• Benim Hocam Ortaokul Videoları

    ✏️ Yazılı Çözüm Örnekleri
    Sosyal Bilgiler
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    SOSYAL BİLGİLER
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Türkçe
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    TÜRKÇE
    Konu Anlatım Videoları
    Fen Bilimleri
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    FEN BİLİMLERİ
    Konu Anlatım Videoları
    Matematik
    İzlemek istediğiniz sınıfı tıklayınız.
    MATEMATİK
    Konu Anlatım Videoları

LOZAN BARIŞ ANTLAŞMASI ( Ders Kitabı 121-126) CEVAPLARI

MaArif Faruk

Çalışkan Üye
Üye
Katılım
13 Mar 2018
Mesajlar
427
Puanları
28
Yaş
20
Konum
izmir

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 121​

Soru: Mustafa Kemal Paşa barış konferansının neden İzmir’de toplanmasını istemiştir? Açıklayınız.

  • Cevap: Mustafa Kemal Paşa, barış konferansının İzmir’de toplanmasını istemiştir çünkü İzmir’e yapılan tahribatın dünyaya gösterilmesini ve Yunanların Batı Anadolu’da yaptıklarının kanıtlanmasını arzu etmiştir. Ayrıca İzmir’den haberleşme ve müzakerelerin takibi daha kolay olacaktı.
Soru: Mustafa Kemal’in Lozan’a gidecek heyetten “Ermeni Meselesi” ve “Kapitülasyonlar konusunda” taviz verilmemesini istemesi neye önem verdiğini göstermektedir?

  • Cevap: Mustafa Kemal’in “Ermeni Meselesi” ve “Kapitülasyonlar” konusunda taviz verilmemesini istemesi, Türkiye’nin bağımsızlığına ve toprak bütünlüğüne büyük önem verdiğini gösterir. Kapitülasyonların kaldırılması ve Ermeni Meselesi’nde ödün verilmemesi, yeni Türk devletinin tam bağımsız bir devlet olarak tanınması için kritik unsurlardır.
Soru: Sovyet Rusya ve Bulgaristan’ın Boğazlar ile ilgili maddeler görüşülürken davet edilmelerinin sebebi nedir? Açıklayınız.

  • Cevap: Sovyet Rusya ve Bulgaristan’ın Boğazlar ile ilgili maddeler görüşülürken davet edilmelerinin sebebi, bu iki ülkenin Karadeniz’e kıyısı olan devletler olmasıdır. Boğazlar, Karadeniz’e kıyısı olan ülkeler için stratejik öneme sahiptir, bu nedenle Boğazlarla ilgili kararlar alınırken Sovyet Rusya ve Bulgaristan’ın da söz sahibi olması beklenmiştir.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 123​

Soru: Lozan Barış Antlaşması’nda Boğazlar’ın yönetiminin uluslararası bir komisyona bırakılması Türkiye’nin egemenlik haklarını nasıl etkilemiştir? Değerlendiriniz.

  • Cevap: Boğazlar’ın yönetiminin uluslararası bir komisyona bırakılması, Türkiye’nin Boğazlar üzerindeki tam egemenlik haklarını sınırlamıştır. Türkiye, Boğazlar üzerinde tam kontrol sağlayamamış, ancak komisyonun başkanının Türk olması ve Boğazlar’ın barış zamanı ticari gemilere açık kalması, Türkiye’nin bazı haklarını korumuştur.
Soru: Lozan Barış Antlaşması’na göre Ortodoks Rum Patrikhanesi’nin elinden siyasi yetkileri neden alınmıştır? Açıklayınız.

  • Cevap: Ortodoks Rum Patrikhanesi’nin siyasi yetkilerinin alınmasının nedeni, Türkiye’nin egemenlik haklarını korumak ve Patrikhane’nin iç işlerine müdahale etmesini önlemektir. Patrikhane’nin İstanbul’da kalmasına izin verilmiş, ancak evrensel bir yetkiye sahip olması engellenmiştir.
Soru: Lozan Barış Antlaşması’na göre Batılı devletlerin elde ettiği ayrıcalıklardan hangisinin kaldırılması Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığını sağlamasında etkili olmuştur? Açıklayınız.

  • Cevap: Kapitülasyonların kaldırılması, Batılı devletlerin Türkiye üzerinde ekonomik ve hukuki ayrıcalıklarını sona erdirmiştir. Bu durum, Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığını kazanmasında ve kendi iç işlerini özgürce yönetmesinde büyük bir etki sağlamıştır.
Soru: Siz de karikatürdeki gibi Lozan Barış Antlaşması’nın önemiyle ilgili düşüncelerinizi kısaca açıklayınız.

  • Cevap: Lozan Barış Antlaşması, Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesini zaferle sonuçlandırdığını ve yeni Türk devletinin varlığını tüm dünyaya kabul ettirdiğini belgeleyen en önemli antlaşmadır. Türkiye’nin toprak bütünlüğü ve egemenliği bu antlaşmayla uluslararası alanda tanınmıştır.
Soru: Lozan Konferansı ve barış antlaşması sürecini özetleyen bir infografik hazırlayınız. Hazırladığınız infografiği sınıf panosunda sergileyiniz.

  • Cevap:

Lozan Barış Antlaşması (24 Temmuz 1923)

1. Tarih ve Konferans Bilgileri


  • Tarih: 20 Kasım 1922 – 24 Temmuz 1923
  • Yer: İsviçre, Lozan
  • Taraflar: Türkiye (TBMM Hükûmeti), İngiltere, Fransa, İtalya, Japonya, Romanya, Yunanistan, Yugoslavya
  • Katılımcılar: İsmet Paşa (Türkiye), Lord Curzon (İngiltere), Eleftherios Venizelos (Yunanistan)

2. Başlıca Konular

  • Sınırlar: Türkiye’nin doğu ve batı sınırları
  • Boğazlar: Uluslararası denetim
  • Kapitülasyonlar: Kesin kaldırılması
  • Azınlıklar: Vatandaşlık statüleri
  • Savaş Tazminatı: Yunanistan’ın ödemesi
  • Osmanlı Borçları: Paylaştırılması

3. Ana Kazanımlar

Sınırlar
:
  • Yunanistan: Meriç Nehri sınır oldu.
  • Adalar: Gökçeada ve Bozcaada Türkiye’ye bırakıldı. Ege adaları Yunanistan’a, On İki Ada İtalya’ya verildi.
  • Suriye: Ankara Antlaşması sınırları korundu.
  • Irak: Sınır görüşmeleri 9 ay sonrasına ertelendi.
Boğazlar:
  • Yönetim uluslararası bir komisyona bırakıldı, başkanı Türk olacak.
  • Barış zamanında ticari gemilere geçiş serbest.
Kapitülasyonlar:
  • Tamamen kaldırıldı, Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığı sağlandı.
Azınlıklar:
  • Bütün azınlıklar Türk vatandaşı kabul edildi.
  • Türkiye’deki Rumlarla Yunanistan’daki Türklerin yer değiştirmesi kararlaştırıldı.
Savaş Tazminatı:
  • Yunanistan savaş tazminatı ödemedi, ancak Karaağaç Türkiye’ye bırakıldı.
Osmanlı Borçları:
  • Borçlar Osmanlı Devleti’nin mirasçı devletleri arasında paylaştırıldı.

4. Lozan’ın Önemi
  • Bağımsızlık: Türkiye’nin uluslararası alanda tanınması ve bağımsızlığının belgelenmesi.
  • Sevr Antlaşması: Lozan ile Sevr Antlaşması geçersiz kılındı.
  • Ekonomik Bağımsızlık: Kapitülasyonların kaldırılması ile ekonomik bağımsızlık sağlandı.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 125​

Soru: İşgalden kurtarılan İstanbul’a Türk ordusunun girişi halkın hangi duyguları yaşamasını sağlamıştır? Açıklayınız.

  • Cevap: Türk ordusunun işgalden kurtarılan İstanbul’a girişi, halkta büyük bir sevinç, gurur ve özgürlük duygusu uyandırmıştır. Uzun süren işgalin sona ermesi, halkın milli bağımsızlık inancını pekiştirmiş ve büyük bir coşku yaşanmasına neden olmuştur.
Soru: Lozan Antlaşması ile ilgili aşağıda verilen gazete manşetlerini dikkate alarak manşetlere uygun birer haber yazınız.

  • Cevap:
Manşet 1: “Asırları Aşan Hesaplaşma”

Haber
: Lozan Barış Antlaşması ile Türk milleti, yüzyıllardır süregelen dış müdahalelere ve Osmanlı’nın son dönemlerinde yaşanan haksızlıklara karşı son sözü söyledi. Bu antlaşma, milletin bağımsızlık mücadelesinin zaferle sonuçlanmasını ve Türkiye Cumhuriyeti’nin tam bağımsız bir devlet olarak varlığını tescillemesini sağladı.

Manşet 2: “Millî Mücadeleyi Tescilleyen Belge”

Haber
: 24 Temmuz 1923 tarihinde imzalanan Lozan Barış Antlaşması, Millî Mücadele’nin tüm dünyaya kabul ettirilmesini sağlayan bir belge oldu. Türk milletinin verdiği bağımsızlık savaşı, bu antlaşmayla diplomatik alanda zaferle sonuçlandı ve Türkiye’nin yeni sınırları ve bağımsızlığı uluslararası arenada resmen tanındı.


Soru: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

Millî Mücadele Dönemi’nde çok önemli bir yer işgal eden Batı Cephesi, silahlı mücadelenin ağırlıklı olarak yaşandığı, en uzun ve en şiddetli savaşlara sahne olmuştur. Mustafa Kemal Paşa önderliğinde TBMM Hükûme- ti, bu mücadele esnasında sadece Yunanlara karşı girişilen askerî mücadele ile değil aynı zamanda hem iç politik gelişmeler ve hem de diplomatik ilişkilerle de uğraşmak zorunda kalmıştır. Bu bağlamda Mustafa Kemal Paşa, bir yandan yeni kurulacak devlet düzenine halkı alıştırmak çabası içerisinde bulunurken bir yandan da dünya siyasi güç dengesini Millî Mücadele yararına kullanmak çabası içinde olmuştur. Yeni Türk devletinin temellerinin bu cephede verilen savaşlar sonucu sağlamlaştırıldığını ifade eden Mustafa Kemal Paşa’nın, Batı Cephesi savaşları üzerine yaptığı değerlendirmelerinde Türk ordusunun subay ve askerlerini ön plana çıkaran ve başarıyı onlara mal eden tavrı dikkat çekicidir. Burada kazanılan zaferin Türk tarihinde bir dönüm noktası olduğunu ifade eden Mustafa Kemal Paşa’ya göre bu zafer, sadece Türk tarihine değil aynı zamanda sonuçları bakımından dünya tarihine de yön veren büyük bir zafer olmuştur…”

  • Cevap:
Soru: Mustafa Kemal Paşa’nın Batı Cephesi’nde savaşlar sürerken ilgilendiği diğer meseleler neler olmuştur? Yazınız.

  • Cevap: Mustafa Kemal Paşa, Batı Cephesi’nde savaşlar sürerken iç politik gelişmelerle ve diplomatik ilişkilerle ilgilenmiştir. Halkı yeni devlet düzenine alıştırma çabası ve dünya siyasi güç dengesini Millî Mücadele yararına kullanma hedefi bu dönemdeki diğer uğraşları olmuştur.
Soru: Mustafa Kemal Paşa, Millî Mücadele’deki başarının nedenini nasıl açıklamıştır? Bu tutumu onun hangi kişilik özelliğiyle ilgilidir? Yazınız.

  • Cevap: Mustafa Kemal Paşa, Millî Mücadele’deki başarının nedenini subay ve askerlerin fedakârlığına bağlamıştır. Bu tutumu, onun mütevazı kişiliği ve liderliğini paylaşmayı bilen bir komutan olma özelliğiyle ilgilidir.
Soru: Ünitede öğrendiklerinizi de dikkate alarak Mustafa Kemal Paşa’nın dünya siyasi güç dengesini Millî Mücadele yararına kullanma çabasına örnekler veriniz.

  • Cevap: Mustafa Kemal Paşa’nın dünya siyasi güç dengesini Millî Mücadele yararına kullanma çabalarına örnek olarak Sovyet Rusya ile yapılan Moskova Antlaşması ve Fransa ile imzalanan Ankara Antlaşması verilebilir. Bu antlaşmalar, Türkiye’ye uluslararası destek sağlamış ve mücadelede avantaj kazandırmıştır.
 

8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 126​

Soru: Millî Mücadele’yi konu edinen sanat eserlerinin halk üzerindeki etkileri nelerdir? Açıklayınız.

  • Cevap: Millî Mücadele’yi konu edinen sanat eserleri, halkın milli bilincini güçlendirir, geçmişte verilen bağımsızlık mücadelesini hatırlatarak vatan sevgisini artırır. Bu eserler, halkın gurur duygularını pekiştirir ve milli kahramanlıkları yeni nesillere aktararak tarihten ders çıkarılmasını sağlar. Ayrıca, bu tür eserler birliğin ve beraberliğin önemini vurgulayarak toplumsal dayanışmayı teşvik eder.
 
Geri
Üst