- Katılım
- 21 Ocak 2007
- Mesajlar
- 9,429
- Puanları
- 683
- Yaş
- 49
- Konum
- Denizli
- Web sitesi
- www.sosyalbilgiler.biz
- İstatistikte sabit
- #1
Arı Yayıncılık yazarları tarafından hazırlanan 8. sınıflar için yeni sınav sistemi olan açık uçlu ve kısa cevaplı ortak sınavlara yönelik hazırlanan yazılı sorularına linklerden ulaşabilirsiniz.
Sınıf Seviyesi: 8. Sınıf.
Sınav Dönemi: 1. Dönem 2. Yazılı (Dosyanın sonunda "1. DÖNEM 2. ORTAK YAZILI" ifadesi yer almaktadır).
Puanlama: Toplam 10 soru bulunmaktadır ve her soru 10 puan değerindedir.
Soru Tipi: Tamamı açık uçlu (klasik) sorulardan oluşmaktadır. Öğrenciden yorum yapması, nedenleri sıralaması ve kavramları açıklaması beklenmektedir.
Yararlı Cemiyetler: Milli (yararlı) cemiyetlerin ortak özelliklerinden iki tanesinin (bölgesel kurtuluşu hedeflemeleri, milliyetçilik duygusu vb.) yazılması istenmiştir.
Ankara'nın Merkez Seçilmesi: Temsil Heyeti'nin Ankara'yı merkez seçmesinin nedenleri (Coğrafi konum, ulaşım, haberleşme, güvenli bölge olması vb.) sorulmuştur.
Güçler Birliği İlkesi: TBMM'nin yasama ve yürütme yetkilerini kendinde toplamasının (Güçler Birliği) temel nedeni sorulmuştur. Burada "karar alma ve uygulama hızını artırmak" cevabı beklenmektedir.
Hıyanet-i Vataniye Kanunu: Kanunda yer alan, haksız yere suçlamada bulunanların cezalandırılacağına dair maddenin amacı sorulmuştur. Bu, hukuki otoriteyi sağlamak ve iftiraları önleyerek meclise güveni artırmakla ilgilidir.
Ayaklanmaların Sonuçları: TBMM'ye karşı çıkan ayaklanmaların Milli Mücadele üzerindeki olumsuz etkileri (zaman ve kaynak kaybı, işgallerin ilerlemesi) sorulmuştur.
Misak-ı Millî ve Azınlıklar: Azınlık haklarının komşu ülkelerdeki Müslüman hakları kadar olacağı maddesi üzerinden, uluslararası ilişkilerdeki "Mütekabiliyet" (Karşılıklılık) veya "Uluslararası Eşitlik" prensibi sorgulanmıştır .
Sevr Antlaşması: Zorunlu askerliğin kalkması ve ağır silahların yasaklanması maddesinin amacı sorulmuştur. Cevap, Osmanlı'yı savunmasız bırakmak ve işgalleri kolaylaştırmaktır.
Milli Mücadele'nin Karakteri: Tayyar Rahmiye Hanım'ın "Vatanın savunmasında hepimiz eriz" sözü üzerinden, mücadelenin "Topyekûn" karakteri ve kadın kahramanların rolü vurgulanmıştır.
Düzenli Orduya Geçiş: Kuvâ-yı Millîye'nin kaldırılarak düzenli orduya geçilmesinin gerekçeleri (disiplinsizlik, düşmanı durdurmada yetersiz kalmaları vb.) sorulmuştur.
Sınavın Kimliği ve Yapısı
Ders: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük.Sınıf Seviyesi: 8. Sınıf.
Sınav Dönemi: 1. Dönem 2. Yazılı (Dosyanın sonunda "1. DÖNEM 2. ORTAK YAZILI" ifadesi yer almaktadır).
Puanlama: Toplam 10 soru bulunmaktadır ve her soru 10 puan değerindedir.
Soru Tipi: Tamamı açık uçlu (klasik) sorulardan oluşmaktadır. Öğrenciden yorum yapması, nedenleri sıralaması ve kavramları açıklaması beklenmektedir.
Konu ve Soru Analizi
Mondros'un Maddeleri: "Toros tünelleri İtilaf Devletleri’nce işgal edilecektir" ve ordunun terhis edilmesi maddeleri verilerek, bu maddelerin hangi alanlarla (Ulaşım/Ekonomi ve Askeri/Savunma) ilgili olduğunun veya amacının sorgulandığı anlaşılmaktadır.Yararlı Cemiyetler: Milli (yararlı) cemiyetlerin ortak özelliklerinden iki tanesinin (bölgesel kurtuluşu hedeflemeleri, milliyetçilik duygusu vb.) yazılması istenmiştir.
Ankara'nın Merkez Seçilmesi: Temsil Heyeti'nin Ankara'yı merkez seçmesinin nedenleri (Coğrafi konum, ulaşım, haberleşme, güvenli bölge olması vb.) sorulmuştur.
Güçler Birliği İlkesi: TBMM'nin yasama ve yürütme yetkilerini kendinde toplamasının (Güçler Birliği) temel nedeni sorulmuştur. Burada "karar alma ve uygulama hızını artırmak" cevabı beklenmektedir.
Hıyanet-i Vataniye Kanunu: Kanunda yer alan, haksız yere suçlamada bulunanların cezalandırılacağına dair maddenin amacı sorulmuştur. Bu, hukuki otoriteyi sağlamak ve iftiraları önleyerek meclise güveni artırmakla ilgilidir.
Ayaklanmaların Sonuçları: TBMM'ye karşı çıkan ayaklanmaların Milli Mücadele üzerindeki olumsuz etkileri (zaman ve kaynak kaybı, işgallerin ilerlemesi) sorulmuştur.
Misak-ı Millî ve Azınlıklar: Azınlık haklarının komşu ülkelerdeki Müslüman hakları kadar olacağı maddesi üzerinden, uluslararası ilişkilerdeki "Mütekabiliyet" (Karşılıklılık) veya "Uluslararası Eşitlik" prensibi sorgulanmıştır .
Sevr Antlaşması: Zorunlu askerliğin kalkması ve ağır silahların yasaklanması maddesinin amacı sorulmuştur. Cevap, Osmanlı'yı savunmasız bırakmak ve işgalleri kolaylaştırmaktır.
Milli Mücadele'nin Karakteri: Tayyar Rahmiye Hanım'ın "Vatanın savunmasında hepimiz eriz" sözü üzerinden, mücadelenin "Topyekûn" karakteri ve kadın kahramanların rolü vurgulanmıştır.
Düzenli Orduya Geçiş: Kuvâ-yı Millîye'nin kaldırılarak düzenli orduya geçilmesinin gerekçeleri (disiplinsizlik, düşmanı durdurmada yetersiz kalmaları vb.) sorulmuştur.
Ölçülen Beceriler
Bu sınav kağıdı öğrencilerin şu becerilerini ölçmeyi hedeflemektedir:- Kavram Bilgisi: Güçler Birliği, Mütekabiliyet gibi terimlerin anlaşılması.
- Neden-Sonuç İlişkisi: Düzenli orduya geçiş nedenleri ve Ankara'nın seçilme nedenleri.
- Yorumlama: Tarihi sözler ve kanun maddeleri üzerinden dönemin şartlarını analiz etme.
