Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları 1. Kitap Sayfa 33)
Soru: Birçok kültürün bir arada olması neden aşureye benzetilmektedir? Yazınız.
Cevap: Birçok kültürün bir arada olması, aşure gibi çeşitli malzemelerin aynı kazanda birleşip lezzetli bir bütün oluşturmasına benzer. Farklı kültürler de bir araya geldiğinde, birbirlerinden etkilenerek zengin bir kültürel çeşitlilik oluşturur. Bu durum, toplumda birlik ve beraberliği güçlendirir.
Türk kültüründe bireylerin birbiriyle selamlaşması; el sıkışma, sarılma, başı hafifçe öne eğme, el öpme vb. şekillerde yapılmaktadır (Görsel 1.25). Japonya’da insanlar başlarını hafifçe öne eğerek selamlaşmaktadır. Filipinliler, kendinden büyük kişilerin elini alnına koyarak selamlaşırlar. Fransa’da insanlar, selamlaşmak için birbirlerini yanaktan öperler. Yunanlar, sadece tanıdıklarının sırtına veya omzuna dokunarak selamlaşırlar. Yeni Zelanda’daki Maori halkı ise selamlaşmak için burun ve alınlarını birbirlerine bastırırlar.
Soru: Milletlerin kültürel özelliklerinden biri olan selamlaşmanın birlikte yaşamaya katkıları neler olabilir? Yazınız.
Cevap: Selamlaşma, insanların birbirine saygı gösterdiği ve iletişim kurduğu bir davranıştır. Farklı selamlaşma şekillerine saygı duymak, kültürel farkındalığı artırır ve hoşgörüyü geliştirir. Bu da toplumda barış ve birlikte yaşama ortamı oluşturur, insanlar arasında yakınlık ve anlayış sağlar.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları 1. Kitap Sayfa 34)
Soru: Toplumsal birlik sizin için ne ifade ediyor? Söyleyiniz. Toplumsal birliği neye benzetirdiniz? Açıklayınız.
Cevap: Toplumsal birlik, insanların farklılıklarına rağmen uyum içinde bir arada yaşamasıdır. Bunu mozaike benzetirim, çünkü farklı parçalar bir araya gelerek güzel bir bütün oluşturur.
Selçuklu ve Osmanlı Dönemi’nde meydanlara, cami ve çeşme yanlarına yardımlaşma amaçlı sadaka taşı konurdu (Görsel 1.26). İhtiyaç sahiplerine yardım etmek isteyenler bu taşın içine para bırakırdı. Böylece ihtiyaç sahibi kişiler gecenin geç saatlerini bekler, kimseye görünmeden ihtiyacı kadar olan parayı bu taşın içinden alırdı. Böylece ihtiyaç sahibi kişiler incinmemiş olur ve yapılan hayır amacına ulaşırdı.
Soru: Çevrenizde gerçekleşen yardımlaşma faaliyetlerinden hangisi sadaka taşı uygulaması ile benzer özelliklere sahiptir? Örnekler veriniz.
Cevap: Mahalledeki aşevi veya askıda ekmek uygulaması, sadaka taşı gibi gizli yardımlaşmaya dayanır.
Soru: İhtiyaç sahibi kişiler incinmemiş olur.” sözünden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Yardım alırken kimsenin onuru zedelenmez, utanmazlar.
Soru: Yardım yapılan kişilerin mahremiyeti neden önemlidir? Açıklayınız.
Cevap: İnsanların onurunu korur ve kendilerini rahat hissetmelerini sağlar.
Millî Mücadele Dönemi’nde Mustafa Kemal Paşa tarafından bazı emirler yayımlandı (Görsel 1.27). Bu emirlerle ordunun giyinme, beslenme, cephane gibi ihtiyaçları karşılanmak istendi. Türk milleti, tüm yokluklara rağmen vatanının düşmandan kurtarılması için varını yoğunu ortaya koyup ordusunun yanında güçlü bir duruş sergiledi.
Soru: Millî Mücadele Dönemi’nde yaşamış olsaydınız Mustafa Kemal Paşa’nın yayımladığı emirlere neden destek verirdiniz? Ordumuza nasıl yardım ederdiniz? Tartışınız.
Cevap: Millî Mücadele Dönemi’nde yaşamış olsaydım, vatanımızı düşmandan kurtarmak için Mustafa Kemal Paşa’nın emirlerine destek verirdim. Çünkü bağımsızlık ve özgürlük için tüm milletin birlik olması gerektiğini düşünürdüm. Ordumuza giyecek, yiyecek ve cephane gibi ihtiyaçları karşılamak için elimden gelen yardımı yapar, gerekirse cepheye lojistik destek sağlar veya maddi yardımlarda bulunurdum.
Günümüzde Türk Kızılay, bazı illerde “2. El Tekstil” projesi başlatmıştır. Bu proje ile kıyafet dönüşüm kutularında tekstil ürünleri ve kıyafet toplanmaktadır (Görsel 1.28). Bu ürünlerin geri dönüşümünden elde edilen gelir barınma, gıda, giyim ve eğitim desteği gibi faaliyetlere kaynak oluşturmaktadır.
Soru: Günümüzde toplumsal birliği sürdürmeye yönelik başka ne tür yardımlaşma ve dayanışma faaliyetleri yapılabilir? Bu faaliyetler toplumda hangi duyguların gelişimine katkıda bulunabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Toplumsal birliği sürdürmek için gıda bankacılığı, askıda fatura, toplu iftar organizasyonları gibi yardımlaşma faaliyetleri yapılabilir. Bu tür faaliyetler, toplumda dayanışma, yardımlaşma ve kardeşlik duygularının gelişmesine katkıda bulunur.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları 1. Kitap Sayfa 35)
oru: Türkiye Cumhuriyeti Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının yaptığı yardımlaşma ve dayanışma faaliyetleri bireyleri ve toplumu nasıl etkileyebilir? Düşüncelerinizi yazınız.
Cevap:
Bireylere Etkisi: Bu tür yardımlar, yaşlı ve özel gereksinimli bireylerin temel ihtiyaçlarını karşılayarak yaşam kalitelerini artırır ve onları yalnız hissetmekten korur.
Topluma Etkisi: Toplumda dayanışma ve yardımlaşma duygularını güçlendirir, sosyal bağları kuvvetlendirerek toplumsal birliği pekiştirir.
Soru: Okulunuzda toplumsal yardımlaşma ve dayanışmaya katkıda bulunabilecek ne tür faaliyetler yapılabilir? Düşüncelerinizi yazınız.
Cevap:
Okulda toplumsal yardımlaşma ve dayanışmaya katkıda bulunabilecek faaliyetler şunlar olabilir:
Kermes düzenlemek: Elde edilen gelirle ihtiyaç sahiplerine yardım yapılabilir.
Gıda ve kıyafet toplama kampanyaları: Toplanan malzemeler ihtiyaç sahiplerine ulaştırılır.
Askıda kitap projesi: İhtiyacı olan öğrencilere kitap sağlanabilir.
Ülkemizde toplumsal yardımlaşma ve dayanışma faaliyetlerine yönelik çalışmalar, kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları tarafından yürütülmektedir. Kamu kurum ve kuruluşları ülkemizin her yerinde faaliyet göstermektedir. Sivil toplum kuruluşları ise kurulduğu bölgede sosyal yardım çalışmaları düzenlemenin yanı sıra ülke genelinde de faaliyetler yürütür. Kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları, yaptığı çalışmalarla yoksulluğu azaltmayı ve insanların yaşam koşullarını güzelleştirmeyi amaçlar. Bu çalışmalarla toplumdaki sorunları azaltarak toplumsal birlik ve beraberliği güçlendirmeyi hedefler.
Soru: Siz de çevrenizde bulunan yardım kuruluşları ve faaliyetlerine örnekler veriniz.
Cevap:
Çevremizde bulunan yardım kuruluşları ve faaliyetleri:
Türk Kızılay: Kan bağışı kampanyaları ve doğal afet yardımları.
LÖSEV (Lösemili Çocuklar Vakfı): Lösemili çocuklara sağlık ve eğitim desteği.
AKUT: Doğal afetlerde arama kurtarma faaliyetleri.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları 1. Kitap Sayfa 36)
Soru: Aşağıda sosyal sorumluluk projesine örnek verilmiştir. Örnek projeyi okuyunuz ve siz de benzer bir proje hazırlayınız.
Türk toplumunun önemli özelliklerinden biri yardımlaşma ve dayanışmaya önem vermesidir. İyi ve kötü günlerde birlik ve beraberlik içinde hareket etmesidir. Milletimiz sevinçleri paylaşarak çoğaltmış, hüzünleri omuz omuza vererek azaltmıştır. Geçmişten günümüze bunun birçok örneği bulunmaktadır. Asrın felaketi olarak adlandırılan 6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş merkezli ve birçok ilimizi etkileyen deprem milletçe yaşadığımız büyük felaketlerdendir. Bu felaket karşısında halkımız tek yürek olup depremzedelerin yaralarını sarmaya çalışmış, maddi ve manevi yardımlar yaparak depremzedelere her türlü desteği sağlamaya gayret etmiştir (Görsel 1.29). Bu doğrultuda Uğur Öğretmen’in sosyal bilgiler dersinde öğrencileriyle yaptıkları yardımlaşma ve dayanışma çalışmasını inceleyelim.
Merhaba, ben Uğur Öğretmen (Görsel 1.30). Asrın felaketinde halkımızın gösterdiği birliktelik örneğine öğrencilerimle destek olmak istedik. Deprem bölgesine ne tür yardımlar yapabiliriz ve bu yardımları nasıl ulaştırabiliriz, diye düşüncelerimizi söyledik. Öğrencilerimle birlikte sosyal sorumluluk projesi hazırlamaya karar verdik. Proje için öncelikle öğrencileri gruplara ayırdım. Grup üyelerinin yönetici, ihtiyaç saptama, kampanya sorumlusu, kaynak belirleyici ve faaliyet yürütücü görevlerinden birini seçmelerini istedim. Grupların yapması gereken çalışmaları belirlemeden önce afet ve acil durumlarda süreci etkin bir şekilde yürüten AFAD ile sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarını öğrencilerimden incelemelerini rica ettim. Ayrıca T.C. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşların deprem bölgesinde yaptığı çalışmalara yönelik bakanlığın genel ağ sitesindeki açıklamaları okumalarını istedim. Böylece bakanlığın deprem bölgesinde yaptığı çalışmaların hazırlayacağımız sosyal yardımlaşma projesine örnek teşkil etmesini hedefledim.
Cevap:
Örnek Sosyal Sorumluluk Projesi:
Proje Adı: “Kitap Bağışı ve Okuma Etkinliği”
Amacı: Okuma alışkanlığı kazandırmak ve ihtiyacı olan öğrencilere kitap desteği sağlamak.
Yapılacak Faaliyetler:
Kitap Toplama Kampanyası: Kullanılmış ve yeni kitapları toplayarak ihtiyacı olan öğrencilere ulaştırmak.
Okuma Etkinliği: Toplanan kitaplarla bir okuma günü düzenleyip öğrencilerle birlikte kitap okuma saatleri oluşturmak.
Kitap Paylaşımı: Kitapları okullara ve kütüphanelere bağışlayarak öğrencilere sürekli erişim sağlamak.
Bu proje, toplumda dayanışmayı artırır ve eğitim alanında fırsat eşitliği sağlar.