• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Cevapları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları (1. Kitap) Sayfa 45​

1. ÖĞRENME ALANI – ÖRNEK SORULAR

GRUPLAR VE ROLLERİMİZ


Dâhil olduğumuz gruplardır.


  • Aile
  • Akrabalık
  • Okul

Gruplardaki rollerimizdir.


  • Çocuk
  • Kuzen
  • Öğrenci

Rollerimizin getirdiği hak ve sorumluluklardır.


  • Oyun oynamak (Hak)
  • Ders çalışmak (Sorumluluk)
  • Spor etkinliklerine katılmak (Hak)

Geçmişimizden yardımlaşma dayanışma örnekleridir.


  • Sadaka taşı
  • Vakıflar
  • Zimem defterleri



KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİN BİRLİKTE YAŞAMAYA KATKISI


Kültürümüzden örneklerdir.


  • Zeybek oyunu
  • Mangala oyunu
  • Mahya asma geleneği

Diğer kültürlerden örneklerdir.


  • Hellim peyniri (KKTC)
  • Kokosnik (Rusya)
  • Martenitsa (Bulgaristan)

Farklı kültürlerin bir araya gelmesini sağlayan durumlar.


  • Turizm
  • Eğitim
  • Göçler

Yardımlaşma dayanışma faaliyeti yapan kurumlar.


  • AFAD
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı
  • T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı

Yardımlaşma dayanışma faaliyetlerinin topluma katkılarıdır.


  • Yoksulluğun azalması
  • Yaşam koşullarının iyileşmesi
  • Toplumsal birliğin sağlanması
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları (1. Kitap) Sayfa 46​

Merhaba arkadaşlar, ben Eren.

Bugün tarifi imkânsız tecrübelerim oldu. Sevinç ve heyecanı bir arada yaşadım. Evet, bugün orkestramızla ilk konserimizi verdik. Tam bir yıl önce müzik kulübüne başlamıştım. Gitarın tellerine ilk dokunduğumda da bugünkü gibi heyecanlıydım. Kısa zamanda çok yol katettiğimi söyleyebilirim. Gitar öğretmenimin ilk gün söyledikleri dün gibi aklımda. “Kulübümüzde kalıcı olmak ve iyi bir gitarist olmak istiyorsan devamsızlığa dikkat etmeli, bol egzersiz yapmalı ve kulüp arkadaşlarınla uyum içinde olmalısın.” demişti. Kulübün kurallarına harfiyen uyduğumu söyleyebilirim. Kulübümüzdeki derslerimiz çok verimli geçiyordu. Öğretmenimiz fikirlerimize saygı duyuyor, çalmak istediğimiz şarkıları belirlememize yardımcı oluyordu. Bu süreçte ailemin desteğini de göz ardı edemem. Annem ve babam hem okulumu hem de kulüp çalışmalarımı aksatmamam konusunda bana çok yardımcı oldular. Evde egzersiz yapabilmem için bana imkân sağladılar. Ben de bu süreçte evdeki sorumluluklarımı elbette aksatmadım. Erken uyumaya özen gösterdim, ders tekrarlarımı yaptım, düzenli beslenmeye dikkat ettim ve egzersizlerden sonra odamı düzenledim.

Soru: Buna göre aşağıdakilerden hangisi Eren’in dâhil olduğu gruplar ve bu gruplardaki rollerinden biri değildir?

A) Aile-çocuk
B) Okul-öğrenci
C) Müzik kulübü-gitarist
D) Orkestra-şef


  • Cevap: D
Soru: Eren’in dâhil olduğu gruplardaki rollerine ait hak ve sorumlulukları nelerdir? Yazınız.

Balkanların Osmanlı hâkimiyetine girmesi ile buradaki halklarla bütünleşme sağlanarak geniş bir kültürel etkileşimin temelleri atılmıştır. Tarihsel bağlarla gelişen Türkiye ve Kuzey Makedonya arasındaki bu kültürel etkileşim, iki toplumun birbirine saygı duymasına ve birlikte, uyum içinde yaşamasına ortam hazırlamıştır. Türk kültürünün izleri, günümüzde Kuzey Makedonya’da mutfak ve sosyal yaşam gibi birçok alanda görülmektedir. Örneğin ana malzemesi yoğurt ve un olan tarhana, Kuzey Makedonya’da çokça tüketilen çorba türlerindendir. Türkçede kullanılan baldız (baldaza) ve evlat (evlatçe) kelimeleri Kuzey Makedonya’yla kültürel etkileşimin dile yansımalarıdır.

  • Cevap:
Aile Grubundaki Rolü:

  • Haklar: Aile içinde sevgi ve destek görme, barınma ve beslenme hakkı.
  • Sorumluluklar: Aile bireylerine saygı göstermek, ev işlerinde yardım etmek.
Okul Grubundaki Rolü:

  • Haklar: Eğitim alma, öğretmenlerden bilgi edinme hakkı.
  • Sorumluluklar: Derslere katılmak, ödevleri zamanında yapmak, sınıf kurallarına uymak.
Arkadaş Grubundaki Rolü:

  • Haklar: Oyun oynama, arkadaşlık ilişkilerini geliştirme hakkı.
  • Sorumluluklar: Arkadaşlarına karşı dürüst ve saygılı olmak, yardımlaşmak.
***

Soru: Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

A) Türk kültürü, Kuzey Makedonya kültürünü her alanda etkilemiştir.
B) Türk kültürünün izleri, Kuzey Makedonya’da mutfak ve sosyal yaşam üzerinde etkili olmuştur.
C) Tarihsel bağlar; kültürler arasında birlik ve beraberlik ortamının oluşmasını sağlamıştır.
D) Kültürel zenginliklerin paylaşılması, toplumların uyum içinde yaşamasına hizmet etmiştir.

  • Cevap: A
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları (1. Kitap) Sayfa 47​

Yağlı güreş, cirit, okçuluk gibi geleneksel sporların sergilendiği; dünyanın en geniş kapsamlı, en büyük katılımlı festivali olan Etnospor Kültür Festivali’nin beşincisinin açılışı ülkemizde gerçekleştirildi. Geleneksel sporların birleştirici gücü, birlik ve kardeşlik bağlarımızı pekiştirerek toplumların birbirine daha da yakınlaşmasını sağlamaktadır. Bu vesileyle yirmi altı ülkeden, binden fazla katılımcıyla gerçekleştirilen festival; kültürler arasında birlik, beraberlik, saygı, dayanışma, barış ve huzur gibi insan hayatını değerli kılan unsurlara katkıda bulunmaktadır. Dünyaya ümit aşılamak ve yaşadığımız coğrafyalarda huzuru hâkim kılabilmek için birlikte hareket etmemiz gerekmektedir. Etnospor Kültür Festivali, barışın evrensel dili olan sporla ayrılıkları ortadan kaldırmakta, birlikte var olma bilincini geliştirmektedir.

Soru: Genel ağ haberine göre ülkemizde düzenlenen 5. Etnospor Kültür Festivali’nin kültürel özelliklere saygı duyma ve birlikte yaşam kültürü oluşturmaya katkısı nedir? Yazınız.

  • Cevap:
Kültürel özelliklere saygı duyma ve birlikte yaşam kültürü oluşturmaya katkısı

  • Kültürel Özelliklere Saygı Duyma: Etnospor Kültür Festivali, farklı kültürleri bir araya getirerek kültürel etkileşimleri artırır ve insanları ortak bir amaç etrafında birleştirir. Sporun birleştirici gücü, toplumların birbirine saygı duymasını sağlar.
  • Birlikte Yaşam Kültürü: Festival, kültürler arasında barış, dayanışma ve birlik oluşturur. Sporun evrensel diliyle ayrılıkları ortadan kaldırarak, huzur içinde bir arada yaşama bilinci geliştirir.

***

Yaşadığımız ilin şehir merkezine uzak bir mahallesindeki çocuklara yönelik sosyal sorumluluk projesi hazırlamaya arkadaşlarımla karar verdik. Mahallenin muhtarıyla görüş alışverişinde bulunduk. Mahalledeki çocukların temel ihtiyaçlarına yönelik T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, belediye ve sivil toplum kuruluşlarının çeşitli hizmetler sunduğunu öğrendik. Mahallede yaşayan çocukların hikâye kitaplarına ulaşmakta zorluk çekebileceği için bu ihtiyaca yönelik sosyal sorumluluk projesi hazırlamanın daha faydalı olacağını düşündük. Sosyal sorumluluk projemize “Okuduğum Hikâye Kitabını Bağışlıyorum” ismini verdik. Önceden okuduğumuz hikâye kitaplarını toplamaya yönelik okulumuzda kampanya düzenledik. Ayrıca belediyemizden sosyal sorumluluk projemize destek vermesini istedik. Belediye, projemize destek amacıyla birçok hikâye kitabı temin etti. Proje kapsamında toplanan hikâye kitaplarını mahalledeki çocuklara ulaştırdık.

Soru: Sosyal sorumluluk projesi hazırlanmasında öğrencilerin çalışmalarıyla ilgili,
I. Yardımlaşma ve dayanışma faaliyetlerine yönelik fikir ürettikleri
II. Sosyal sorumluluk projesine yönelik görev paylaşımı yaptıkları
III. Toplumsal birliğe katkıda bulunmaya yönelik fikirleri uygulamaya koydukları
ifadelerinden hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

  • Cevap: D
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 50​

Öğretmenimiz “Çocuklar, bugün sîzlerle şehir bulmaca oyunu oynayacağız.” dedi. Birden babamın anlattıklarını hatırladım. Babam, eskiden “şehir bulmaca” adlı oyunu oynadıklarını söylemişti. Acaba öğretmenimin bahsettiği oyun babamların oynadığı oyun muydu, diye düşünmeye başladım. O sırada öğretmenimiz oyunun kurallarını sıraladı: “Çocuklar, ben bir şehir belirleyeceğim ama bu şehri size söylemeyeceğim. Siz, şehri bulmak için bana sorular sorup aldığınız cevaplarla şehri bulmaya ve haritada göstermeye çalışacaksınız (Görsel 2.1). Şehri haritada ilk gösteren oyunu kazanır.”

Soru: Bu oyun içinde yer alan bir öğrenci olsaydınız şehri bulmak için üç farklı soru hakkınız olduğunda hangi soruları sorardınız? Söyleyiniz.

  • Cevap:
Soracağım sorular:

  • Şehir deniz kenarında mı?
  • Şehir hangi coğrafi bölgede yer alıyor?
  • Şehrin en ünlü doğal veya tarihi yeri nedir?
Soru: Görsel 2.1’i inceleyiniz ve soruları ilgili alanlara cevaplayınız.

Soru: Kullanılan haritanın çeşidi nedir?



  • Cevap: Kullanılan harita, siyasi haritadır.
Soru: Kullanılan haritanın özellikleri nelerdir?

  • Cevap: Siyasi harita, şehirleri ve sınırları farklı renklerle gösterir.
Soru: Oyunu oynarken sorulan şehrin konumunu belirlemede hangi yön isimlerini kullanırsınız?

  • Cevap: Kuzey, güney, doğu ve batı yönlerini kullanırım.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları (1. Kitap) Sayfa 51​

Soru: Aşağıda bazı illerimiz ile ilgili verilen anlatımları okuyunuz. Arkadaşlarınızdan yardım alarak illerin isimleri ile ilgili tahminlerinizi metinlerdeki ilgili alanlara yazınız.

  • Cevap: Mersin Sivas Ordu Ağrı
 
Geri
Üst