• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

2025-2026 5. Sınıf Sosyal Bilgiler 2. Ders Kitabı Cevapları

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 114​

Soru: Doğal kaynakların verimli kullanılması ve israfın önlenmesi amacıyla “5D” modeli geliştirilmiştir. Aşağıda verilen maddeleri 5D modeli aşamaları ile eşleştiriniz.

  • Cevap:
Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

Yaşadığım il farklı coğrafi özelliklere sahiptir. İlimizin etrafını çeviren dağlarımızda çayır alanlar geniş yer kaplamaktadır. Güneşli gün sayımızın çok olması, halkın seracılık faaliyetleri yapmasına olanak sağlamıştır. Mavi bayraklı plaja sahip olduğumuz için çevre illerden insanlar sahilimizi tercih ederler. İl merkezinde yer alan şeker fabrikasından gelen koku, bazı günlerde çok rahatsızlık vermektedir. Büyükşehir belediye başkanımız, hem şeker fabrikasının hem de organize sanayinin şehir merkezi dışında bir yere taşınacağı yönünde basın açıklaması yapmıştır.

Sol Sütun (Turuncu Kutucuklar)​

  • a) Kâğıt, plastik, cam gibi ürünleri geri dönüşüme kazandırmak
  • b) Evde veya okulda su tüketimini azaltmak için çeşitli önlemler almak
  • c) Kullanmayan eşyaları ihtiyacı olanlarla paylaşmak
  • d) Konserve kutularını saksı olarak kullanmak
  • e) Bir ürünü satın almadan önce istek mi, ihtiyaç mı diye sormak

Sağ Sütun (Yeşil Kutucuklar)​

  • e) Düşün, gerekli değilse tüketme.
  • b) Daha az tüket.
  • c) Değerlendir, yeniden kullan.
  • d) Değiştir, farklı amaçla kullan.
  • a) Dönüştür, doğa kazansın.
Soru: Aşağıdaki ekonomik faaliyetlerden hangisi bahsedilen ilde yapılmamaktadır?

A) Tarım
B) Turizm
C) Madencilik
D) Büyükbaş hayvancılık
  • Cevap: C
Soru: Bu ilde hangi ekonomik alanla ilgili ekonomik faaliyetten bahsedilmemiştir?

A) Birincil ekonomik faaliyet
B) İkincil ekonomik faaliyet
C) Üçüncül ekonomik faaliyet
D) Dördüncül ekonomik faaliyet
  • Cevap: D
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 115​

Soru: Aşağıda arıcılık ve arı ürünleriyle ilgili ekonomik faaliyetlerdeki örnekler verilmiştir. Örneklerde verilen ekonomik faaliyetlerdeki bilgileri dikkate alıp hangi ekonomik faaliyet alanı ile ilişkili olduğunu ilgili alanlara yazınız.

  • Cevap:
a. Birincil ekonomik faaliyet

"Merhaba, ben Derya. Ordu’da yaşıyorum. Geçimimi arıcılık faaliyetleri ile sağlıyorum. İlimiz, çiçekli bitki türü bakımından zengindir. Bu zenginlik, ilimizdeki arıcılık faaliyetlerini olumlu etkilemiş ve ilimizin ülkemizde en fazla arıcılık yapılan iller arasında yer almasına katkı sağlamıştır. Bal, polen, propolis, arı sütü üreterek ülke ekonomisine katkı sağlıyorum."
b. Üçüncül ekonomik faaliyet

"Merhaba, ben Sinem. İzmir’de yaşıyorum. Türkiye’nin değişik bölgelerinde arıcılık faaliyeti yürüten kişilerle iletişime geçiyorum. Farklı bölgelere ait en kaliteli arı ürünlerini alıp dükkânımda müşterilerime sunuyorum. Aldığım ürünleri kontrol ediyorum."
c. Dördüncül ekonomik faaliyet

"Merhaba, ben Abdullah. Eskişehir İl Tarım ve Orman Müdürlüğünde kimyager olarak çalışmaktayım. Arı ürünlerinden olan propolisin sağlık alanında kullanımına yönelik AR-GE çalışmaları yapıyorum."
ç. İkincil ekonomik faaliyet

"Merhaba, ben Hatice. Kocaeli’de, çikolata fabrikasında çalışıyorum. Yeni ürünümüz olan ballı çikolataya hem yurt içi hem de yurt dışından çok talep oldu. Diğer ürünlerimizde de şeker yerine bal kullanımına geçmeyi planlıyoruz."
d. Beşincil ekonomik faaliyet

"Merhaba, ben Nuri. Kırklareli Arı Yetiştiricileri Birliğinde başkanlık yapıyorum. Yaşadığım ilde arıcılık faaliyetlerini destekliyor ve bu faaliyetleri geliştirmeye yönelik etkinlikler düzenliyorum."
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 116​

Aşağıdaki tabloda lise öğrencisi Begüm’ün anne ve babası ile tatil için gidecekleri Rize’de yapabilecekleri faaliyetler, faaliyetlerin ücret bilgisi ve mutluluk puanlarına yer verilmiştir.
Rize'de Yapılabilecek Faaliyetler
| Mutluluk Puanı


Ulaşım

  • Otobüs: (Kişi başı 500 TL) | 5
  • Uçak: (Kişi başı 750 TL) | 10

Yemek

  • Ortalama yemek ücreti bir öğün için: (Kişi başı 350 TL) | 18

Konaklama ve Yeme İçme

  • 1. Seçenek: Yıldız Otel (5 yıldızlı otel)
    • 1 gecelik süit oda ücreti (Kişi başı kahvaltı dâhil 1.250 TL)
    • Not: 0-10 yaş ücretsizdir.
    • Puan: 12
  • 2. Seçenek: Kütük Orman Evleri (butik otel)
    • 1 gecelik aile odası
    • 3 kişilik ücreti: 2.000 TL (kahvaltı dâhil)
    • Puan: 12

Sosyal Kültürel Aktiviteler

  • 1. Seçenek: Ayder Yaylası gezisi
    • Tur ücreti (Kişi başı 750 TL)
    • Not: Ücretsiz dondurma ikramı
    • Puan: 8
  • 2. Seçenek: Canlı müzik gecesi
    • Bilet ücreti (Kişi başı 800 TL)
    • Not: Ücretsiz organik çay veya limonata servisi
    • Puan: 8
  • 3. Seçenek: Zilkale gezisi
    • Tur ücreti (Kişi başı 200 TL)
    • Not: 0-6 yaş ücretsizdir.
    • Puan: 12
  • 4. Seçenek: Çeçeva Saklı Bahçe gezisi
    • Ulaşım (Kişi başı 250 TL)
    • Giriş ücreti (Kişi başı 100 TL)
    • Not: 0-12 yaş ücretsizdir.
    • Not: Ücretsiz çay servisi
    • Puan: 10
  • 5. Seçenek: Huser Yaylası gezisi
    • Ulaşım (Kişi başı 500 TL)
    • Not: Ücretsiz organik çay veya limonata servisi
    • Puan: 15
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 117​

Soru: Begüm ve ailesinin aylık bütçeleri ile en yüksek mutluluk puanına ulaşacakları bir tatil planı hazırlayıp aşağıdaki tabloya yazınız.

  • Cevap:
1. Gün

Ulaşım
: Uçak
Konaklama ve Yeme İçme: Kütük Orman Evleri + öğle ve akşam yemeği
Sosyal ve Kültürel Aktiviteler: Ayder Yaylası gezisi

2. Gün

Konaklama ve Yeme İçme
: Kütük Orman Evleri + öğle ve akşam yemeği
Sosyal ve Kültürel Aktiviteler: Zilkale gezisi, Huser Yaylası gezisi

3. Gün

Konaklama ve Yeme İçme
: Kütük Orman Evleri + öğle ve akşam yemeği
Sosyal ve Kültürel Aktiviteler: Çeçeva Saklı Bahçe gezisi
Ulaşım: Uçak


4. Gün

Sabah 10.00’da eve dönüş
: Ulaşım: Uçak
 

5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (2. Kitap) Sayfa 120​

Soru: Aşağıda bir grup öğrencinin sohbetine yer verilmiştir. Metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

İnsanlar tekerleğin icadından önce çok ağır yükleri bile kas gücüyle taşımak zorunda kalmışlardır. Tekerleğin icadından sonra insanlar el arabası, at arabası ve kağnılar yapmışlardır. Bu durum, ulaşım ve taşımacılık faaliyetlerinin daha kolay yapılmasını sağlamıştır.
Sabanın icadından önce çiftçiler, toprağın yüzeyini odun parçaları kullanarak ekilebilir hâle getiriyorlardı. Sabanın icadıyla tarımda hayvan gücü daha fazla kullanılmış ve tarımsal üretim artmıştır.
Modern matbaanın icadından önce tahtadan yapılmış harf kalıpları kullanılmıştır. Modern matbaa icat edildikten sonra kitap sayısında önemli bir artış yaşanmıştır.
Telefon icat edilmeden önce insanlar birbirleriyle haberleşmek için davul, duman, ateş ve ayna kullanmışlardır. İnsanlar, telefon icat edildikten sonra uzak mesafedekilerle daha kolay iletişim kurabilmişlerdir.

Soru: Yukarıdaki sohbette değinilen araç ve gereçler günümüzdeki hangi teknolojik ürünlerin ortaya çıkmasında etkili olmuştur? Açıklayınız.

  • Cevap: Tekerlek, günümüzdeki otomobillerin, bisikletlerin ve trenlerin gelişmesine katkı sağlamıştır. Saban, modern tarım makinelerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Modern matbaa, günümüzdeki yazıcılar ve dijital baskı makinelerinin temelini oluşturmuştur. Telefon ise cep telefonları ve internet tabanlı iletişim araçlarının gelişmesini etkilemiştir.
Soru: Bu teknolojik ürünleri hiçbir şekilde kullanmadığınızı düşünün. Böyle bir hayat nasıl olurdu? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


  • Cevap: Bu teknolojik ürünler olmasaydı, ulaşım zor ve uzun sürebilirdi, tarımda verimlilik çok düşük olurdu. İletişim zorlaşır, haberleşme uzun zaman alır ve bilgiye ulaşmak daha güç olurdu.
 
Geri
Üst