• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Destek Kitabı Cevapları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 77​


Soru: itilaf Devletleri’nin kapitülasyonları genişleterek uygulamak istemesinin sebeplerinin neler olabileceğini açıklayınız.

  • Cevap: İtilaf Devletleri, Osmanlı’nın ekonomik kaynaklarını kontrol altına almak ve kendi çıkarlarını kolayca gerçekleştirmek için kapitülasyonları genişletmek istemiştir.

Soru: Sevr Antlaşması yürürlüğe girmiş olsaydı Osmanlı Devleti’nin egemenliğini nasıl etkilerdi? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

  • Cevap: Sevr yürürlüğe girseydi Osmanlı Devleti siyasi, askerî ve ekonomik açıdan tamamen bağımsızlığını kaybeder, yabancı devletlerin denetimi altına girerdi.
Soru: Mustafa Kemal Paşa’nın Sevr Antlaşması’na tepkisini ulusal bağımsızlık açısından değerlendiriniz.

  • Cevap: Mustafa Kemal Paşa, Sevr Antlaşması’nı reddederek ulusal bağımsızlığın ancak milletin direnişiyle korunabileceğini vurgulamış ve Millî Mücadele’nin önemini artırmıştır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Dersdestek Yayınları Sayfa 78​

Soru: Aşağıdaki noktalı alanları uygun ifadelerle doldurunuz.

  • Cevap:

🟦 1. Dünya Savaşı​


  • Savaş, İtilaf ve İttifak blokları arasında gerçekleşmiştir.
    → Bu, savaşın taraflarını tanımaya yöneliktir.



🟦 Osmanlı’nın Cepheleri​


  • Osmanlı Devleti I. Dünya Savaşı’nda Kafkas ve Kanal cephelerinde taarruza geçmiştir.
    → Bu cepheler saldırı (taarruz) cepheleridir.



🟦 Mondros Ateşkesi (30 Ekim 1918)​


  • Osmanlı Devleti, I. Dünya Savaşı’ndan çekilmiştir.
  • İtilaf Devletleri, anlaşmanın 7. maddesi gereği Anadolu’yu işgale başlamıştır.



🟦 İzmir’in İşgali (15 Mayıs 1919)​


  • Yunanlılar İzmir’i işgal etmiştir.
  • Bu olay, Kuva-yı Milliye ruhunun doğmasına neden olmuştur.



🟦 Zararlı Cemiyetler​


  • Anadolu’da bağımsız devlet kurmak isteyen cemiyetler:
    • Rumlar: Mavri Mira, Pontus Rum, Etniki Eterya
    • Ermeniler: Taşnaksutyun, Hınçak



🟦 Yararlı Cemiyetler​


  • Azınlık faaliyetlerine karşı kurulan millî cemiyetler:
    • Karadeniz: Trabzon Muhafaza-i Hukuk
    • Doğu Anadolu: Vilâyet-i Şarkiye
    • Trakya: Trakya-Paşaeli
    • İzmir: İzmir Müdafaa-i Hukuk-u Osmaniye
    • Çukurova: Kilikyalılar



🟦 Mustafa Kemal’in Samsun’a Çıkışı (19 Mayıs 1919)​


  • 9. Ordu Müfettişi olarak görevlendirildi.
  • Millî Mücadele’nin başlangıcı kabul edilir.



🟦 Amasya Genelgesi (22 Haziran 1919)​


  • Millî Mücadele’nin amacı, gerekçesi ve yöntemi belirlendi.
  • “Milletin istiklâlini yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır.”



🟦 Erzurum Kongresi (23 Temmuz 1919)​


  • Bölgesel toplandı, ancak ulusal kararlar alındı.
  • Manda ve himaye reddedildi.
  • Misak-ı Millî’nin temeli atıldı.



🟦 Sivas Kongresi (4 Eylül 1919)​


  • Tüm cemiyetler Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti çatısı altında birleştirildi.
  • İrade-i Milliye gazetesi çıkarıldı.
  • Millî sınırlar belirginleşti.



🟦 Amasya Görüşmeleri​


  • İstanbul Hükûmeti ile Mustafa Kemal arasında yapılmıştır.
  • Son Osmanlı Mebusan Meclisi’nin toplanması kararlaştırılmıştır.



🟦 Misak-ı Millî (1920)​


  • Mebusan Meclisi’nde kabul edilen kararlardır.
  • Türk vatanının sınırlarını belirlemiştir.
  • Ardından İstanbul işgal edilmiştir.



🟦 TBMM’nin Açılışı (23 Nisan 1920)​


  • Yeni Türk Devleti’nin temelleri atılmıştır.
  • Milli egemenlik ilkesi benimsenmiştir.
  • Mustafa Kemal, TBMM Başkanı seçilmiştir.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Ders Destek Yayınları Sayfa 79​

Soru: A) Aşağıdaki cümleleri kutucuklarda verilen ifadelerin uygun olanlarıyla tamamlayınız (Gerektiğinde ifadelere uygun ekler getirebilirsiniz).

Vilayat-ı Şarkiyye Müdâfaa-i Hukuk-ı Millîye Cemiyeti-Harekât Ordusu Komutanı-Sevr Antlaşması-İzmir Müdâfaa-i Hukuk-u Osmaniye Cemiyeti-Kanal-Galiçya-İngiltere-Avusturya-Macaristan-Kafkas-Amasya Genelgesi-Sivas Kongresi-Ordu Müfettişi-Erzurum-Fransa-İtalya-Rusya

  • Cevap:
1. İzmir Müdâfaa-i Hukuk-u Osmaniye Cemiyeti Batı Anadolu’da Rumların zararlı faaliyetlerini önlemek amacıyla kurulmuştur.
2. İngiltere ve Fransa Birinci Dünya Savaşı öncesinde İtilaf Devletleri arasında yer almıştır.
3. Mustafa Kemal Paşa, Osmanlı Hükümeti tarafından Samsun bölgesindeki güvenliği sağlamak amacıyla Ordu Müfettişi olarak atanmıştır.
4. Birinci Dünya Savaşı’nda Kanal ve Kafkas cepheleri Cepheleri Osmanlı Devleti tarafından taarruz amaçlı açılmıştır.
5. Ulusal egemenlik ilkesine ilk kez Amasya Genelgesi yer verilmiş, mandacılık fikri ise son kez Sivas Kongresi görüşülerek kesin olarak reddedilmiştir.
6. İngiltere, 10 Ağustos 1920’de İtilaf Devletleri tarafından hazırlanan Sevr Antlaşması ile Arabistan ve Irak’ı (Musul dâhil) almak istemiştir.

Soru: B) Aşağıdaki ifadeler doğru ise ifadelerin başına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.


  • Cevap:
1. (D) Birinci Dünya Savaşı sırasında Halil Paşa önderliğindeki Türk ordusu, Kut’ül Amâre’de İngilizlere karşı büyük bir direniş sergilemiştir.
2. (Y) Taşnak ve Hınçak Cemiyetleri, Rumlar tarafından kurulmuştur.
3. (D) Büyük Millet Meclisine yönelik isyanların bastırılmasında Hıyanet-i Vataniye Kanunu’nun çıkarılmasının ve İstiklal Mahkemelerinin kurulmasının payı büyük olmuştur.
4. (Y) İlk kez Erzurum Kongresi’nde ulusal bağımsızlık ilkesine vurgu yapılmıştır.
5. (D) Sivas Kongresi’nde bütün millî cemiyetler tek bir çatı altında toplanmıştır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Dersdestek Yayınları Sayfa 80​

Soru: C) Aşağıda verilen bulmacayı çözünüz.

  • Cevap:
1. Anlaşma, uyuşma, uzlaşma. (itilaf)
2.
Saldırıya karşı koyma, müdafaa. (savunma)
3.
Göç ettirme, göç etmesine sebep olma. (tehcir)
4.
Dernek, toplum. (cemiyet)
5.
Herhangi bir konuda aydınlatmak, dikkat çekmek üzere ilgililere gönderilen yazı, tamim. (genelge)
6.
Üzerinde savaşın sürdüğü bölge. (cephe)
7.
Silahlı veya silahsız bir eylemde bulunma, hücum, saldırı. (taarruz)
8.
Herhangi bir konuyu görüşmek üzere yapılan toplantı. (kongre)
9.
Bağlaşma, birleşme. (ittifak)
10.
Savaşan iki kuvvetin karşılıklı olarak savaşı durdurması. (ateşkes)
Metindeki kelimeler:


  1. İTİLAF
  2. SAVUNMAK
  3. TEHCİR
  4. CEMİYET
  5. GENELGE
  6. CEPHE
  7. TAARRUZ
  8. KONGRE
  9. İTTİFAK
  10. ATEŞKES

Soru: Ç) Büyük Millet Meclisinin kendisine yönelik ayaklanmaları önlemek için aldığı tedbirleri aşağıdaki balık kılçığı diyagramına örnekteki gibi yazınız.

  • Cevap:
  1. Hıyanet-i Vataniye Kanunu’nu çıkarmak.
  2. İstiklal Mahkemelerini kurmak.
  3. Ankara Müftüsü Rıfat Börekçi’den karşı fetva almak.
  4. Kuvâ-yı Milliye’yi düzenli orduya bağlayıp otoriteyi sağlamak.
  5. Nasihat heyetleri göndererek halkı uyarmak.
  6. Anadolu Ajansı vasıtasıyla halkı bilinçlendirmek.

🟢 Açıklama:
Bu tedbirler, TBMM’nin otoritesini sarsan iç isyanları bastırmak, halkı bilgilendirmek ve milli birliği güçlendirmek amacıyla alınmıştır. Özellikle Hıyanet-i Vataniye Kanunu ve İstiklal Mahkemeleri hukuki önlemleri temsil ederken; nasihat heyetleri, fetva ve Anadolu Ajansı ise psikolojik ve iletişimsel önlemlerdir.
 

8.Sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitapları pdf ve cevapları indir 2025 2026​

1762945057379.png
 
Geri
Üst