• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

MONDROS ATEŞKES ANTLAŞMASI’NIN İMZALANMASI VE UYGULANMASI (Ders Kitabı 56-63) Cevapları

MaArif Faruk

Çalışkan Üye
Üye
Katılım
13 Mar 2018
Mesajlar
340
Puanları
28
Yaş
20
Konum
izmir
MONDROS ATEŞKES ANTLAŞMASI’NIN İMZALANMASI (30 EKİM 1918) VE UYGULANMASI

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 56​

Soru: Ateşkes antlaşması nedir? Ateşkes antlaşmalarının barış antlaşmalarından farklı yönleri nelerdir? Araştırınız.

  • Cevap: Ateşkes antlaşması, savaşan tarafların çatışmaları geçici olarak durdurduğu bir anlaşmadır. Ateşkes antlaşması, savaşı kalıcı olarak sona erdiren barış antlaşmasından farklı olarak geçici bir çözüm sunar ve yalnızca çatışmaların durdurulmasını kapsar. Barış antlaşması ise savaş sonrası düzenlemeleri içerir ve kalıcı barışı hedefler.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 57​

Soru: Size göre Mondros Ateşkes Antlaşması’nın en tehlikeli maddesi nedir? Açıklayınız.

  • Cevap: İtilaf Devletleri’nin güvenliklerini tehdit eden herhangi bir yeri işgal edebileceği maddesi en tehlikelisidir. Bu madde, işgallerin yaygınlaşmasına ve Osmanlı topraklarının fiilen bölünmesine zemin hazırlamıştır.
Soru: Türk halkının örgütlenmesini engelleme amacı taşıyan madde hangisidir? Açıklayınız.

  • Cevap: Silahların ve cephanenin İtilaf Devletleri’ne teslim edilmesini öngören madde, Türk halkının direnişini ve örgütlenmesini engelleme amacı taşır.
Soru: Mondros Ateşkes Antlaşması Osmanlı Devleti’nin geleceğini nasıl etkilemiştir? Tartışınız.

  • Cevap:
Soru: Mondros Ateşkes Antlaşması ile ilgili verilen metne bakarak antlaşmanın yoruma açık kısımları hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız. Antlaşmaya neden yoruma açık maddeler konulmuştur? Tartışınız.

Sadrazam Ahmet İzzet Paşa’nın Mondros Ateşkes Antlaşması’yla ilgili değerlendirmesi şöyledir:
“…Ancak ateşkesin imzalanması anında iki düşman taraf neredeyse oradan ileri gidilmemek ve yalnız bazı ayrıntıların daha sonra karşılıklı olarak ordular tarafından belirlenmesi temel kurallardan iken düşmanlarımız ateşkesin arkasından anlaşmayı bozucu bir hayli zorluklar çıkarmaya kalkışmışlardır. Benim istifamın hemen arkasından özellikle Fransızlar, kocaman bölgeleri işgale kadar ileriye gitmişlerdir. Bir de kontrol deyiminin İngilizce anlamı, bizim bildiğimiz gibi olmayıp âdeta hüküm, kumanda ve tasarruf anlamına geldiği daha sonra iddia olunarak bu yüzden de bir hayli müdahalelere kalkışılmış, söz gelimi telsiz, telgraf istasyonlarının kontrolünü biz tabii olarak haberleşmenin kontrolü hakkı sanırken bunlara büsbütün el konulmuştur…”


  • Cevap: Mondros Ateşkes Antlaşması, Osmanlı Devleti’nin fiilen sona ermesine ve İtilaf Devletleri’nin topraklarını işgal etmesine yol açarak, bağımsızlık mücadelesinin başlamasına neden olmuştur.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 58​

Soru: İtilaf Devletleri Osmanlı topraklarındaki işgallerini ateşkesin hangi maddesine dayandırmışlardır? İlk olarak nereleri işgal etmişlerdir? Açıklayınız.

  • Cevap: İtilaf Devletleri, Mondros Ateşkes Antlaşması’nın 7. maddesine dayanarak Osmanlı topraklarını işgal etmişlerdir. Bu madde, stratejik bölgeleri güvenlik gerekçesiyle işgal etme hakkı tanıyordu. İlk olarak Musul ve İskenderun bölgelerini işgal etmişlerdir.
Soru: Harita 2.4’ten yararlanarak işgalcilerin Osmanlı Devleti’ne ait hangi toprakları işgal ettiklerini tabloda boş bırakılan yerlere yazınız.

  • Cevap:
İngilizlerin İşgalleri
  • Samsun, Merzifon, Çanakkale, Batum, İzmit, Adapazarı, Eskişehir, Kütahya ve Musul
Fransızların İşgalleri
  • Bursa, Balıkesir, Antep, Maraş, Urfa, Adana, Antakya, Mersin, Suriye
İtalyanların İşgalleri
  • Aydın, Muğla, Burdur, Isparta, Antalya, Konya, Afyon, Akşehir.
Yunanların İşgalleri
  • Manisa, İzmir, Tekirdağ
Ermenilerin İşgalleri
  • Kars, Sarıkamış
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 59​

Soru: Bazı tarihçiler tarafından Paris Barış Konferansı neden “barışa son veren barış” olarak nitelendirilmiştir? Açıklayınız.

  • Cevap: Paris Barış Konferansı, ağır ve adaletsiz şartlar içeren antlaşmalar nedeniyle “barışa son veren barış” olarak nitelendirilmiştir. Bu antlaşmalar, yenilen devletlerde büyük huzursuzluklar yaratmış ve yeni çatışmaların zeminini hazırlamıştır. Özellikle Almanya’ya uygulanan ağır koşullar, II. Dünya Savaşı’na yol açmıştır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 61​

Soru: İstanbul Hükûmeti Türk halkının hislerine neden tercüman olamamıştır? Tartışınız.
  • Cevap: İstanbul Hükûmeti, işgal kuvvetlerinin isteklerine boyun eğerek milletin haklarını savunmamış ve bağımsızlık mücadelesi yerine uzlaşmacı bir politika izlemiştir. Bu tutum, halkın beklentilerine ve bağımsızlık arzusuna ters düşmüştür.
Soru: Yukarıdaki metne göre, Mustafa Kemal’in hangi kişilik özelliklerine ulaşılabilir? Açıklayınız.
  • Cevap: Mustafa Kemal, kararlı, vatansever ve bağımsızlık yanlısı bir liderdir. Hukuksuz işgallere karşı direnmiş ve halkın millî birlik ve beraberliğine güvenmiştir.
Soru: Ülkenin kurtarılması konusunda Mustafa Kemal’in çözüm önerileri nelerdir? Açıklayınız.
  • Cevap: Mustafa Kemal, mandayı reddedip halkın millî birlik ve beraberliğini sağlayarak işgallere karşı topyekûn bir direnişin kurtuluş yolu olduğunu savunmuştur.
 
Geri
Üst