• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Cevapları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 141​

Soru: Verilen tarih şeritlerini inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 141​

Soru: Verilen tarih şeritlerini inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.
Soru: Mezopotamya’da ilk kurulan devlet hangisidir?


  • Cevap: Sümerler.
Soru: Aynı dönemlerde yaşayan devletler hangileridir?

  • Cevap: Babilliler ve Asurlular.
Soru: Anadolu’da ilk kurulan devlet hangisidir?

  • Cevap: Hititler.
Soru: En uzun süre yaşayan devlet hangisidir?

  • Cevap: Asurlular.
Soru: Mezopotamya’da en son yıkılan devlet hangisidir?

  • Cevap: Asurlular.
Soru: Anadolu’da en son yıkılan devlet hangisidir?

  • Cevap: Lidyalılar.
Soru: MÖ 2000 yılından önce kurulan devletler hangileridir?

  • Cevap: Sümerler.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 142​

Soru: Aşağıdaki tabloda değerler numaralandırılarak verilmiştir. Verilen soruları tablodaki değer numaralarını kullanarak ilgili alana cevaplayınız (Bir numarayı birden fazla cevap alanında kullanabilirsiniz.).

  • Cevap:
Soru: “Ortak kültürel miras ögelerini korumak, yaşatmak ve gelecek nesillere aktarmak tüm insanların sorumluluğudur. Bu amaçla UNESCO, Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme’yi 1972’de yayımlamıştır. Türkiye, sözleşmeyi 16 Mart 1983’te imzalamıştır.” Yukarıdaki metinde hangi değerlere vurgu yapılmıştır?

  • Cevap: 3 (Sorumluluk), 6 (Saygı), 9 (Adalet)
Soru: “Mardin’deki Hayırlı Höyüğü, bir vatandaşın Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne (CİMER) yaptığı başvuru üzerine “1. derece arkeolojik sit alanı” ilan edildi. Bu kapsamda bölgede sadece bilimsel çalışmalara izin verilecek, yapılaşma söz konusu olamayacak.” Yukarıdaki metinde hangi değerlere vurgu yapılmıştır?

  • Cevap: 2 (Duyarlılık), 3 (Sorumluluk), 5 (Yardımseverlik)
Soru: “Hititlere ait en önemli bilgilere Hattuşa’daki kalıntılardan ulaşılmaktadır. Şehirdeki Aslanlı Kapı, Kral Kapı, Yazılıkaya Açık Hava Tapınağı gibi mimari eserler günümüze ulaşan önemli kalıntılar arasında yer almıştır. Hattuşa, 1986’da UNESCO tarafından Dünya Mirası Listesi’ne alınmıştır.” Yukarıdaki metinde hangi değerlere vurgu yapılmıştır?

  • Cevap: 1 (Çalışkanlık), 3 (Sorumluluk), 9 (Adalet)
 

ORTAK MİRASIMIZ

1. ORTAK KÜLTÜREL MİRASIMIZ

Dünya Mirası Listesi'nde yer alan Türkiye'de bulunan ögelerdir:

  • Karain Mağarası
  • Nemrut Dağı
  • Göreme Milli Parkı ve Kapadokya
  • Pamukkale Travertenleri
Yaşadığım ilde bulunan kültürel miras ögeleridir:

  • Yaşadığınız ile göre cevaplanacaktır.
  • Yaşadığınız ile göre cevaplanacaktır.
  • Yaşadığınız ile göre cevaplanacaktır.

2. ANADOLU'NUN İLK YERLEŞİM YERLERİNDE YAŞAM

Anadolu'da ilk yerleşim yerlerinde beslenmeye örnektir:

  • Öğütme taşı
  • Sebze ve meyve tohumu kalıntısı
  • Tahıl kalıntısı
Anadolu'da kurulmuş ilk yerleşmelerdir:

  • Çatalhöyük
  • Hacılar
  • Göbeklitepe
  • Çayönü

3. MEZOPOTAMYA VE ANADOLU MEDENİYETLERİNİN ORTAK KÜLTÜREL MİRASA KATKILARI

Anadolu Medeniyetleridir:

  • Hititler
  • Lidyalılar
  • İyonyalılar
Mezopotamya Medeniyetlerdir:

  • Sümerler
  • Babilliler
  • Asurlular
Medeniyetlerin ortak kültürel mirasa katkılarıdır:

  • Tekerlek
  • Yazı
  • Para
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 144​

Ali, yaşadığı ilde bulunan bazı doğal varlık ve tarihî eserlerin fotoğraflarını çekmiştir. Bu fotoğraflardaki doğal varlık ve tarihî eserlerin UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer alması için gerekli kurumlara başvuru yapmak istemektedir.

Doğal varlık veya tarihî eserlerin UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne alınma koşullarından bazıları şunlardır:
• İnsanlık tarihinde önemli bir aşamayı veya aşamaları gösteren bir yapı tipi olmalıdır.
• Yaşayan ya da ortadan yok olmuş bir kültürel geleneğe veya bir medeniyete yönelik tanıklık üstlenmelidir.
• Bir zaman zarfı içinde veya dünyanın bir kültürel alanında, mimarlık veya teknoloji, anıtsal sanatlar, şehir planlama alanlarındaki gelişmeler ile ilgili insani değerler arasında önemli bir alışverişi sergilemelidir.

Soru: Buna göre Ali’nin çektiği fotoğraflardan hangisi yukarıda verilen UNESCO’nun Dünya Mirası Listesi’ne alınma koşullarını sağlamaktadır?

  • Cevap: A
Asurlular: Asurlular, Anadolu’da ticaret merkezleri kurmuşlardır. Ticaretlerinde çivi yazılı tabletleri kullanan Asurlular, Anadolu’ya çivi yazısını getirmiş ve tarihte bilinen ilk kütüphaneyi kurmuşlardır.

İyonyalılar: Deniz ticareti ile uğraşan İyonyalılar, deniz kıyılarında ticaret merkezleri kurmuşlardır. Bu medeniyette özgür düşünce gelişmiştir. Bu sayede tıp alanında Hipokrat, matematikte Pisagor ve Thales (Tales), tarihte Herodot gibi bilim insanları yetişmiştir.

Soru: Asurlular ve İyonyalıların ortak mirasa katkılarını yazınız.

  • Cevap: İki medeniyet de ticari merkezler kurup ticari faaliyetlerde bulunmuş ve ekonominin gelişmesine katkı sağlamışlardır. Ayrıca Asurlular kütüphane açarak bilimsel çalışmaların depolanmasına katkı sunmuşlardır. İyonyalılar ise farklı bilim dallarında bilim insanları yetiştirerek bilime katkı yapmışlardır.
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 145​

Soru: Çatalhöyük’te yaşayan toplumun sosyal yaşantısını açıklayan kaynak bilgiden yola çıkarak istenenleri ilgili alanlara yazınız.

Bundan 9.000 yıl önce Çatalhöyük sakinleri; tahıl öğütmek, ekmek pişirmek, kumaş ve sepet dokumak, obsidiyenden alet ve silah yapmak gibi işlerle uğraşmışlardır. Bu tür etkinliklerin çoğu evlerin çatısında gerçekleştirilmiştir. Kerpiçten yaptıkları evlerine kapıdan değil, çatılardaki deliklerden girmişlerdir. Evlerin arasında sokaklar yoktur ve insanlar çatıdan çatıya dolaşmışlardır.

Çatalhöyük’te yaşayan insanlar; evlerini dikdörtgen biçimde, genelde bir ana oda ve iki yan odadan oluşacak şekilde yapmışlardır. Ana oda yemek pişirme, yeme, uyuma ve çeşitli etkinlikler için kullanılırken yan odalar ise depo olarak kullanılmıştır. Yan odalara ancak sürünerek geçilebilen açıklıklardan girmişlerdir. Ana odadaki duvarların önüne, “seki” adı verilen sedir benzeri oturma alanları yapmışlardır. Sekilerin üzerinde oturmuş ve uyumuşlardır. Sekileri de tıpkı duvarlar gibi kireçle sıvamış ve üstlerine hasır veya kilim örtmüşlerdir. Çatalhöyüklüler, ölülerini bu sekilerin altına gömmüşlerdir. Evlerde dinî içerikli resim, heykel, hayvan başı ve boynuzunun yoğun olarak kullanıldığı kutsal odalar bulunmaktadır.

Balıkçılıkla uğraşan Çatalhöyüklüler; koyun, keçi ve köpeği evcilleştirip buğday, arpa, tahıl türleri, bakliyat gibi ürünlerin de tarımını yapmışlardır.

Çatalhöyük çevresinde bolca bulunan obsidiyenden birçok araç, gereç ve eşya yapmışlardır. Çatalhöyük halkı obsidiyeni ticaret aracı olarak da kullanmıştır.


  • Cevap:
Çatalhöyük’te yaşayan toplumun sosyal hayatıyla ilgili,

Soru: Beslenmeye yönelik faaliyetleri nelerdir?


  • Cevap: Buğday, arpa gibi tahıl türleri ve bakliyat gibi ürünlerin tarımını yapmışlardır. Tahıl öğütüp, ekmek pişirerek gıda ihtiyaçlarını karşılamışlardır. Koyun ve keçi besleyip hayvancılıkla uğraşmışlardır. Besledikleri hayvanların etinden faydalanıp sütünden de süt ürünleri elde etmişlerdir. Ayrıca balıkçılık ve avcılık faaliyetlerinde bulunmuşlardır.
Soru: Barınmaya yönelik faaliyetleri nelerdir?

  • Cevap: Kerpiçten yaptıkları ve çatıdan girilen dikdörtgen planlı evlerinde barınırlardı.
Soru: Temel geçim faaliyetleri nelerdir?

  • Cevap: Tarım, çiftçilik, hayvancılık, balıkçılık, ticaret.
Soru: Çatalhöyük’te yaşayan toplumun barındığı yerlerin mimarisi ile günümüzde barındığımız yerlerin mimarisinin farklı özelliklerine örnekler veriniz.

  • Cevap: Kapı ve pencerelerin olmaması. Evlere çatılardan merdiven ile girilmesi.
 
Geri
Üst