Semih Ofset T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı 81.Sayfa Cevapları
HAZIRLIK
1. Bir ülkede eğitim birliğinin olması, tüm okulların bir bakanlık tarafından yönetilmesi neden önemlidir? Açıklayınız.
CEVAP: Türkiyede eğitim ve öğretim çeşitli amaçlara yönelikti. Ortaçağlardan gelen medreseler, kapitülasyona dayanan ve Hıristiyanlığı yaymak amacıyla kurulan yabancı okullar ve Tanzimattan sonra açılmaya başlanan yeni okullar, yetişecek nesilleri birbirlerine düşman olacak şekilde eğitmekte idiler. Aldıkları bilgi de birbirinden tutarsızdı. Oysa yeni Türkiye her bakımdan bütünleşmiş, kaynaşmış bir Türkiye olmalıydı.
İşte bu hedefe ulaşmak için Tevhid-i Tedrisat Kanunu 3 Mart 1924te Büyük Millet Meclisinde kabul edildi. Buna göre, Türkiyedeki okullar ve eğitim kuruluşları Millî Eğitim Bakanlığının denetimine verildi. Medreseler kapatıldı. Din adamı yetiştiren okullar açıldı. Yabancı okullar yeni baştan düzenlenerek, yabancı dille öğretim yapan okullar haline getirildi. Millî Eğitim hizmeti, Türk vatandaşlarının istek ve kabiliyetleriyle, Türk toplumunun ihtiyaçlarına göre düzenlenmeye başlandı. Temel eğitim, devletin açtığı okullarda parasız ve mecbur tutuldu. Eğitim Kurumları din, dil, ırk, cinsiyet gözetilmeden herkese açıldı.
2. Atatürkün çok partili yönetime geçmek istemesinin temel nedenleri nelerdir? Söyleyiniz.
CEVAP: Demokrasilerin düzgün işleyebilmesi için birden fazla partiye gerek vardır. Siyasi partiler demokratik hayatın ve çoğulculuk sisteminin vazgeçilmez unsurlarıdır
M. Kemal Türk milleti için en uygun yönetim şeklinin çok partili sisteme dayalı cumhuriyet ve demokrasi anlayışı olduğunu biliyordu. Çok partili demokratik rejimlerde halk, siyasi partiler aracılığıyla kendi düşüncelerini serbestçe ifade etme özgürlüğüne sahipti. Ayrıca muhalefet partileri iktidar partisini denetleme yetkisine de sahip oluyordu. . M. Kemal bu nedenle çoklu parti için çalışmaların başlanmasını istiyordu. M. Kemal çok partili hayata geçişe öncülük etmiş, ilk siyasi partiyi kurmuşlardır.
3. Cumhuriyet ve inkılaplara karşı tepkilerin neler olduğunu araştırarak elde ettiğiniz bilgileri sınıfta paylaşınız.
HAZIRLIK
1. Bir ülkede eğitim birliğinin olması, tüm okulların bir bakanlık tarafından yönetilmesi neden önemlidir? Açıklayınız.
CEVAP: Türkiyede eğitim ve öğretim çeşitli amaçlara yönelikti. Ortaçağlardan gelen medreseler, kapitülasyona dayanan ve Hıristiyanlığı yaymak amacıyla kurulan yabancı okullar ve Tanzimattan sonra açılmaya başlanan yeni okullar, yetişecek nesilleri birbirlerine düşman olacak şekilde eğitmekte idiler. Aldıkları bilgi de birbirinden tutarsızdı. Oysa yeni Türkiye her bakımdan bütünleşmiş, kaynaşmış bir Türkiye olmalıydı.
İşte bu hedefe ulaşmak için Tevhid-i Tedrisat Kanunu 3 Mart 1924te Büyük Millet Meclisinde kabul edildi. Buna göre, Türkiyedeki okullar ve eğitim kuruluşları Millî Eğitim Bakanlığının denetimine verildi. Medreseler kapatıldı. Din adamı yetiştiren okullar açıldı. Yabancı okullar yeni baştan düzenlenerek, yabancı dille öğretim yapan okullar haline getirildi. Millî Eğitim hizmeti, Türk vatandaşlarının istek ve kabiliyetleriyle, Türk toplumunun ihtiyaçlarına göre düzenlenmeye başlandı. Temel eğitim, devletin açtığı okullarda parasız ve mecbur tutuldu. Eğitim Kurumları din, dil, ırk, cinsiyet gözetilmeden herkese açıldı.
2. Atatürkün çok partili yönetime geçmek istemesinin temel nedenleri nelerdir? Söyleyiniz.
CEVAP: Demokrasilerin düzgün işleyebilmesi için birden fazla partiye gerek vardır. Siyasi partiler demokratik hayatın ve çoğulculuk sisteminin vazgeçilmez unsurlarıdır
M. Kemal Türk milleti için en uygun yönetim şeklinin çok partili sisteme dayalı cumhuriyet ve demokrasi anlayışı olduğunu biliyordu. Çok partili demokratik rejimlerde halk, siyasi partiler aracılığıyla kendi düşüncelerini serbestçe ifade etme özgürlüğüne sahipti. Ayrıca muhalefet partileri iktidar partisini denetleme yetkisine de sahip oluyordu. . M. Kemal bu nedenle çoklu parti için çalışmaların başlanmasını istiyordu. M. Kemal çok partili hayata geçişe öncülük etmiş, ilk siyasi partiyi kurmuşlardır.
3. Cumhuriyet ve inkılaplara karşı tepkilerin neler olduğunu araştırarak elde ettiğiniz bilgileri sınıfta paylaşınız.