• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Cevapları

Sayın hocam 5.sınıfların sayfa 80 den sonra cevapları yok.Bir de 6.sınıf yeni müfredatın cevapları var mı acaba?
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 81​

Soru: Yaşadığınız ilde meydana gelebilecek bir afet belirleyiniz ve aşağıda verilen tabloyu tamamlayınız.

  • Cevap:
DEPREM AFETİ

  • Afetin ortaya çıkmasının sebepleri: İstanbul, Kuzey Anadolu Fay Hattı’na yakın olduğu için büyük bir deprem riski altındadır.
  • Afetin oluşmasına etki eden doğa kaynaklı olay/olaylar: Fay hatlarının hareket etmesi sonucu oluşan yer kabuğu kırılmalarıdır.
  • Afetin ortaya çıkaracağı etkiler: Binaların yıkılması, can kaybı, altyapı hasarları, su ve elektrik kesintileri.
  • Afetin etkilerini önlemeye yönelik alınan tedbirler: Depreme dayanıklı binalar inşa edilmesi, halkın deprem bilinci eğitimi alması, toplanma alanlarının belirlenmesi.
  • Afetin etkilerini önlemek için tedbir alan kuruluşlar: AFAD, belediyeler, Türk Kızılay, İstanbul Valiliğ
Gelecek Derse Hazırlık

Soru: Ülkemizin kara sınırı olan komşuları ile ilgili yazılı, görsel ve dijital kaynakları araştırınız.


  • Cevap: Ülkemizin kara sınırı olan komşuları Yunanistan, Bulgaristan, Gürcistan, Ermenistan, Azerbaycan (Nahçıvan), İran, Irak ve Suriye’dir.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 82​

ÜLKEMİZE KOMŞU DEVLETLER

Soru: Metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


Vatan topraklarının işgal edilmesi üzerine, düşmanlara karşı Millî Mücadele’yi başlattığımız yıllardı. Genel Kurmay Başkanı İsmet Paşa, cephedeki askerlerin moralini yükseltip millî duygularını güçlendirecek bir ulusal marşın hazırlanmasını istiyordu. Bunun üzerine dönemin Millî Eğitim Bakanlığı milletimizin başlattığı mücadeleyi dile getirecek, bu kutsal savaşta gösterilen kahramanlıkları destanlaştıracak bir marşın yazılması için yarışma düzenledi. Yarışmayı kazanacak kişiye büyük bir para ödülü verileceği ilan edildi. Yarışmaya 724 şiir katıldı. Yapılan değerlendirmede bu şiirlerin milletin düşünce ve hislerini dile getirecek özelliklere sahip olmadığı görüldü. Mehmet Âkif (Görsel 2.39), millî marşın parayla yazılamayacağını belirterek yarışmaya katılmamıştı. Dönemin Millî Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi, Balıkesir Milletvekili Hasan Basri’den Âkif’i marşı yazmaya ikna etmesini rica etti. Mehmet Âkif, para karşılığı olmaksızın marşı yazmayı kabul etti. Vatan şairimiz Mehmet Âkif, Millî Mücadele’nin ümit ve iman duygularını, heyecanını en güzel şekilde yansıtan İstiklâl Marşı’nı 17 Şubat 1921’de Ankara’da yazmıştı. 1 Mart 1921’de TBMM toplantısının ikinci oturumunda Balıkesir Milletvekili Hasan Basri Bey marşın Hamdullah Suphi tarafından okunması için teklif verdi. Teklifin kabul edilmesi üzerine Hamdullah Suphi kürsüye gelerek marşı okumaya başladı..

“Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.”


Marş o kadar beğenildi ki milletvekilleri tarafından ayakta alkışlandı. TBMM‘nin 12 Mart 1921 tarihli oturumunda millî şair Mehmet Âkif’in bu şiiri İstiklâl Marşı olarak resmen kabul edildi. İstiklâl Marşı; o günden sonra resmî törenlerde, okullarda ve daha birçok yerde aynı heyecanla okunmaktadır. Ay yıldızlı bayrağımız vatan semalarında dalgalandıkça İstiklâl Marşı’mız da okunmaya devam edecektir.
Mehmet Âkif, İstiklâl Marşı’nın yazıldığı günleri şöyle anlatmaktadır: “O günler, ne samimi ne heyecanlı günlerdi. O şiir, milletin o günkü heyecanının ifadesidir. Binbir facia karşısında bunalan milletimizin ıstıraplar içinde kurtuluş dakikalarını beklediği bir zamanda yazılan o marş, o günlerin kıymetli bir hatırasıdır. O şiir bir daha yazılamaz. Bunu yazabilmek için o günleri görmek, yaşamak lazım. O şiir benim değil milletimindir. Benim millete karşı en büyük hediyem budur.” Ayrıca yeni bir İstiklâl Marşı yazılmasından

Soru: Ulusal bir marş yazımına ihtiyaç duyulmasının nedeni nedir?

  • Cevap: Millî Mücadele döneminde, cephedeki askerlerin moralini yükseltmek ve milletin kahramanlıklarını destanlaştırmak için ulusal bir marş yazılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Soru: İstiklâl Marşı’nı okuduğunuzda neler hissediyorsunuz?

  • Cevap: İstiklâl Marşı’nı okuduğumda gurur, vatan sevgisi ve milletimizin bağımsızlık mücadelesine olan derin bağlılığını hissediyorum.
Soru: Bu metne en uygun başlık ne olabilir?

  • Cevap: “İstiklâl Marşı’nın Doğuşu ve Mehmet Âkif Ersoy’un Fedakârlığı”
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 83​

KEŞFEDELİM

Soru: Örnek olayı okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


Mustafa Kemal Atatürk, bayrak konusunda çok duyarlı bir komutan ve devlet adamı idi. İzmir’in kurtuluşu sonrası 10 Eylül 1922’de İzmir’e ulaştığında İzmirlilerin bir sürprizi ile karşılaştı (Görsel 2.40). Karşıyaka’da kendisi için bir ev ve bu eve ulaşması için çiçek buketi gibi görünen bir de otomobil hazırlanmıştı. Karşıyaka’ya yolculuk başlamış, İzmir’in işgali sonrası Kral Konstantin’in (Kıral Konstantin) de konakladığı Beyaz Köşk’e doğru yola çıkılmıştı. Konvoy, Köşk’ün önünde durdu. Mustafa Kemal otomobilden indi. Köşk’ün merdivenlerinden çıktı ve birden durdu. Biraz önce gülücükler dağıtan Mustafa Kemal sert bir tavırla sordu:
– Bu nedir?
Orta yaşlı bir kadın cevap verdi:
– Yunan bayrağı Paşa’m! Bu eve yerleşen Yunan Kralı Konstantin; buraya ilk geldiğinde, bu taşlığa serilen Türk bayrağını çiğneyerek geçmişti.
– Hata etmiş. Ben bu hatayı tekrar edemem. Bayrak milletin şerefidir. Ne olursa olsun, yerlere serilmez ve çiğnenmez. Kaldırınız!
Yunan bayrağı yerden kaldırıldı ve Gazi Paşa Köşk’e girdi. Mustafa Kemal’in bu davranışı dünyanın birçok yerinde baş haber oldu.

Soru: Yukarıda verilen örnek olayda vurgusu yapılan bağımsızlık sembolü nedir? Söyleyiniz. Mustafa Kemal’in bu konudaki davranışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?


  • Cevap: Vurgusu yapılan bağımsızlık sembolü bayraktır. Mustafa Kemal’in bu davranışı, bayrağın bir milletin onuru ve şerefi olduğunu gösterir. O, bayrağa büyük saygı duymuş ve onun yere serilmesine izin vermemiştir.
Soru: Örnek olaydan hareketle bayrak bir millet için ne ifade etmektedir? Düşüncelerinizi açıklayınız.

  • Cevap: Bayrak, bir milletin bağımsızlığını, onurunu ve birlik duygusunu simgeler. Bayrağa gösterilen saygı, milletin geçmişine, değerlerine ve bağımsızlığına duyulan saygıdır.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 84​

Soru: Ülkemizle kara sınırı olan komşu devletler ile ilgili araştırmanızda ulaştığınız yazılı, görsel veya dijital kaynaklarınızı yazınız.

  • Cevap:
Ülkemizin kara sınırı olan komşuları Yunanistan, Bulgaristan, Gürcistan, Ermenistan, Azerbaycan (Nahçıvan), İran, Irak ve Suriye’dir.

  • Yunanistan: Başkenti Atina’dır. Yönetim şekli parlamenter demokrasidir.
  • Bulgaristan: Başkenti Sofya’dır. Yönetim şekli parlamenter cumhuriyettir.
 
Geri
Üst