Çatışma Çözme Becerileri Semineri

FaRuK aBi

Üye
Üye
Katılım
13 Mar 2018
Mesajlar
38
Puanları
8
Yaş
19
Konum
izmir

1. GİRİŞ

Çatışma, bireylerin duygu, düşünce, ihtiyaç veya beklentilerinin farklılık göstermesi sonucu ortaya çıkan anlaşmazlık durumudur. Günlük yaşamda, özellikle okul ortamlarında, çatışmalar kaçınılmazdır. Ancak önemli olan, bu çatışmaların yıkıcı değil yapıcı yollarla çözülmesidir. Bu raporda çatışma çözme becerilerinin tanımı, önemi, yöntemleri ve uygulama örnekleri sunulmaktadır.

2. ÇATIŞMA NEDİR?

Çatışma; iki ya da daha fazla kişinin hedefleri, değerleri, algıları veya istekleri arasında uyuşmazlık olması durumudur. Çatışmalar bireysel, grup içi ya da grup arası olabilir.

3. ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİNİN ÖNEMİ

  • İletişimi geliştirir: Taraflar kendilerini doğru ifade etmeyi öğrenir.
  • Empatiyi artırır: Karşı tarafın bakış açısını anlamayı sağlar.
  • Şiddeti önler: Duyguların kontrol edilmesine ve yapıcı yollarla çözüm üretmeye yardım eder.
  • Kişisel gelişimi destekler: Problem çözme, sabır, hoşgörü ve sorumluluk duygusu gelişir.
  • Toplumsal barışı güçlendirir: Gruplar arası uyumu ve iş birliğini destekler.

4. ÇATIŞMA TÜRLERİ

TürAçıklamaÖrnek
Kişiler Arası Çatışmaİki bireyin ihtiyaç veya fikirlerinin uyuşmamasıİki arkadaşın oyun sırası konusunda tartışması
Kişi-Toplum ÇatışmasıBireyin, toplumun kurallarıyla çatışmasıKurallara uymayan öğrencinin uyarılması
Grup İçi ÇatışmaBir grubun üyeleri arasında çıkan anlaşmazlıkGrup çalışmasında görev paylaşımı kavgası
Gruplar Arası Çatışmaİki farklı grubun karşı karşıya gelmesiSınıflar arası rekabette yaşanan tartışmalar

5. ÇATIŞMA ÇÖZME YÖNTEMLERİ

5.1. Saldırgan Yaklaşım (Kaybet-Kaybet)

Sorunu şiddet, tehdit, baskı yoluyla çözmeye çalışmaktır. Genellikle geçici ve olumsuz sonuçlar doğurur.

5.2. Çekingen Yaklaşım (Kaybet-Kazan)

Kendi ihtiyaçlarından tamamen vazgeçerek çatışmadan kaçmaktır. Bu yöntem içe dönüklüğü ve özgüven kaybını artırabilir.

5.3. Uzlaşmacı Yaklaşım (Yüzeysel Kazan-Kazan)

Taraflar bazı isteklerinden feragat ederek orta bir yol bulur. Ancak uzun vadede bir taraf yine rahatsız olabilir.

5.4. Yapıcı ve İşbirlikçi Yaklaşım (Gerçek Kazan-Kazan)

Taraflar açık iletişim kurar, duygularını ifade eder ve ortak bir çözüm geliştirir. En sağlıklı çözüm yoludur.

6. ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİNİ GELİŞTİRME YOLLARI

BeceriAçıklama
Etkin DinlemeKarşı tarafın söylediklerini tam olarak anlamaya çalışmak
Ben Dili KullanımıSuçlamadan duyguları ifade etme ("Sen hep geç kalıyorsun" yerine "Geç kalınca kendimi değersiz hissediyorum.")
Empati KurmaKarşıdakinin bakış açısını anlamaya çalışmak
Öfke KontrolüDuyguları uygun şekilde ifade edebilmek
Problem ÇözmeSorunun ne olduğunu belirleyip çözüm alternatifleri geliştirmek

7. OKUL ORTAMINDA UYGULANABİLECEK ETKİNLİKLER

  • Drama ve rol oynama etkinlikleri (Çatışmalı senaryolar üzerinden çözüm geliştirme)
  • Sorun çözme atölyeleri (Akran zorbalığı, sıra tartışmaları gibi günlük durumlar)
  • Grup içi problem çözme yarışmaları
  • Empati günlüğü uygulaması (Kendini karşı tarafın yerine koyma yazıları)
  • Sınıf içi “Barış Masası” oluşturma (Tarafların rehber öğretmen eşliğinde çözüm görüşmesi)

8. SONUÇ VE ÖNERİLER

Çatışmalar yaşamın doğal bir parçasıdır; önemli olan bu durumları yapıcı biçimde yönetebilmektir. Özellikle çocukluk ve ergenlik döneminde bireylere çatışma çözme becerileri kazandırmak, hem akademik hem sosyal başarılarını olumlu etkiler. Öğrencilerin kendilerini ifade etmeleri, karşı tarafı dinlemeleri ve çözüme ortak olmaları desteklenmelidir.

Öneriler:

  • Rehberlik programlarına çatışma çözme becerileri dâhil edilmelidir.
  • Öğretmenler çatışma anlarında model olmalı ve yapıcı yönlendirmeler yapmalıdır.
  • Ailelerle iş birliği yapılarak çocuklara evde de bu becerilerin kazandırılması sağlanmalıdır.
  • Okullarda “barış kültürü”ne yönelik proje ve kampanyalar düzenlenmelidir.
 
Geri
Üst