Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASINDA YAŞANAN GELİŞMELER (Ders Kitabı 190-196 ) CEVAPLARI
8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 190
Soru: Lozan Barış Antlaşması sonrası Atatürk’ün dış politikasında hangi konular yer almaktadır? Açıklayınız.
Cevap: Lozan Antlaşması sonrası Atatürk’ün dış politikası, barışın korunması, sınırların güvenliği ve bağımsızlık ilkesi üzerine şekillenmiştir. Musul Sorunu, Boğazlar’ın kontrolü (Montreux Sözleşmesi), Hatay’ın Türkiye’ye katılması ve Balkan Antantı gibi konular önemli yer tutmuştur.
Soru: Yabancı okullar neden bir sorun hâline gelmiştir? Açıklayınız.
Cevap: Yabancı okullar, eğitimde devlet kontrolü dışında faaliyet göstererek milli kimlik ve egemenliğe zarar verebilecek unsurlar taşımıştır. Bu durum, eğitimde birlik ve bağımsızlık ilkesine aykırı olduğu için bir sorun hâline gelmiştir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 191
Soru: 7 Kasım 1935 tarihli Yabancı Okullar Yönergesi’ne göre bu okullar için getirilen şartlar nelerdir? Belirtiniz.
Cevap: Yönergeye göre yabancı okullar, Türkiye’nin milli eğitim programına uygun eğitim vermek zorunda bırakılmıştır. Ayrıca Türk dili, tarihi ve coğrafya derslerinin Türk öğretmenler tarafından okutulması şartı getirilmiştir.
Soru: Yabancı okulların düzeltilmesi konusunda neler yapılmıştır? Açıklayınız.
Cevap: Yabancı okulların denetimi Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlanmıştır. Müfredatları milli değerlere uygun hale getirilmiş, özellikle yabancı propaganda içerikleri engellenmiştir.
Soru: Borçlar konusu Lozan’da nasıl çözüme kavuşturulmuştur? Açıklayınız.
Cevap: Lozan Antlaşması’nda Osmanlı Devleti’nden kalan borçlar, Türkiye ile Osmanlı topraklarından ayrılan diğer devletler arasında paylaştırılmıştır. Türkiye, borçlarını uzun vadeli taksitlerle ödemeyi kabul ederek ekonomik yükünü hafifletmiştir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 192
Soru: İngiltere Musul sorununun çözümünde neden uzlaşmaz bir tavır takınmıştır? Açıklayınız.
Cevap: İngiltere, Musul’un zengin petrol yataklarına sahip olması nedeniyle bu bölgeyi elinde tutmak istemiştir. Stratejik ve ekonomik çıkarları doğrultusunda uzlaşmaz bir tavır takınarak Türkiye’nin taleplerine karşı direnç göstermiştir.
Soru: Milletler Cemiyetinde Musul konusu neden çıkmaza girmiştir? Belirtiniz.
Cevap: Milletler Cemiyeti, büyük ölçüde İngiltere’nin etkisi altında olduğundan tarafsız bir çözüm sunamamıştır. Türkiye’nin haklı talepleri göz ardı edilerek İngiltere lehine kararlar alınmış, bu da sorunun çözümünü çıkmaza sokmuştur.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 193
Soru: Yunanistan’ın Batı Trakya’daki Türklerin mallarına el koymasına karşılık, Türkiye’nin de İstanbul’daki Rumların mallarına el koyması Atatürk’ün hangi dış politika ilkesiyle açıklanabilir?
Cevap: Bu durum, Atatürk’ün milli egemenlik ve karşılıklılık (mütekabiliyet) ilkesiyle açıklanabilir. Türkiye, Yunanistan’ın uygulamasına karşılık, kendi vatandaşlarının haklarını korumak için aynı şekilde hareket etmiştir.
Soru: Türkiye Milletler Cemiyetine girme konusunda neden mesafeli bir tutum sergilemiştir? Açıklayınız.
Cevap: Türkiye, Milletler Cemiyetine girme konusunda başta mesafeli bir tutum sergilemiştir çünkü Cemiyet, büyük devletlerin çıkarlarını koruyan bir yapı olarak görülmüştür. Ayrıca Türkiye, bağımsızlığını ve tarafsızlığını koruma hassasiyeti nedeniyle dikkatli davranmıştır.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 194
Soru: Türkiye’nin dış politikadaki hangi tutumu Milletler Cemiyetine davet edilmesinde etkili olmuştur? Belirtiniz.
Cevap: Türkiye’nin barışçıl dış politikası ve uluslararası sorunların çözümünde uzlaşmacı yaklaşımı, Milletler Cemiyetine davet edilmesinde etkili olmuştur. Özellikle Türkiye’nin Balkan Antantı ve Sadabat Paktı gibi bölgesel iş birliği anlaşmalarındaki rolü, bu davetin temel nedenlerinden biri olmuştur.