• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 5. Sınıf Sosyal Bilgiler 2. Ders Kitabı Cevapları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 99​

DEĞERLENDİRELİM

Soru: Aşağıdaki atasözlerinin ne anlama geldiğini açıklayınız. Atasözlerinden bütçe planlamada hangi noktaların önemli olduğuna dair yaptığınız çıkarımları ilgili alana yazınız.


  • Cevap:

Atasözleri

Anlamı

Bütçe Planlarken Neye Dikkat Edilmeli?

Damlaya damlaya göl olur.

Küçük birikimler zamanla büyük kazançlara dönüşür.

Küçük tasarrufların uzun vadede büyük fayda sağlayabileceği unutulmamalıdır.

Güvenme varlığa, düşersin darlığa.

Maddi durumun iyi olsa bile geleceği düşünerek dikkatli olunmalıdır.

Geliriniz yüksek olsa bile plansız harcamalar sonucu zor duruma düşebilirsiniz.

Gündüzün mum yakan geceleyin bulamaz.

Gelirini dikkatsizce harcayan kişi, zor durumda kalır.

Harcamalarda dikkatli olunmalı, gereksiz harcamalardan kaçınılmalıdır.

Her çok azdan olur.

Büyük servetler küçük birikimlerden oluşur.

Küçük tasarruflar bile uzun vadede büyük birikimler sağlar.

Ayağını yorganına göre uzat.

Gelirine göre harcama yapmak gerekir.

Gelire uygun harcamalar yapılmalı, aşırı ve gereksiz harcamalardan kaçınılmalıdır.

Azı karar çoğu zarar.

Her şeyin azı kararında iyidir, fazlası zarara yol açar.

Gereksiz ve fazla harcamalardan kaçınılmalı, ölçülü davranılmalıdır.

İşten artmaz, dişten artar.

Tasarruf, kazancı değil harcamaları azaltarak sağlanır.

Kazanç ne kadar yüksek olursa olsun, harcamalar kontrol edilmezse tasarruf yapılamaz.

İki ölç, bir biç.

Bir işi yapmadan önce iyi düşünmek gerekir.

Harcamalar yapılmadan önce ihtiyaç ve istekler dikkatlice değerlendirilmelidir.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 100​

Soru: Atatürk’ün Türkiye İktisat Kongresi açılış konuşmasında söylemiş olduğu sözleri okuyunuz ve soruyu cevaplayınız.

“…Tam bağımsızlık için şu kural vardır: Millî egemenlik, mali egemenlikle desteklenmelidir. Bizleri bu hedefe götürecek tek kuvvet ekonomidir. Siyasi ve askerî muzafferiyetler ne kadar büyük olursa olsun, iktisadî (ekonomik) zaferlerle taçlandırılmadıkça payidar olamaz…”

Soru: Kaynakta geçen “ekonomik zaferle taçlandırmak” sözü sizce ne ifade etmektedir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.

  • Cevap: “Ekonomik zaferle taçlandırmak” ifadesi, askeri ve siyasi başarıların kalıcı olması için ekonomik gücün de gerekli olduğunu ifade eder. Ekonomik bağımsızlık, milli egemenliği güçlendirir ve tam bağımsızlığı sağlar.
Soru: Görsellerdeki ekonomik faaliyetle ilişkili olan doğal kaynağı ilgili alanlara yazınız.

  • Cevap:

Görseldeki doğal kaynaklar ve enerji kaynaklarını temsil eden görsellerin altındaki metinler sırasıyla şu şekildedir:

Toprak

Petrol

Rüzgar

Güneş

Su (Deniz)

Kil ve Toprak

Orman

Hayvanlar

Kömür
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 101​

KEŞFEDELİM

Soru: Verilen yönergeye göre etkinliği yapınız.

Soru: Öğretmeninizin rehberliğinde çember veya “u” şeklinde oturma düzeni oluşturunuz.


  • Cevap: Sınıfta herkesin birbirini görebileceği şekilde çember veya “U” şeklinde oturma düzeni sağlanmalıdır.
Soru: Aileniz ve yakın çevrenizde bulunan kişilerin mesleklerinden örnekler veriniz.

  • Cevap: Öğretmen, çiftçi, doktor, mühendis, esnaf, şoför, kuaför.
Soru: Bu mesleklerin hangi ekonomik faaliyetlerle ilişkili olduğunu söyleyiniz.

  • Cevap:
Ekonomik faaliyetler

  • Öğretmen: Eğitim hizmetleri
  • Çiftçi: Tarım
  • Doktor: Sağlık hizmetleri

  • Mühendis: Teknik ve sanayi sektörü
  • Esnaf: Ticaret
  • Şoför: Ulaşım
  • Kuaför: Hizmet sektörü
Soru: Tartışmayı öğretmeninizin rehberliğinde, tüm öğrencilerin katılımıyla gerçekleştiriniz.

  • Cevap: Ekonomik faaliyetlerin toplumun gelişimi ve refahı için önemi tartışılmalıdır.
Soru: Yaşadığınız ildeki ekonomik faaliyetleri aşağıdaki alanlara yazınız.

  • Cevap: İstanbul: Ticaret, sanayi, turizm, lojistik, bankacılık, balıkçılık, tarım (çevre ilçelerde).
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 102​

Soru: İnsanların temel ihtiyaçlarını karşılamak ve daha iyi yaşam şartlarına sahip olmak için gelir sağlamak amacıyla yaptıkları etkinliklere ekonomik faaliyet denir. Günlük hayatta ihtiyaçlarımızı karşılamak için birçok ekonomik faaliyetten yararlanırız. Bazen bu faaliyetlerin farkında bile olmayız. Aşağıda 5. sınıf öğrencisi Beren’in gün içinde farklı zamanlarda bulunduğu ortamlarla ilgili görseller verilmiştir. Görselleri inceleyiniz ve Beren’in gün içinde ne tür ekonomik faaliyetlerden faydalandığını ilgili alanlara yazınız.

  • Cevap:
Görsel 5.43

"Beren, kahvaltıda gıda ürünleri tüketmektedir. Bu ekonomik faaliyet tarım, hayvancılık ve ticaretle ilgilidir çünkü kahvaltıda tüketilen ürünler marketlerden veya pazarlardan temin edilmiştir."
Görsel 5.44

"Beren, okul servisini kullanarak okula gitmektedir. Bu ekonomik faaliyet ulaşım hizmetleriyle ilgilidir. Servis şoförlüğü, hem hizmet hem de ulaşım sektörüne örnektir."
Görsel 5.45

"Beren, marketten alışveriş yapmaktadır. Bu ekonomik faaliyet ticaret ile ilgilidir. Marketler, ürünlerin tüketicilere ulaştırılmasında önemli bir rol oynar."
Soru: Günlük hayatınızda hangi ekonomik faaliyetlerle karşılaşmaktasınız? Örnekler veriniz.

  • Cevap: Günlük hayatımda market alışverişi ticaret, ekmek almak üretim, okula gitmek eğitim, hastaneye gitmek sağlık, toplu taşıma kullanmak ulaşım faaliyetine örnektir. Bu faaliyetler ihtiyaçlarımızı karşılar ve ekonomiyi destekler.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 108​

ETKİNLİK

Adı
: Yaşadığım İldeki Ekonomik Faaliyetler
Amacı: Yaşadığınız ildeki ekonomik faaliyetleri tanımlama ve gruplandırabilme
Beceri: Özetleme
Süre: 2 ders saati

Yönerge:

• Valilik, kaymakamlık, il tarım ve orman müdürlükleri gibi resmî kurumlara ait genel ağ verilerini inceleyerek yaşadığınız ildeki ekonomik faaliyetleri belirleyiniz.
• Belirlediğiniz ekonomik faaliyetleri sınıf tahtasına yazınız.
• Sınıf tahtasına yazdığınız ekonomik faaliyetleri alanlarına göre gruplandırıp sınıflandırma tablosu oluşturunuz.

Soru: Sınıflandırma tablosundan hareketle yaşadığınız ildeki ekonomik faaliyetleri sınıfta sununuz.

Soru: Ekonomik faaliyetlerin sürdürülebilir bir şekilde yürütülmesinin yaşadığınız il ve ülkemiz ekonomisi açısından önemini açıklayınız.


  • Cevap: Ekonomik faaliyetlerin sürdürülebilir olması, doğal kaynakların korunmasını sağlar ve gelecek nesillere aktarılmasına yardımcı olur. Ayrıca çevreye zarar vermeden üretim yapılması, ülke ekonomisini güçlendirir ve yaşam kalitesini artırır.

Soru: Ülkemiz için önemli olan ekonomik faaliyetleri bilmemizin, tanımamızın ve bu faaliyetlerin koruma bilincine sahip olmamızın önemini açıklayınız.

  • Cevap: Ekonomik faaliyetleri tanımak, kaynakların verimli kullanılmasını sağlar. Koruma bilinci, doğal kaynakların tükenmesini önler ve ekonomik istikrarı destekler.
Soru: Sınıflandırma tablosundaki ekonomik faaliyetlerin korunmasına yönelik fikirlerinizi paylaşınız.

  • Cevap: Tarım alanlarının korunması ve kimyasal kullanımının azaltılması. Enerji tasarrufu ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek. Sanayide çevre dostu üretim tekniklerinin uygulanması. Eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları düzenlemek.
Soru: Sunumlarınız kontrol listesi ile değerlendirilecektir.

  • Cevap: Sunumda açıklayıcılık, doğruluk, konunun net aktarımı ve sınıf katılımı gibi kriterler değerlendirilecektir.
İstanbul’daki ekonomik faaliyetler:

Birincil Ekonomik Faaliyetler:

  • Tarım: Sebze ve meyve üretimi (Silivri, Çatalca)
  • Balıkçılık: Marmara Denizi’nde balıkçılık
  • Madencilik: Kireç taşı ve kil çıkarımı
İkincil Ekonomik Faaliyetler:

  • Sanayi: Tekstil, gıda işleme, kimya sanayi
  • İnşaat: Konut ve altyapı çalışmaları
Üçüncül Ekonomik Faaliyetler:

  • Ticaret: AVM’ler, Kapalıçarşı
  • Ulaşım: Havalimanları, deniz taşımacılığı
  • Sağlık: Hastaneler ve sağlık merkezleri
  • Eğitim: Okullar, üniversiteler

  • Turizm: Tarihi yerler, müzeler
Dördüncül Ekonomik Faaliyetler:

  • Bilgi Teknolojileri: Yazılım firmaları
  • Ar-Ge Çalışmaları: Teknokentler
  • Medya ve İletişim: Haber ajansları, televizyon kanalları
Beşincil Ekonomik Faaliyetler:

  • Üst Düzey Yönetim: Büyük şirketlerin genel merkezleri
  • Kamu Yönetimi: Valilik, belediyeler
 
Geri
Üst