• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Destek Kitabı Cevapları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 140​

OsmanlI Devleti’nde vakıfların, eğitim kurumlarının ve dinî kurumların denetimi ve yönetimi Şeriye ve Evkâf Vekâleti (Bakanlığı) tarafından yapılıyordu. Bu durum OsmanlI Devleti’nde din ve devlet işlerinin aynı anda yürütüldüğü anlamına geliyordu.
Yeni Türk devletinin laik bir devlet anlayışına sahip olmasını isteyen TBMM, halifeliğin kaldırıldığı aynı kanuna dayanarak 3 Mart 1924’te Şeriye ve Evkâf Vekâletini de kaldırdı.

Diyanet İşleri Başkanlığı kurularak İslam dininin inançları ile ahlak ve ibadetlerle ilgili işlerin yürütülmesi, bu konularda toplumun aydınlatılması, ibadethanelerin denetlenmesi amaçlandı. Böylece din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması ve devletin laik bir yapıya kavuşturulması hedeflendi. Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk Diyanet İşleri Başkanı, Ankara Müftüsü Rıfat Efendi (Börekçi) oldu.

Etkinlik

Soru: Aşağıda cevap olarak verilmiş olan ifadeye uygun bir soru yazınız.

  • Cevap:
Soru: Diyanet İşleri Başkanlığının kurulması hangi Atatürk ilkesiyle bağlantılıdır?
Cevap
: Diyanet İşleri Başkanlığının kurulması Atatürk ilkelerinden laiklik ilkesi ile bağlantılıdır.

Soru: Genelkurmay Başkanlığının kurulmasının ülkemize sağladığı kazanımların neler olabileceğini değerlendiriniz.


  • Cevap: Genelkurmay Başkanlığının kurulmasıyla orduda birlik ve düzen sağlanmış, savunma gücü artmıştır. Askerî planlama ve yönetim tek elden yürütülerek ülke güvenliği güçlenmiştir.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 141​

Millî Mücadele Dönemi’nde yeni Türk devletini hukuki temellere dayandırmak, devletin temel özellikleri ile vatandaşların temel hak ve sorumluluklarını belirlemek amacıyla 1921 Anayasası hazırlanmıştı. Ancak olağanüstü bir dönemde hazırlanan bu Anayasa, devletin ve toplumun ihtiyaçlarını karşılamaktan uzaktı. Millî Mücadele’nin sonrasında cumhuriyetin ilan edilmesi ve birçok inkılabın gerçekleştirilmesi yeni ve kapsamlı bir anayasanın yapılmasını kaçınılmaz hâle getirdi ve 1924 Anayasası hazırlandı.

Etkinlik

Soru: 1921 ve 1924 Anayasaları’nın aşağıda verilen maddelerini inceleyerek farklı yönlerini örnekteki gibi yazınız.


» Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir.
» Yasama ve yürütme yetkisi Büyük Millet Meclisi bünyesindedir.
» Türkiye Devleti, Büyük Millet Meclisi tarafından yönetilir ve hükümet, “Büyük Millet Meclisi Hükümeti” ismini taşır.
» Büyük Millet Meclisi üyelerinin seçimi iki yılda bir yapılır.
» Seçme ve seçilme hakkı erkek vatandaşlara aittir.
» Din buyruklarının yerine getirilmesi, yasa yapılması ve değiştirilmesi Büyük Millet Meclisine aittir.

» Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir.
» Devletin yönetim şekli cumhuriyettir.
» Devletin başkenti Ankara, resmî dili Türkçe, marşı İstiklâl Marşı, dini İslam’dır.



» Yasama, yürütme ve yargı yetkisi Meclisin kontrolündedir. Meclis yürütme yetkisini hükümet aracılığı ile kullanır. Yargı yetkisi ise bağımsız mahkemelere aittir.
» TBMM üyeleri dört yılda bir seçilir, seçme yaşı 22, seçilme yaşı 30’dur.
» Seçme ve seçilme hakkı erkek vatandaşlar tarafından kullanılır.


1924 Anayasası daha demokratik bir anayasadır.

  • Cevap:
➡️1924 Anayasası’nda güçler ayrılığı ilkesi benimsenmiştir.
➡️1924 Anayasası’nda kabine sistemi esas alınmıştır.
➡️1924 Anayasası ile devletin yönetim şekli açıkça belirtilmiştir.
➡️1924 Anayasası ile yeni Türk devletinin başkenti, marşı, dili belirtilmiştir.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 142​

Soru: Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk alanında düzenlemeler yapmak istemesinin sebepleri neler olabilir? Belirtiniz.

  • Cevap: Eski kanunlar yeni devletin yapısına uymadığı için çağdaş, eşitlikçi ve adil bir hukuk sistemi kurmak amaçlanmıştır.
Soru: Atatürk hukuk alanında düzenleme yapılmasını neden savunmaktadır?

  • Cevap: Atatürk, toplumda adaletin sağlanması ve laik bir hukuk düzeninin kurulması için bu düzenlemelerin gerekli olduğuna inanmıştır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 143​

Soru: Türk Medeni Kanunu’nun Türk toplum yapısına katkıları neler olmuştur? Belirtiniz.

  • Cevap: Türk Medeni Kanunu ile kadın ve erkek eşitliği sağlanmış, aile yapısı güçlenmiştir. Kişisel haklar güvence altına alınmış, toplumda adalet ve düzen yerleşmiştir.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 144​

Soru: Mustafa Kemal Atatürk’ün eğitim alanında birçok inkılap yapmasının sebeplerinin neler olabileceğini açıklayınız.

  • Cevap: Atatürk, cehaleti ortadan kaldırmak, çağdaş ve millî bir eğitim sistemi kurmak için eğitim alanında inkılaplar yapmıştır.
Soru: Tevhid-i Tedirisat Kanunu’nun kabulü Atatürk ilkelerinden hangileri doğrultusunda yapılmıştır?

  • Cevap: Bu kanun, laiklik ve milliyetçilik ilkeleri doğrultusunda kabul edilmiştir.
 
Geri
Üst