Kaynaklarımızın Verimli Kullanımı (Ders Kitabı Sayfa 68-69-70-71- 73-74-75-76-77-78-79- 80-81-82-83-84) Cevapları

MaArif Faruk

Çalışkan Üye
Üye
Katılım
13 Mar 2018
Mesajlar
189
Puanları
18
Yaş
20
Konum
izmir

Kaynaklarımızın Verimli Kullanımı Cevapları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları İkinci Kitap​

Yukarıda verilen atasözleri ile Kızılderili şefinin söylediklerinde hangi doğal kaynaklardan söz edilmektedir? Söyleyiniz.
Cevap: Doğal kaynaklardan toprak ve sudan söz edilmektedir.


Farklı kültürlerde doğal kaynaklar ve doğa ile ilgili sözlerin yer almasının sebepleri neler olabilir? Yazınız.
Cevap: Her kültür farklı olsa da bütün kültürler için doğal kaynaklar ve doğa önemli, değerli bir yere sahip olduğu için sözler yazılmıştır.


“Biz dünyayı atalarımızdan miras almadık, çocuklarımızdan ödünç aldık.” sözünü doğal kaynakların dikkatli ve verimli kullanılması bağlamında düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Bu sözle kaynaklarımızın gelecekteki çocukların emaneti olduğu, gelecek nesillere temiz ve tasarruflu kullanarak bırakmamız gerektiği anlatılmaktadır.


Hangi doğal kaynakları hangi amaçlarla kullanıyoruz? Örnekler veriniz.
Cevap: Doğal kaynaklardan suyu, elektriği, doğal gazı yemeklerde, temizlikte, eğlencede, ısınmada, serinlemede ve benzeri alanlarda kullanırız.


Gelecek Derse Hazırlık​

Ev, okul ve çevrenizde toprak, su, orman ve madenlerin insanlar tarafından nasıl kullanıldığını gözlemleyiniz.
Cevap: Ev, okul ve çevremde toprak, su, orman ve madenler insanlar tarafından bilinçsiz ve kötü bir şekilde kullanılmakta. İnsanlar ormanları önemsemeden yok ediyor, suyu israf ediyor, toprağı kirletiyorlar. Ormanları bilinçsizce bina dikmek için kesip yok ediyorlar.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları İkinci Kitap​

Öğretmeninizin rehberliğinde üç grup oluşturunuz.
Birinci grup, çevremizdeki doğal kaynakları ve bunların nasıl kullanıldığını belirler.
İkinci grup, belirlenen doğal kaynakların kullanımının doğaya etkisine örnekler verir.
Üçüncü grup, belirlenen doğal kaynakların kullanımının insanlara etkisine örnekler verir.

Verilen örnekleri sınıf arkadaşlarınızla tartışarak karar verdiğiniz örnekleri tabloya yazınız.
Cevap:
ders kitabı cevap anahtarı.jpg


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları İkinci Kitap​

Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

Carver “Atıklar, kılık değiştirmiş bir başka kaynaktır.” cümlesi ile ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Atıkların dönüştürülerek yeni bir kaynak olduğu, aslında bir çöp değil de herhangi bir alanda kullanılabilecek yeni bir malzeme olduğu anlatılmak istenmiştir.


Metinde verilen örneklere günümüzde de rastlanmakta mıdır? Atıkların değerlendirilmesi ve geri dönüşüm ile ilgili başka ne gibi faaliyetler yapılmaktadır? Çevrenizden örnekler yazınız.
Cevap: Metinde verilen örneklere günümüzde de rastlanmaktadır. Ben, kardeşim ve kuzenim kıyafetlerimizi küçüldükçe birbirimize veriyoruz. Annem bitmiş teneke ve yoğurt kutularına soğan ve maydanoz ekerek balkonda değerlendiriyor.


Günlük yaşantınızda atıkların geri dönüşümü için neler yapıyorsunuz?
Cevap: Evimizdeki atıkları cam, kağıt, plastik olarak ayrıştırıyoruz ve ayda bir defa toplama alanlarına götürüyoruz. Evsel atıklarımızı bekleterek gübreye dönüşmesini ve bahçedeki ağaçların köklerinde kullanmaya çalışıyoruz.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları İkinci Kitap​

Toprak, su, orman ve madenleri nasıl kullanırız? Ev, okul ve çevrenizde yaptığınız gözlem ve deneyimlerinizden yola çıkarak aşağıdaki metni tamamlayınız.
Cevap:

Beslenme, giyinme, barınma, ulaşım, eğitim, aydınlatma, ısınma ve temizlik gibi ihtiyaçlarımızı çeşitli kaynaklar ile karşılarız. Örneğin evimizde… etrafımızı görebilmek, ihtiyaçlarımızı giderebilmek için elektriğe ihtiyaç duyarız. Kışın ısınabilmek için doğal gazı, yazın serinlemek için elektriği kullanırız. Temizlenmek, yemek yapmak ve benzeri işlerimiz için ise suyu kullanırız.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları İkinci Kitap​

“Kaynakların verimli ve verimsiz kullanıldığı durumların doğa ve insan üzerindeki etkileri” konulu bir münazara yapmak için öğretmeninizin rehberliğinde iki grup oluşturunuz. Tartışma süreci gözlem formu ile değerlendirilecektir.

Birinci grup​

Birinci grup, kaynakların verimli kullanıldığı durumların insanlara ve doğaya etkilerinin daha fazla olduğunu savunacaktır.
Cevap: Kaynakların verimli kullanmak insanlara ve doğaya etkileri daha fazladır. Çünkü kaynakları verimli kullanmak dünyanın ve doğanın bir düzen içerisinde, olmasını, canlıların sağlıklı ve kaliteli yaşam sürmesini ve geleceğe daha verimli bir dünyanın kalmasını sağlar.

İkinci grup​

İkinci grup, kaynakların verimsiz kullanıldığı durumların insanlara ve doğaya etkilerinin daha fazla olduğunu savunacaktır.
Cevap: Kaynakların verimsiz kullanılması insanlara ve doğaya etkileri daha fazladır. Çünkü verimsiz kullanılan kaynaklar tükenmeye, bozulmaya, doğanın ve dünyanın dengesinin bozulmasına, hastalıklara, kıtlıklara ve yavaş yavaş dünyanın sonuna neden olur.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları İkinci Kitap​

Sayfa 74’teki bilgi görselinde suyun verimli kullanımı ile ilgili verilenlerden hangilerini uyguluyorsunuz? Uyguladıklarınızı çember içine alınız ve işaretlemelerinizi arkadaşlarınız ile karşılaştırınız.

Aşağıdaki haber ile verilen bilgileri okuyunuz ve etkinliği yapınız.

Toprak ve suyun verimli kullanımı ile ilgili verilen haber ve bilgilerden yola çıkarak “Suyu korumak, vatanı korumak gibidir.” sözünü yorumlayınız.
Cevap: Suyu korumak aynı zamanda doğayı, insanları, bitkileri, doğada yaşayan canlıları korumaktır. Bu şekilde dünyanın düzeni devam eder ve yaşam bir denge içerisinde sürer.


Çevrenizde gördüğünüz sulama yöntemleri, verilen sulama örneklerinden hangisine benzemektedir? Siz olsaydınız hangi sulama yöntemini kullanırdınız? Söyleyiniz.
Cevap: Köyde gördüğüm sulama sistemleri borulardan geçerek küçük delikli aletlerle ağaç ve bitkiler sulanıyordu. Ben olsam bu şekilde bir sulama sitemi kullanırdım. Çünkü hem su verimli kullanılıyor hem de bitkiler fazla su sebebiyle ölmüyorlar.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları İkinci Kitap​

Aşağıdaki haberi okuyunuz ve soruyu cevaplayınız.

Okuduğunuz habere göre ormanların insanlara sunduğu kazanımlar nelerdir? Yazınız.
Cevap: Ormanlar temiz hava, ham madde kaynağı, ısınmak için yakacak, kağıt, ahşap ve ilaç gibi imkanları insanlara sunar.


Yaşadığınız çevrede, verilen örneklere benzer toplumsal âdetler var mı? Söyleyiniz. Orman ve ağaç sevgisi ile ilgili atasözleri yazınız.
Cevap: Yaşadığım çevrede ölen kişinin mezarına fidanlar ve çiçekler ekilir. Bu şekilde bitkiler büyüdükçe ölen kişiyi yaşattığına inanılır.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları İkinci Kitap​

Okuduğunuz haber ve genel ağ adresinden alınan metindeki bilgileri dikkate alarak petrol, doğal gaz ve kömür gibi doğal kaynakların verimli kullanımı ile ilgili nasıl tedbirler alınabilir? Düşüncelerinizi yazınız.
Cevap: Petrol, doğal gaz ve kömür gibi doğal kaynakların verimli kullanımı yıllık ve aylık tesisat, boru, cihaz gibi bölümlerini kontrol ettirmeli, Bozulmuş kısımları tamir ettirmeli, enerji tasarruflu cihazları tercih etmeliyiz. Bu şekilde kaynaklardan daha fazla verim alır ve tasarruf ederiz.


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları İkinci Kitap​

Aileniz ile yapacağınız pazar veya market alışverişinde görsellerdeki taşıma araçlarından hangilerini kullanmak istersiniz? Sebeplerini ilgili alana yazınız.
Cevap: Görseldeki taşıma araçlarından bez çantayı kullanmak isterim. Çünkü hem aldığımız ürünler dışarıdan gözükmez, hem tekrar tekrar kullanabileceğimiz, kirlendiğinde yıkayabileceğimiz sürdürülebilir bir üründür.

Okuduğunuz haberde olduğu gibi hangi alanlarda plastik tüketimini azaltacak tedbirler alınabilir? Sınıf arkadaşlarınızla düşüncelerinizi tartışınız.
Cevap: Meyve suyu, süt ve benzeri içeceklerin konduğu plastik kapların tüketimini azaltacak tedbirler alınabilir. Bu içecekler cam şişelere konularak hem evlerde değerlendirilebilir, hem de marketler bu şişeleri tekrar toplayarak yerine belirli bir ücret ödeyerek geri dönüşümü arttırabilir.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları İkinci Kitap​

Sıfır Atık projesi ile ülkemiz ve dünyada ulaşılmak istenen hedeflere nasıl destek olabilirsiniz? Düşüncelerinizi yazınız ve aşağıdaki tabloyu doldurunuz.
Cevap: Atıkları ayrıştırıp geri dönüşüme kazandırarak, çevremizdekileri bilinçlendirerek, kampanyalar yaparak destek olabilir.

sosyal ders kitabı cevapları.jpg


5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları İkinci Kitap​

5D modelini evinizde uygulayabileceğiniz örnekler nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap:

  • Bitmiş yoğurt ve salça kutularına maydanoz, papatya, domates, soğan gibi bitkiler ekerim.
  • Gündüz ışıkları açmam.
  • Kitaplarımı kütüphane ve arkadaşlarımla değiştirerek kullanırım.
  • Abim ve kuzenlerimle kıyafetleri birbirimize vererek değerlendiririz.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları İkinci Kitap​

PERFORMANS GÖREVİ​

Kaynakların verimli, israf edilmeden kullanımının doğa ve insana etkisi hakkında ürünler oluşturunuz. Bu ürünler için:
Birinci grup hikâye,
İkinci grup şiir,
Üçüncü grup haber,
Dördüncü grup slogan,
Beşinci grup resim hazırlayacak şekilde görev dağılımı yapınız.
Cevap:

1. Hikâye Yazımı (Birinci Grup)

Amacı: Kaynakların verimli kullanımının doğa ve insanlar üzerindeki olumlu etkisini kurgusal bir hikâye ile anlatmak.
Dikkat Edilecek Noktalar:

  • Kahramanlarınız kaynakları israf eden ve dikkatli kullanan insanlar olabilir.
  • Hikâyede çevreye duyarlılık ve vatanseverlik öne çıkmalıdır.
  • Hikâyenin sonunda olumlu bir mesaj verilmeli.

Hikâye: “Bir Damladan Gelen Hayat”

Ali, küçük bir köyde yaşayan, suyu hiç israf etmeden kullanan bir çocuktu. Babası ona her zaman, “Su hayattır, onu koruduğunda doğayı da korursun,” derdi. Bir gün, köyün su deposunda bir arıza oldu ve köye bir hafta boyunca su gelmeyeceği söylendi. Ali, hemen evdeki su kullanımını planladı. Bahçedeki yağmur suyu biriktirme kovaları sayesinde komşularına da su sağlayabileceğini fark etti. Bir hafta boyunca köyde kimse susuzluk çekmedi, çünkü Ali’nin özenli davranışı sayesinde suyu israf etmeden kullandılar. Köy halkı, Ali’nin doğayla kurduğu güçlü bağdan ilham aldı ve suyu dikkatli kullanmanın ne kadar önemli olduğunu öğrendi. O günden sonra köyde herkes su tasarrufu yaptı ve çevreye daha duyarlı oldu.


2. Şiir Yazımı (İkinci Grup)

Amacı: Kaynakları korumanın önemi konusunda güçlü bir duyguyu ifade etmek.
Dikkat Edilecek Noktalar:

  • Şiir sade, etkileyici ve akılda kalıcı olmalıdır.
  • Doğa, insan ve vatanseverlik temasını yansıtmalıdır.
  • Gereksiz tüketimin zararlarını ve dikkatli kullanımın güzelliklerini vurgulayınız.

Şiir: “Doğa Bize Emanet”

Sular akar, boşa gitmesin,
Her damla ömür, seni beklesin.
Toprak da susar, bitkiler ağlar,
Kaynaklar tükenir, bu dünya yanar.

Bir atık bile değerlidir, unutma,
Gelecek bizim, sahip çık doğaya.
Verimli kullan, israf etme,
Doğa bizi korur her nefeste.


3. Haber Metni (Üçüncü Grup)

Amacı: Kaynakların bilinçli kullanımına yönelik bir haber hazırlamak.
Dikkat Edilecek Noktalar:

  • Haber metni güncel bir olay veya kurgu olabilir.
  • Örnek olarak “Sıfır Atık Projesi”nden bahsedilebilir.
  • Haber, bilgilendirici ve etkileyici bir dille yazılmalıdır.
  • İnsanların farkındalık kazanmasına yardımcı olmalıdır.

Haber: “Sıfır Atık ile Daha Yeşil Bir Dünya İçin Adım Atıldı”

Haber Başlığı: “Sıfır Atık Projesi ile Doğa ve İnsan Kazanıyor”
Son yıllarda Türkiye genelinde uygulanan “Sıfır Atık Projesi” büyük ilgi görüyor. Okullardan evlere, fabrikalardan belediyelere kadar geniş bir alanda doğaya duyarlı çalışmalar yapılıyor. Geri dönüşüm kutuları yaygınlaşıyor, atıklar ayrıştırılarak ekonomiye kazandırılıyor ve doğanın korunması sağlanıyor. Proje kapsamında, tek kullanımlık plastiklerin azaltılması ve organik atıkların komposta dönüştürülmesi gibi uygulamalar gerçekleştiriliyor. Uzmanlar, kaynakların verimli kullanımının hem çevre hem de halk sağlığı açısından önemine dikkat çekiyor. Her vatandaşı duyarlı olmaya davet eden yetkililer, “Bu dünya bizim, sahip çıkalım!” diyor.


4. Slogan Tasarımı (Dördüncü Grup)

Amacı: Kısa, öz ve etkili ifadelerle kaynakları verimli kullanmaya teşvik etmek.
Dikkat Edilecek Noktalar:

  • Sloganlar dikkat çekici ve kolay hatırlanabilir olmalıdır.
  • “Sıfır Atık” ve kaynakların korunması ile ilgili ifadeler kullanılabilir.
  • Örnek slogan: “Bugün koru, yarını kurtar!”

Slogan:

  • “Geleceği kurtarmak senin elinde, israf etme!”
  • “Kaynakları koru, doğa sana teşekkür eder!”
  • “Bugün tasarruf, yarın güvenli bir dünya!”
  • “Sıfır Atık, sıfır kayıp!”

5. Görsel Çalışma (Beşinci Grup)

Amacı: Kaynakların verimli kullanımını görsel bir şekilde ifade etmek.
Dikkat Edilecek Noktalar:

  • Çizilen resim veya hazırlanan görselde doğa ve insan bağlantısı vurgulanmalıdır.
  • Kaynakların bilinçli kullanımının olumlu etkileri görsel olarak anlatılmalıdır.
  • Sıfır Atık teması veya geri dönüşüm sembolleri işlenebilir.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları İkinci Kitap​

“Giysilerin kullanım süresinin kısalması” ifadesinden ne anlıyorsunuz?
Cevap: Bu ifadeden kıyafetlerin kalitesiz iplerden ve malzemelerden yapıldığını, bu şekilde ürün alınımının arttırıldığını anlıyorum.


Giysilerinizin kullanım süresini nasıl artırabilirsiniz?
Cevap: Giysilerimizi çok yüksek derecelerde yıkamayarak, çok güneş ışığına maruz bırakmayarak ve sert ve dikkatsiz davranmayarak ömürlerini uzatırız.


Giyim sektörünün çevreye zararlarını azaltmak için neler yapılabilir?
Cevap: İnsanlar bilinçlendirilmeli, moda adı altında ucuz ürün satımı ve üretimi durdurulmalı ve daha kaliteli ürünler tercih edilmeli.


Doğal kaynakların israf edilmeden verimli kullanımı konusunda insanları bilinçlendirmek için neler söylerdiniz? Aşağıya yazınız.
Cevap: İnsanlara bugün yok ettikleri dünyada yarın çocuklarının çok zor şartlarda yaşayacağı, bize emanet edileni aldığımız gibi bırakmamız gerektiğini söylerdim.
 
Geri
Üst