8.Sınıf Test Soruları
1. Mustafa Kemal, medreseleri kapatmış ve bu konu hakkında;“Türk milleti evlatlarına vereceği eğitimi, okul ve medrese diye iki ayrı kuruluşa veremezdi.” demiştir.
Buna göre, Mustafa Kemal’in medreseleri kapat- ma nedenini aşağıdakilerden hangisi daha çok
açıklar?
A) Ülke insanının farklı kültürlerde eğitilmesini
önlemek
B) Toplumda herkesin okur yazar olmasını sağlamak
C) Türk milletinin kültürel değerlerini zenginleş-tirmek
D) Eğitimin ülke kalkınmasındaki rolüne dikkat çekmek
2.Kurtuluş Savaşı sürecinde, yeni Türk Devleti’nin cephelerdeki başarıları sonunda TBMM, Londra Konferansı’na katılmış, fakat Konferans bir anlaşma sağlanamadan dağılmıştır. Konferansın en önemli sonucu yeni Türk Devleti’nin İtilaf Devletleri tarafından tanınması olmuştur.
Bu durum, aşağıdaki yargılardan hangisiyle açıklanabilir?
A) Tam bağımsızlık, ekonomik ve siyasal bağım-
sızlıkla mümkündür.
B) Askeri başarıları, siyasi başarılar izler.
C) Siyasi zaferlerin kalıcılığı, ekonomik zaferlere bağlıdır.
D) Ekonomik yönden güçlü devletler, askeri ve siyasi yönden de güçlüdürler.
3. Anadolu, düşman kuvvetlerinin işgali altındayken, yurdun çeşitli bölgelerinde bu işgallerden rahatsız olan halk, Kuva-yi Milliye adı altında direniş hareketlerine başlamıştır.
Buna göre, Kuva-yi Milliye hareketinin ortaya çıkmasındaki temel amaç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Düzenli bir ordunun kurulmasını sağlamak
B) Cumhuriyet yönetiminin temellerini atmak
C) Ülkeyi yabancı güçlerden temizlemek
D) Ülkede ekonomik ve siyasal düzeni sağlamak
4. Sivas Kongresi’nde, Anadolu ve Trakya’da
daha önce kurulmuş olan çeşitli cemiyetler; “Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti” adıyla tek çatı altında toplanmışlardır.
Bu kuruluşların tek çatı altında toplanmasıyla aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
A) Güçlerin birleşmesini sağlamak
B) Halkın düşüncelerine önem vermek
C) Demokrasiye olan inancı geliştirmek
D) Osmanlı hükümetiyle işbirliği yapmak
5.İtilaf Devletleri’nin Anadolu’yu işgal etmesi ve
Osmanlı Devleti’nin bu durum karşısında hiçbir önlem almaması, Türk ulusunda bir mücadele isteğinin ve kararlılığın oluşmasına neden olmuştur. Kuvayi Milliye bunun sonucunda kurulmuş olan ve gereksinimleri halk tarafından karşılanan bölgesel birliklerdir. Bu birlikler daha çok Batı Cephesinde Yunanlılara karşı mücadele vermişlerdir.
Parçaya göre, aşağıdaki yorumların hangisi ya-pılamaz?
A) Türk ulusunun kendine olan güveni artmıştır.
B) İtilaf Devletleri’nin Anadolu’yu işgali Osmanlı
Devleti’nin yıkılış sürecini hızlandırmıştır.
C) İstanbul Hükümeti’ne olan inanç sarsılmıştır.
D) Halk, ülke savunmasında özveriyi göze almıştır.
6. Mustafa Kemal’in, ulusal kurtuluşu öngören mü- cadelesinden rahatsız olan padişah ve İstanbul Hükümeti, Amasya Genelgesi’nin yayınlanmasın-
dan sonra O’nun askerlik görevine son verdi.
Üniformasını çıkaran Mustafa Kemal, mücadeleye devam edeceğini, orduya ve ulusa duyurdu.
Bu parçada, Mustafa Kemal’in ulusal mücadeleyi
A) Hedefe ulaşmada ödünsüz ve kararlı olma
B) Amaçlarına ulaşmada öncelikleri belirleme
C) Mücadeleye İstanbul Hükümeti’nin desteğini alarak devam etme
D) Güçlükleri aşmada farklı yöntemler kullanma
7.Askeri alandaki başarıları, siyasi alandaki başarılar takip etmiştir. Buna göre;
Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A) Sakarya Savaşı – Ankara Antlaşması
B) 1.İnönü - Londra Konferansı
C) Başkomutanlık Savaşı - Mudanya Ateşkes Ant.
D) Kütahya-Eskişehir Sav.– Lozan Barış Ant.
8. Atatürk, toplumsal yaşamda görev ve
sorumluluk verilmeyen Türk kadınlarının, tüm meslek alanlarında çalışmalarını istemiştir. Cumhuriyetin ilanından sonra, bu konudaki gerekli yasal düzenlemeler hızla yapılmıştır. Bunun sonu- cunda, ilk kadın pilot Sabiha Gökçen, müzik ala- nında Suna Kan, İdil Biret, bilim alanında Afet İnan, Mübeccel Kıray gibi birçok Türk kadını başarılarını dış ülkelere taşımışlardır.
Buna göre, Türk kadınının kazandığı bu saygın konumun sürekliliğinin sağlanabilmesi önce- likle aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
A) Yurttaş olma bilincinin geliştirilmesine
B) Geleneksel değerlere önem verilmesine
C) Cumhuriyet yönetimine ait değerlerin ko-
runmasına
D) Toplum kalkınması için herkesçe çaba har- canmasına
9. Çağdaşlaşma; halkın mutluluk ve varlık içinde yaşa- masını sağlamak, toplumu ileriye götürmek ve içinde yaşanılan çağın gerektirdiği düşünsel ve teknik alanlardaki yenilikleri gerçekleştirmektir
Buna göre, aşağıdaki gelişmelerden hangisi çağdaşlaşmaya bir örnek olamaz?
A) Saltanatın kaldırılması
B) Tarımda traktörün kullanılması
C) Takvim, saat gibi ölçülerin değiştirilmesi
D) Ankara’nın başkent ilan edilmesi
10.TBMM açıldıktan sonra egemenlik hakkının kayıtsız, şartsız millete ait olduğunu kabul etmiştir. Buna rağmen millet egemenliği ile bağdaşmayan saltanata dokunulmamış; Milli Mücadelenin sonuna kadar saltanat varlığını devam ettirmiştir.
M.Kemal’in saltanatın varlığına bir süre karşı çıkmamasının nedeni ne olabilir?
A) Halifelikle saltanatın ayrılamayacağına inanması
B) İşgalci güçlerle mücadele ederken iç sorunlar çıkarmak istemeyişi
C) Milli egemenlikle uyuşması
D) Milli ekonominin gerçekleştirilmek istenmesi
11.Atatürk Türk toplumunun çağdaşlaşması ve demokrasinin yerleşmesi için çalışıyordu. Özellikle TBMM’ de sorunlara çözüm bulunması, hükümetin denetlenmesi, Mecliste farklı görüş ve düşüncelerin ortaya çıkmasını istiyordu.
Atatürk’ün bu amaçla yaptığı ancak başarılı olamadığı en önemli çalışma hangisidir?
A) Devletçilik
B) Halifeliğin kaldırılması
C) Çok partili hayat denemeleri
D) Türk Tarih kurumunun kurulması
12. Erzurum Kongresi’nde;
● Manda ve himaye kabul olunamaz.
● Millî sınırlar içinde vatan bir bütündür, parça- lanamaz.
● Kuva-yi Milliye’yi etken ve millî iradeyi ege- men kılmak esastır.
● Millî Meclisin hemen toplanmasına çalışılacaktır;
kararları alınmıştır.
Bu kararlar;
I- Bağımsızlık
II- Çağdaşlık
III- Millî egemenlik
IV- Millî birlik ve beraberlik
ilkelerinden hangisinin veya hangilerinin benimsendiğine kanıt olabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız IV
C) II ve III D) I, III ve IV
13. Atatürk, “Dünyanın her türlü ilminden, buluş- larından, ilerlemelerinden yararlanalım, fakat asıl temeli kendi içimizden çıkarmak zorundayız.”
sözü ile eğitimin özellikle hangi niteliklere
sahip olmasını istemiştir?
A) Çağdaş ve millî
B) Karma ve eşitlikçi
C) Parasız ve zorunlu
D) Geleneksel ve demokratik
14. Misakımillî belgesinde yer alan “Millî ve eko-nomik gelişmemizi engelleyen siyasi, adli ve mali sınırlamalar kaldırılmalıdır.” kararı ile aşağıda-kilerden hangisinin kaldırılması amaçlanmıştır?
A) Kapitülasyonların B) Saltanatın
C) Aşar vergisinin D) Halifeliğin
15. Cumhuriyet’in ilânından sonra;
• Eski rakamların yerine bugün kullanılan
uluslar arası rakamların kabulü
• Osmanlı Devleti zamanında ağırlık ve uzunluk ölçüleri olarak kullanılan endaze, arşın, okka, dirhem yerine metre ve kilogram kullanılması
• Hafta sonu tatilinin Cuma gününden Pazar
gününe alınması ile ilgili yasal düzenlemeler
yapılmıştır.
Bu yasal düzenlemelerle ulaşılmak istenen amaç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Batılı devletlerle ekonomik ve sosyal
yaşantıda uyum sağlamak
B) Millî ekonomiyi kurmak
C) Yurttaşlar arasında eşitliği sağlamak
D) Ticarî hayatı kolaylaştırmak
16. Türkiye ile İngiltere arasında Musul sorunuyla
ilgili görüşmeler 1924 yılında başladı. Karşılıklı
görüşmelerden bir sonuç alınamayınca konu
İngilizler tarafından Milletler Cemiyeti’ne götürüldü. Bu arada İngilizler, Türkiye - Irak sınırında bazı karışıklıklar çıkararak Şeyh Sait İsyanı’nın çıkmasında etkili oldular.
Bu bilgilere göre Şeyh Sait İsyanı’nı İngiltere’nin desteklemesinin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Türkiye’de yeniliklerin yapılmasını engellemek
B) Müslüman ülkelerle Türkiye’nin arasında gerginlik
çıkarmak
C) Musul sorununu kendi çıkarları doğrultusunda çözümlemek
D) Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üyeliğini engellememek
17. Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel
esaslardan bazıları şunlardır:
• Egemenliğin millete ait olması
• Vatan ve millet sevgisi
• Çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkma
ülküsü
Bu esaslar;
I. Cumhuriyetçilik
II. Devletçilik
III. Milliyetçilik
IV. İnkılâpçılık
İlkelerinden hangisi veya hangileri ile doğrudan
ilişkilendirilebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız IV
C) II ve III D) I, III ve IV
18.Lozan Barış Antlaşması’nda Irak sınırı Türkiye İngiltere arasında sonradan yapılacak görüşmelerle belirlenecektir maddesi yer almıştır.
Bu durum aşağıdakilerden hangisini göstermektedir?
A) Irak’ın bağımsız bir devlet olduğunu
B) Lozan’da tüm sorunların çözülemediğini
C) İngiltere ile savaşların devam ettiğini
D) Bölgede Şeyh Sait isyanının çıktığını
19. Birinci Dünya Savaşı sonunda;
I- Avusturya - Macaristan İmparatorluğu’nun
parçalanması ve toprakları üzerinde yeni devletlerin kurulması
II- Almanya’da krallığın yıkılarak cumhuriyetin ilan edilmesi
III- Avrupa haritasının yeniden çizilmesi
IV- Dünya barışını korumak amacıyla Milletler
Cemiyeti’nin kurulması
durumlarından hangisi veya hangileri, savaştan yenik çıkan devletlerin toprak kaybettiğinin bir göstergesidir?
A) Yalnız I B) Yalnız II
C) I ve III D) III ve IV
20. Mondros Ateşkes Antlaşması’nın bazı maddeleri şunlardır:
•Osmanlı ordusu terhis edilecek.
•Orduya ait silahlar, İtilaf Devletlerinin emrine verilecek.
• Haberleşme ve ulaşım araçları İtilaf Devletlerinin denetimine verilecek.
• İtilaf Devletleri güvenliklerini tehdit edecek bir durumda herhangi bir stratejik noktayı işgal edebilecek.
Antlaşmanın bu maddelerine göre, Osmanlı Devleti’nin içine düştüğü durumu aşağıdakilerden hangisi daha iyi ifade eder?
A) İstanbul Hükümeti’nin, Anadolu
üzerindeki otoritesi tamamen yok
edilmiştir.
B) Osmanlı Devleti’nin siyasi varlığı sona ermiştir.
C) Devletin savunma gücü elinden alınarak, işgallere açık duruma getirilmiştir.
D) Osmanlı ailesinin hükümranlığı sona ermiştir.
1. Mustafa Kemal, medreseleri kapatmış ve bu konu hakkında;“Türk milleti evlatlarına vereceği eğitimi, okul ve medrese diye iki ayrı kuruluşa veremezdi.” demiştir.
Buna göre, Mustafa Kemal’in medreseleri kapat- ma nedenini aşağıdakilerden hangisi daha çok
açıklar?
A) Ülke insanının farklı kültürlerde eğitilmesini
önlemek
B) Toplumda herkesin okur yazar olmasını sağlamak
C) Türk milletinin kültürel değerlerini zenginleş-tirmek
D) Eğitimin ülke kalkınmasındaki rolüne dikkat çekmek
2.Kurtuluş Savaşı sürecinde, yeni Türk Devleti’nin cephelerdeki başarıları sonunda TBMM, Londra Konferansı’na katılmış, fakat Konferans bir anlaşma sağlanamadan dağılmıştır. Konferansın en önemli sonucu yeni Türk Devleti’nin İtilaf Devletleri tarafından tanınması olmuştur.
Bu durum, aşağıdaki yargılardan hangisiyle açıklanabilir?
A) Tam bağımsızlık, ekonomik ve siyasal bağım-
sızlıkla mümkündür.
B) Askeri başarıları, siyasi başarılar izler.
C) Siyasi zaferlerin kalıcılığı, ekonomik zaferlere bağlıdır.
D) Ekonomik yönden güçlü devletler, askeri ve siyasi yönden de güçlüdürler.
3. Anadolu, düşman kuvvetlerinin işgali altındayken, yurdun çeşitli bölgelerinde bu işgallerden rahatsız olan halk, Kuva-yi Milliye adı altında direniş hareketlerine başlamıştır.
Buna göre, Kuva-yi Milliye hareketinin ortaya çıkmasındaki temel amaç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Düzenli bir ordunun kurulmasını sağlamak
B) Cumhuriyet yönetiminin temellerini atmak
C) Ülkeyi yabancı güçlerden temizlemek
D) Ülkede ekonomik ve siyasal düzeni sağlamak
4. Sivas Kongresi’nde, Anadolu ve Trakya’da
daha önce kurulmuş olan çeşitli cemiyetler; “Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti” adıyla tek çatı altında toplanmışlardır.
Bu kuruluşların tek çatı altında toplanmasıyla aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
A) Güçlerin birleşmesini sağlamak
B) Halkın düşüncelerine önem vermek
C) Demokrasiye olan inancı geliştirmek
D) Osmanlı hükümetiyle işbirliği yapmak
5.İtilaf Devletleri’nin Anadolu’yu işgal etmesi ve
Osmanlı Devleti’nin bu durum karşısında hiçbir önlem almaması, Türk ulusunda bir mücadele isteğinin ve kararlılığın oluşmasına neden olmuştur. Kuvayi Milliye bunun sonucunda kurulmuş olan ve gereksinimleri halk tarafından karşılanan bölgesel birliklerdir. Bu birlikler daha çok Batı Cephesinde Yunanlılara karşı mücadele vermişlerdir.
Parçaya göre, aşağıdaki yorumların hangisi ya-pılamaz?
A) Türk ulusunun kendine olan güveni artmıştır.
B) İtilaf Devletleri’nin Anadolu’yu işgali Osmanlı
Devleti’nin yıkılış sürecini hızlandırmıştır.
C) İstanbul Hükümeti’ne olan inanç sarsılmıştır.
D) Halk, ülke savunmasında özveriyi göze almıştır.
6. Mustafa Kemal’in, ulusal kurtuluşu öngören mü- cadelesinden rahatsız olan padişah ve İstanbul Hükümeti, Amasya Genelgesi’nin yayınlanmasın-
dan sonra O’nun askerlik görevine son verdi.
Üniformasını çıkaran Mustafa Kemal, mücadeleye devam edeceğini, orduya ve ulusa duyurdu.
Bu parçada, Mustafa Kemal’in ulusal mücadeleyi
A) Hedefe ulaşmada ödünsüz ve kararlı olma
B) Amaçlarına ulaşmada öncelikleri belirleme
C) Mücadeleye İstanbul Hükümeti’nin desteğini alarak devam etme
D) Güçlükleri aşmada farklı yöntemler kullanma
7.Askeri alandaki başarıları, siyasi alandaki başarılar takip etmiştir. Buna göre;
Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A) Sakarya Savaşı – Ankara Antlaşması
B) 1.İnönü - Londra Konferansı
C) Başkomutanlık Savaşı - Mudanya Ateşkes Ant.
D) Kütahya-Eskişehir Sav.– Lozan Barış Ant.
8. Atatürk, toplumsal yaşamda görev ve
sorumluluk verilmeyen Türk kadınlarının, tüm meslek alanlarında çalışmalarını istemiştir. Cumhuriyetin ilanından sonra, bu konudaki gerekli yasal düzenlemeler hızla yapılmıştır. Bunun sonu- cunda, ilk kadın pilot Sabiha Gökçen, müzik ala- nında Suna Kan, İdil Biret, bilim alanında Afet İnan, Mübeccel Kıray gibi birçok Türk kadını başarılarını dış ülkelere taşımışlardır.
Buna göre, Türk kadınının kazandığı bu saygın konumun sürekliliğinin sağlanabilmesi önce- likle aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
A) Yurttaş olma bilincinin geliştirilmesine
B) Geleneksel değerlere önem verilmesine
C) Cumhuriyet yönetimine ait değerlerin ko-
runmasına
D) Toplum kalkınması için herkesçe çaba har- canmasına
9. Çağdaşlaşma; halkın mutluluk ve varlık içinde yaşa- masını sağlamak, toplumu ileriye götürmek ve içinde yaşanılan çağın gerektirdiği düşünsel ve teknik alanlardaki yenilikleri gerçekleştirmektir
Buna göre, aşağıdaki gelişmelerden hangisi çağdaşlaşmaya bir örnek olamaz?
A) Saltanatın kaldırılması
B) Tarımda traktörün kullanılması
C) Takvim, saat gibi ölçülerin değiştirilmesi
D) Ankara’nın başkent ilan edilmesi
10.TBMM açıldıktan sonra egemenlik hakkının kayıtsız, şartsız millete ait olduğunu kabul etmiştir. Buna rağmen millet egemenliği ile bağdaşmayan saltanata dokunulmamış; Milli Mücadelenin sonuna kadar saltanat varlığını devam ettirmiştir.
M.Kemal’in saltanatın varlığına bir süre karşı çıkmamasının nedeni ne olabilir?
A) Halifelikle saltanatın ayrılamayacağına inanması
B) İşgalci güçlerle mücadele ederken iç sorunlar çıkarmak istemeyişi
C) Milli egemenlikle uyuşması
D) Milli ekonominin gerçekleştirilmek istenmesi
11.Atatürk Türk toplumunun çağdaşlaşması ve demokrasinin yerleşmesi için çalışıyordu. Özellikle TBMM’ de sorunlara çözüm bulunması, hükümetin denetlenmesi, Mecliste farklı görüş ve düşüncelerin ortaya çıkmasını istiyordu.
Atatürk’ün bu amaçla yaptığı ancak başarılı olamadığı en önemli çalışma hangisidir?
A) Devletçilik
B) Halifeliğin kaldırılması
C) Çok partili hayat denemeleri
D) Türk Tarih kurumunun kurulması
12. Erzurum Kongresi’nde;
● Manda ve himaye kabul olunamaz.
● Millî sınırlar içinde vatan bir bütündür, parça- lanamaz.
● Kuva-yi Milliye’yi etken ve millî iradeyi ege- men kılmak esastır.
● Millî Meclisin hemen toplanmasına çalışılacaktır;
kararları alınmıştır.
Bu kararlar;
I- Bağımsızlık
II- Çağdaşlık
III- Millî egemenlik
IV- Millî birlik ve beraberlik
ilkelerinden hangisinin veya hangilerinin benimsendiğine kanıt olabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız IV
C) II ve III D) I, III ve IV
13. Atatürk, “Dünyanın her türlü ilminden, buluş- larından, ilerlemelerinden yararlanalım, fakat asıl temeli kendi içimizden çıkarmak zorundayız.”
sözü ile eğitimin özellikle hangi niteliklere
sahip olmasını istemiştir?
A) Çağdaş ve millî
B) Karma ve eşitlikçi
C) Parasız ve zorunlu
D) Geleneksel ve demokratik
14. Misakımillî belgesinde yer alan “Millî ve eko-nomik gelişmemizi engelleyen siyasi, adli ve mali sınırlamalar kaldırılmalıdır.” kararı ile aşağıda-kilerden hangisinin kaldırılması amaçlanmıştır?
A) Kapitülasyonların B) Saltanatın
C) Aşar vergisinin D) Halifeliğin
15. Cumhuriyet’in ilânından sonra;
• Eski rakamların yerine bugün kullanılan
uluslar arası rakamların kabulü
• Osmanlı Devleti zamanında ağırlık ve uzunluk ölçüleri olarak kullanılan endaze, arşın, okka, dirhem yerine metre ve kilogram kullanılması
• Hafta sonu tatilinin Cuma gününden Pazar
gününe alınması ile ilgili yasal düzenlemeler
yapılmıştır.
Bu yasal düzenlemelerle ulaşılmak istenen amaç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Batılı devletlerle ekonomik ve sosyal
yaşantıda uyum sağlamak
B) Millî ekonomiyi kurmak
C) Yurttaşlar arasında eşitliği sağlamak
D) Ticarî hayatı kolaylaştırmak
16. Türkiye ile İngiltere arasında Musul sorunuyla
ilgili görüşmeler 1924 yılında başladı. Karşılıklı
görüşmelerden bir sonuç alınamayınca konu
İngilizler tarafından Milletler Cemiyeti’ne götürüldü. Bu arada İngilizler, Türkiye - Irak sınırında bazı karışıklıklar çıkararak Şeyh Sait İsyanı’nın çıkmasında etkili oldular.
Bu bilgilere göre Şeyh Sait İsyanı’nı İngiltere’nin desteklemesinin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Türkiye’de yeniliklerin yapılmasını engellemek
B) Müslüman ülkelerle Türkiye’nin arasında gerginlik
çıkarmak
C) Musul sorununu kendi çıkarları doğrultusunda çözümlemek
D) Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üyeliğini engellememek
17. Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel
esaslardan bazıları şunlardır:
• Egemenliğin millete ait olması
• Vatan ve millet sevgisi
• Çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkma
ülküsü
Bu esaslar;
I. Cumhuriyetçilik
II. Devletçilik
III. Milliyetçilik
IV. İnkılâpçılık
İlkelerinden hangisi veya hangileri ile doğrudan
ilişkilendirilebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız IV
C) II ve III D) I, III ve IV
18.Lozan Barış Antlaşması’nda Irak sınırı Türkiye İngiltere arasında sonradan yapılacak görüşmelerle belirlenecektir maddesi yer almıştır.
Bu durum aşağıdakilerden hangisini göstermektedir?
A) Irak’ın bağımsız bir devlet olduğunu
B) Lozan’da tüm sorunların çözülemediğini
C) İngiltere ile savaşların devam ettiğini
D) Bölgede Şeyh Sait isyanının çıktığını
19. Birinci Dünya Savaşı sonunda;
I- Avusturya - Macaristan İmparatorluğu’nun
parçalanması ve toprakları üzerinde yeni devletlerin kurulması
II- Almanya’da krallığın yıkılarak cumhuriyetin ilan edilmesi
III- Avrupa haritasının yeniden çizilmesi
IV- Dünya barışını korumak amacıyla Milletler
Cemiyeti’nin kurulması
durumlarından hangisi veya hangileri, savaştan yenik çıkan devletlerin toprak kaybettiğinin bir göstergesidir?
A) Yalnız I B) Yalnız II
C) I ve III D) III ve IV
20. Mondros Ateşkes Antlaşması’nın bazı maddeleri şunlardır:
•Osmanlı ordusu terhis edilecek.
•Orduya ait silahlar, İtilaf Devletlerinin emrine verilecek.
• Haberleşme ve ulaşım araçları İtilaf Devletlerinin denetimine verilecek.
• İtilaf Devletleri güvenliklerini tehdit edecek bir durumda herhangi bir stratejik noktayı işgal edebilecek.
Antlaşmanın bu maddelerine göre, Osmanlı Devleti’nin içine düştüğü durumu aşağıdakilerden hangisi daha iyi ifade eder?
A) İstanbul Hükümeti’nin, Anadolu
üzerindeki otoritesi tamamen yok
edilmiştir.
B) Osmanlı Devleti’nin siyasi varlığı sona ermiştir.
C) Devletin savunma gücü elinden alınarak, işgallere açık duruma getirilmiştir.
D) Osmanlı ailesinin hükümranlığı sona ermiştir.