8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı 46. Sayfa Sorularının Cevapları

goken

Üye
Üye
Katılım
18 Eki 2007
Mesajlar
38
Puanları
28
Konum
GFDGFDSG
8.Sınıf Semih Ofset T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı 46.Sayfa Cevapları

HAZIRLIK
1. "Kurtuluş Savaşı" ifadesinden ne anlıyorsunuz? Kurtuluş Savaşı ile ilgili neler biliyorsunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
CEVAP: Osmanlı Devletinin parçalanmasından sonra işgale uğrayan Anadolu'yu düşmandan kurtarmak için Atatürk'ün başlatığı kurtuluş mücadelesidir

2. Kuvayımilliye birliklerinin Kurtuluş Savaşında üstlendiği rol hakkındaki görüşlerinizi açıklayınız.
CEVAP: Osmanlı Devleti I.Dünya savaşında yenik çıkınca hem toprakları işgale uğradı hem de orduları dağıtıldı. İşgallere karşı koyacak bir ordu olmadığı için Anadoludaki halk Kuvay-ı Milliye adıyla birlikler kurarak işgallere karşı koymuşlardır. En önemli yararları düşmanı oyalamarı ve işgalleri geciktirmeleridir.

3. Mustafa Kemal hangi özellikleriyle Kurtuluş Savaşının kazanılmasında rol oynamıştır?Düşüncelerinizi açıklayınız.
CEVAP: Atatürk olmasaydı kurtuluş savaşı örgütlenemezdi, düzenli bir ordu karşımıza çıkmazdı. sadece sokak savaşlarıyla mücadele edilirdi ki işte o zaman ülke baştan sonra işgal edilmiş olurdur.
Atatürk hem cephe gerisinde hemde cephe de göstermiş olduğu üstün başarıyla savaşın kazanılmasında büyük rol oynamıştır. üzerine tezler yazılan o zaman kadar görülmemiş bir savaş planıyla önce Sakarya daha sonra Başkomutanlık meydan muhaberesinin kazanılmasında büyük rol oynamıştır.
Kurtuluş savaşını örgütleyip, ilk elden yöneten Atatürk' tür. bir başkası değil.
Atatürk olmasaydı kurtuluş savaşı olmazdı. o zamanlar ülkeyi yöneten kişiler çoktan vatanı satmışlardı bile. herkeste bu duruma rağzıydı, bir kişi hariç. bu duruma isyan eden Mustafa Kemal Atatürk, halkı bütünleştirerek ve bağımsızlığa inandırarak bu onur mücadelesini başlatmış ve kurtuluş savaşını halkıyla birlikte kazanmıştır.

4. Batı Cephesinde düzenli ordunun kurulmasına neden ihtiyaç duyulmuş olabilir?
Düşüncelerinizi söyleyiniz.
CEVAP: 1. Kuvayı Milliyenin iyi donanmış düşman orduları karşısında başarı şanslarının az olması
2. Kuvayı Milliyenin belli bir otoriteye bağlı olmaması ve bağımsız hareket etmeleri.
3. Kuvayı Milliyenin eğitim,disiplin ve harp sanatından yoksun olmaları
4. Kuvayı Milliyecilerin bir kısmının ihtiyaçlarını karşılamak için halka baskı yapması
5. Türk vatanının en kısa zamanda düşman işgalinden kurtarılmak istenmesi
6. Yeni kurulan devletin güçlü bir ordusunun olmasına inanılması
7. 22 Haziran 1920'de başlayan Yunan genel saldırılarında Kuvayı Milliyecilerin başarısız olmaları ve Yunanlıların ,Batı Anadolu ile Trakya'da hızla ilerlemeleri
8. Batı cephesi komutanı Ali Fuat Paşa'nın Gediz Taarruzunda,disiplinsizlik yüzünden başarısız olması
9. Doğu cephesinde ,Ermenilere karşı düzenli ordu birliklerinin kazandığı başarılar.
Bütün bunlar devlet olma yolundaki TBMM'yi olumsuz etkiliyordu. Ülkede devlet otoritesini kurmak ve düşmanı yurttan atmak için düzenli ordunun kurulması gerekliydi. TBMM bu iş için İsmet ve Refet Beyleri görevlendirdi. Kısa sürede Batı Cephesi'nde düzenli ordu kuruldu.

5. Türk milletinin Kurtuluş Savaşında elde ettiği başarılar diğer mazlum milletleri nasıl etkilemiş olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
CEVAP: Asya ve Afrika ulusları siyasal bağımsızlıklarını elde edebilmek için savaşmak ve toplumu yenileştirmek zorunluluğunu geniş ölçüde Türklerden öğrenmişlerdir. Türkiye'nin savaşımı (mücadelesi) onlar için bir özlem olduğu denli bir umut ve inanç kaynağı da olmuştur. Bunun içindir ki az gelişmiş ülkeler iki başlı bir kurtuluş savaşının içindedirler. Atatürk'ün ölümü üzerine bir Çin gazetesinde yer alan şu satırların aradan geçen 27 yılla daha da güçlenen gözlemi çok yerindedir: ''Onun sayesindedir ki, Çin'den Tuna havzasına kadar bütün milletler, aynı idealin etrafında kardeşçesine birleşmişlerdir. Bu ideal şudur: Hürriyeti ve milli istiklali emperyalistlere ve ecnebi müstevlilere karşı her ne pahasına olursa olsun müdafaa etmek ve asri bir devlet vücuda getirmeye çalışmak. Büyük ölü, bu iki işin birincisini tamamıyla ve ikincisini de kısmen yapmıştır.
 
Üst