• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Destek Kitabı Cevapları

  • Mihver: İkinci Dünya Savaşı’nda Almanya, İtalya ve Japonya’nın oluşturduğu askeri ittifaktır.
  • Muharebe: Savaşta iki ordu veya birlik arasında yapılan silahlı çatışmadır.
  • Mozole: Önemli bir kişi için yapılan anıt mezardır.
  • Ordugâh: Ordunun geçici olarak konakladığı yerdir.
  • Müttefik: Aynı amaçla birleşmiş, birlikte hareket eden devlet veya topluluktur.
  • Birleşmiş Milletler: Dünya barışını korumak amacıyla 1945’te kurulan uluslararası kuruluştur.
  • Enflasyon: Malların fiyatlarının artmasıyla paranın değerinin düşmesidir.
  • Denge siyaseti: Devletin dış ilişkilerde tarafsız kalarak ülkeler arasında denge kurma politikasıdır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Dersdestek Yayınları Sayfa 204​

Soru: Mustafa Kemal Atatürk’ün ölümü Türkiye’de ve dünyada nasıl bir etki meydana getirmiş olabilir? Belirtiniz.

  • Cevap: Atatürk’ün ölümü Türkiye’de büyük bir üzüntü yaratmış, halk derin bir yasa boğulmuştur. Dünyada ise birçok ülke onu saygıyla anmış ve barışçı lider olarak görmüştür.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Dersdestek Yayınları Sayfa 206​

Atatürk’ün ölümüyle ilgili yabancı basında yer alan bazı ifadeler şunlardır.

Alman Basım: Atatürk isminin ardındaki hikâye, Türk halkının gönlüne asla silinemeyecek bir şekilde kazınmıştır. Kendine özgü devlet adamının kişiliğini ve yarattığı eseri tüm dünya gibi bizler de büyük bir takdirle izliyoruz.

Avusturya Basını: Öldüğünde başarılarının en yüksek noktasındaydı çünkü ardında Dünya Savaşı’nda tüm temelleri çökmüş olan bir imparatorluğun yerine özenle ve özgürce kurulmuş bir ülke bırakmıştı.

Amerikan Basını: Bugünün Türkiye’si tek bir adamın, Kemal Atatürk’ün, uzayan gölgesidir. Atatürk geçtiğimiz yirmi yıl süresince Türkiye’nin umutsuz, güçsüz ve geri kalmış Doğulu bir devlet olmaktan güçlü, öz güvenli ve ilerleyen bir millet durumuna geldiği takdire şayan gelişiminin itici gücü oldu.

İngiliz Basını: Atatürk, ‘Hasta Adam’ı gömdüklerini sanan Avrupa devletlerine Türklerin arasından fışkırıp devletlerini yeniden canlandırmak için bir önderin sihirli değneğini bekleyen hayat pınarları olduğunu gösterdi.

UNESCO, Atatürk’ün dünya barışına olan katkılarını, insanların uyum ve iş birliği içinde yaşamalarını sağlamak yolundaki çabalarını dikkate almış ve 1981 yılını “Atatürk Yılı” olarak ilan etmiştir.

Etkinlik

Soru: Atatürk’ün ölümünün tüm dünyada büyük yankı uyandırmasının sebepleri hakkında bir deneme yazınız. Sınıfça belirlediğiniz yazıları okul veya sınıf panosunda sergileyiniz.



  • Cevap: Atatürk sadece Türk milletinin değil, tüm dünyanın saygısını kazanmış bir liderdir. O, barışı savunan, bilimi ve ilerlemeyi rehber edinen bir devlet adamıydı. Yaptığı inkılaplarla sadece Türkiye’yi değil, birçok milleti de etkilemiştir. Atatürk’ün ölümü bu yüzden tüm dünyada derin bir üzüntüyle karşılanmıştır. Onun düşünceleri, insanlığa yol gösteren evrensel değerler taşımaktadır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Dersdestek Yayınları Sayfa 207​

Soru: Atatürk’ün “En büyük eserim Türkiye Cumhuriyeti’dir.” sözünden ne anladığınızı açıklayınız.

  • Cevap: Bu sözle Atatürk, en önemli başarısının Türk milletine kazandırdığı Cumhuriyet olduğunu anlatmıştır. Cumhuriyet, halkın özgürce yönetime katıldığı en değerli mirasıdır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Dersdestek Yayınları Sayfa 208​

Zabit ve Kumandan ile Hasbihâl: Atatürk, bu eserini Bulgaristan’ın başkenti Sofya’da ata- şemiliter olarak görev yaptığı esnada kaleme almıştır. Eserde yakın arkadaşı Mehmet (Conker) ile takip ettikleri manevralardaki kumandan ve zabitlerin durumları hakkında bilgiler vermiştir.
Talim ve Terbiye-i Askeriyye Hakkında Nokta-i Nazarlar: Eserde genel olarak askerî eğitim ve bu eğitimin temel amaçları hakkında bilgiler yer almaktadır.

Birinci Ta’biye Meselesinin Halli: Atatürk, bu eserinde komutan adaylarının ve onların idare ettiği askerlerin eğitimine ne kadar önem verdiğini, bir ordunun bütün unsurları ile her zaman olası bir savaşa karşı hazırlıklı olması gerektiğini açıklamaktadır.

Taktik Tatbikat Gezisi 1: Mustafa Kemal, subayların arazide yetiştirilmesini amaçlayan ve tatbikatın önemini vurgulayan bu eserini 1911’de 5’inci Kolordu Harekât Şube Müdürü iken yazmıştır.

Atatürk’ün Hatıra Defteri: Mustafa Kemal Paşa, bu eserinde Birinci Dünya Savaşı’nda komuta ettiği Doğu Cephesi’nde Muş ve Bitlis’in Rusların elinden kurtarılması ve bölge halkının sorunları gibi konulara yer vermektedir.

Arıburnu Muharebeleri Raporu: Eserde Atatürk’ün Çanakkale Savaşları’nda görev yaptığıcephelerde yaşanan olaylar hakkında Harp Dairesine sunduğu raporlar yer almaktadır.

Karlsbad Hatıraları: Atatürk, Birinci Dünya Savaşı esnasında bir ara rahatsızlanıp tedavi olmak amacıyla gittiği Karlsbad’da (Avusturya) bir günlük tutmuştur. Ayşe Afet İnan tarafından yayıma hazırlanan söz konusu günlükten Atatürk’ün birtakım kişilik özellikleri, alışkanlıkları gibi özel yaşamına ait bazı bilgilere ulaşılabilmektedir.


Geometri: Mustafa Kemal Atatürk’ün Osmanlıca Türkçesinden Türkiye Türkçesine çevirisini yaptığı kırk dört sayfalık bu eserde çember, üçgen, dörtgen, eşkenar, ikizkenar, yamuk vb. terimlerin açıklamalarına yer verilmiştir.

Medeni Bilgiler: Ayşe Afet İnan bu eseri Atatürk’ün bizzat kaleme aldığı belgelerden yararlanarak hazırlamıştır. Eserde Atatürk’ün vatandaşlara, devlet ve hükümet yetkililerine mevcut görev ve haklarını anlattığı bilgiler yer almaktadır.

Etkinlik

Soru: Atatürk’ün eserlerinden birini inceleyiniz. İncelediğiniz eserin içeriği hakkında bir sunum hazırlayarak arkadaşlarınızla paylaşınız.


  • Cevap:
Sunum Konusu: NUTUK

1. Giriş:


Nutuk, Mustafa Kemal Atatürk’ün 15-20 Ekim 1927 tarihleri arasında Türkiye Büyük Millet Meclisinde okuduğu çok önemli bir eserdir. Bu eser, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini, Cumhuriyetin nasıl kurulduğunu ve bu süreçte yaşanan olayları ayrıntılı bir şekilde anlatır. Atatürk, Nutuk’u gelecek nesillere ders olması için yazmıştır.

2. Gelişme:

Nutuk’ta Millî Mücadele’nin hangi şartlarda başladığı, halkın nasıl örgütlendiği ve Türk milletinin birlik içinde emperyalist güçlere karşı nasıl kazandığı anlatılır. Atatürk, bu süreçte karşılaştıkları zorlukları ve bazı kişilerin milli mücadeleye zarar veren davranışlarını da açıkça belirtir. Ayrıca Cumhuriyetin ilanı, yapılan devrimler ve Türk milletinin çağdaşlaşma yolundaki hedefleri üzerinde durur. Eserin sonunda yer alan Gençliğe Hitabe bölümünde ise Atatürk, Türk gençliğine Cumhuriyeti koruma ve yaşatma görevini verir.

3. Sonuç:

Nutuk, sadece bir tarih kitabı değil, aynı zamanda bir rehberdir. Atatürk bu eserle Türk milletine geçmişini öğretmiş, geleceğini nasıl koruması gerektiğini göstermiştir. Nutuk, bağımsızlık, vatan sevgisi ve millî birlik duygularını güçlendiren ölümsüz bir eserdir. Bu nedenle her Türk genci Nutuk’u okuyup anlamalı ve onun ışığında ülkesine sahip çıkmalıdır.
 
Geri
Üst