 mahalle karantinaya alındı (Görsel 4.31). Yetkililerin yaptığı açıklamada ‘Şehir dışından çok fazla insan ağırladık, koronavirüs salgınının yayılarak vatandaşlarımızın hayatını tehdit etmesini engellemek amacıyla karantina kararı alınmıştır.’ ifadeleri yer aldı…”

Soru: Habere göre sağlık hakkının korunması için hangi temel insan hakkı kısıtlanmıştır? Söyleyiniz.

  • Cevap: Habere göre, sağlık hakkının korunması amacıyla yerleşme ve seyahat hürriyeti kısıtlanmıştır. Salgının yayılmasını önlemek için karantina uygulanarak bireylerin serbest dolaşım hakkı sınırlandırılmıştır. Bu kısıtlama, toplum sağlığını koruma amacıyla geçici olarak uygulanmıştır.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 39​

Soru: Bilgi görselinde verilenlere göre Avrupa’da yaşayan birçok insan hangi temel hakkından faydalanamamıştır?

  • Cevap: Avrupa’da yaşayan birçok insan barınma hakkından faydalanamamıştır. Uygun fiyatlı konut sıkıntısı ve sosyal konut eksikliği nedeniyle birçok kişi sokakta yaşamak zorunda kalmıştır.
Soru: Bilgi görselindeki ülkelerden birinde yönetici olsaydınız yaşanan soruna nasıl bir çözüm üretirdiniz?

  • Cevap: Eğer bu ülkelerden birinde yönetici olsaydım, devlet destekli uygun fiyatlı konut projeleri başlatırdım. Ayrıca sosyal konutların sayısını artırır, gelir seviyesi düşük ailelere kira desteği sağlardım. Sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yaparak evsiz bireylerin barınma ve temel ihtiyaçlarını karşılamak için yardım programları oluştururdum.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 40​

İsrail saldırıları altındaki Gazze’de çocuklar yaşanan gıda kıtlığını protesto etti

”… Gazze sokaklarında toplanan çocuklar, ‘Ekmek benim hayalim oldu!’, ‘Yaşamak bizim de hakkımız!’ yazılı pankartlar açtı (Görsel 4.33). Ellerindeki kaşıklarla boş tencerelere vuran küçük çocuklar, Gaz- ze’deki saldırıları kınayan ve iyi bir yaşam talebini dile getiren çeşitli sloganlar attı…”

Hollanda’da Doğu Türkistan protestosu

”… Hollanda’nın başkenti Amsterdam’da, Uygur Türklerine yönelik insan hakları ihlalleri protesto edildi (Görsel 4.34). Gösteride yapılan konuşmalarda Doğu Türkistan’daki Uygur Türklerine uygulanan baskıcı politikalar ve dünya devletlerinin bu konuya duyarsız kalmaları eleştirildi…”

Soru: Haberlerde verilen insan hakları ihlallerinin protesto edilmesini sorumluluk duygusu ile ilişkilendirerek tartışınız.

  • Cevap: İnsan hakları ihlallerini protesto etmek, sorumluluk duygusuyla ilgilidir. Gazze’deki çocuklar ve Hollanda’daki göstericiler, temel hak ihlallerine dikkat çekerek hem mağdurların haklarını savunmuş hem de toplumu bilinçlendirmiştir. Bu tür eylemler, adaletin sağlanmasına katkıda bulunur.
Soru: Görseller ve konuşma metinlerinden yola çıkarak “hak ve özgürlüklerden yararlanırken diğer insanların haklarının gözetilmesi gerektiği” ifadesini tartışınız.

  • Cevap: Hak ve özgürlüklerden yararlanırken diğer insanların haklarının gözetilmesi önemlidir. Doğum günü partisinde eğlenmek bir özgürlüktür, ancak bu özgürlük, sınavına çalışmaya çalışan bir bireyin sessiz ortam hakkını ihlal etmemelidir. Bir kişinin eğlenme hakkı, başkasının eğitim hakkını engellememelidir. Toplumda barış ve adaletin sağlanabilmesi için herkesin hem kendi haklarını hem de başkalarının haklarını gözetmesi gereklidir.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 41​

Soru: Temel insan hak ve sorumlulukları ile ilgili örnek olayı, görselleri ve haberleri incelediniz. İncelemelerinizden hareketle temel insan hak ve sorumluluklarının önemine ilişkin merak ettiğiniz konuları belirleyiniz. Verilen örnekten yola çıkarak aşağıdaki tabloyu doldurunuz.

  • Cevap:

1. Eğitim Hakkı​

  • Sorumluluğu: Ödevleri zamanında yapmak, okulda işlenen konuları tekrar etmek, okul kurallarına uymak.
  • Nasıl Korurum?: Engellenme durumunda ilgili kurumlara başvurmak.
  • Merak Ettiğiniz Konu: Eğitim hakkı neden tüm dünyada eşit sağlanamıyor?

2. Sağlık Hakkı​

  • Sorumluluğu: Sağlık kurallarına uymak, hijyen kurallarına dikkat etmek, hasta olduğunda doktora gitmek.
  • Nasıl Korurum?: Sağlık hizmeti verilmediğinde Sağlık Bakanlığı'na şikayette bulunmak.
  • Merak Ettiğiniz Konu: Sağlık hizmetlerine erişimde neden farklılıklar oluyor?

3. Barınma Hakkı​

  • Sorumluluğu: Evde düzeni sağlamak, kişisel eşyaları toplamak, ortak kullanım alanlarını temiz tutmak.
  • Nasıl Korurum?: Barınma hakkı ihlal edildiğinde sosyal hizmetlere başvurmak.
  • Merak Ettiğiniz Konu: Evsiz bireylere devletler nasıl destek oluyor?
 
Geri
Üst