Sosyal Bilgiler 7. Sınıf 4. ÖĞRENME ALANI: YAŞAYAN DEMOKRASİMİZ

erkanisanmaz

Site Yöneticisi
Yönetici
Admin
Katılım
21 Ocak 2007
Mesajlar
8,618
Puanları
683
Yaş
48
Konum
Denizli
Web sitesi
www.sosyalbilgiler.biz
4. ÖĞRENME ALANI: YAŞAYAN DEMOKRASİMİZ
Bu öğrenme alanında öğrencilerin Türkiye Cumhuriyeti’nin
temel niteliklerini özetleyebilmeleri, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin
yönetim yapısını çözümleyebilmeleri, ülkemizde demokrasinin
geçmişten günümüze gelişimini demokrasinin temel ilkeleri
açısından yorumlayabilmeleri, demokrasinin uygulama sürecinde
karşılaşılan sorunları özetleyebilmelerine yönelik bilgi ve beceriler kazanmaları amaçlanmaktadır.
DERS SAATİ22
ALAN
BECERİLERİ
SBAB3. Tarihsel Empati Becerisi (KB2.14. Yorumlama) (SB.7.4.3)
KAVRAMSAL
BECERİLER
KB2.3. Özetleme (SB.7.4.1) (SB.7.4.4)
KB2.4. Çözümleme (SB.7.4.2)
EĞİLİMLERE1.2. Bağımsızlık, E2.5. Oyunseverlik, E3.1. Uzmanlaşma, E3.2. Odaklanma, E3.3 Yaratıcılık, E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme
PROGRAMLAR ARASI
BİLEŞENLER
Sosyal-Duygusal
Öğrenme Becerileri
SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği, SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
DeğerlerD1. Adalet, D2. Aile Bütünlüğü, D5. Duyarlılık, D19. Vatanseverlik
Okuryazarlık BecerileriOB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı
DİSİPLİNLER ARASI
İLİŞKİLER
Görsel Sanatlar, Türkçe
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER
-


ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
SB.7.4.1. Türkiye Cumhuriyeti’nin temel niteliklerini özetleyebilme
a) Türkiye Cumhuriyeti’nin temel niteliklerini çözümler.
b) Türkiye Cumhuriyeti’nin temel niteliklerini sınıflandırır.
c) Türkiye Cumhuriyeti’nin temel niteliklerini yorumlar.
SB.7.4.2. Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin yönetim yapısını çözümleyebilme
a) Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin yönetim yapısını belirler.
b) Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin yönetim yapısını oluşturan unsurlar arası ilişkileri belirler.
SB.7.4.3. Ülkemizdeki demokrasinin gelişimini, demokrasinin temel ilkeleri açısından yorumlayabilme
a) Demokrasinin temel nitelikleri ile ülkemizin demokrasi tarihi arasındaki ilişkiyi görsel/işitsel/dijital tarihî kaynaklardan inceler.
b) Demokrasinin temel nitelikleri ile ülkemizin demokrasi tarihi arasındaki ilişkiyi kendi ifadeleriyle anlamı değiştirmeyecek şekilde görsel/işitsel/dijital yollarla ifade eder.
SB.7.4.4. Demokrasinin uygulama sürecinde karşılaşılan sorunları özetleyebilme
a) Demokrasinin uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunları çözümler.
b) Demokrasinin uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunları sınıflandırır.
c) Demokrasinin uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunları yorumlar.
İÇERİK ÇERÇEVESİTürkiye Cumhuriyeti’nin Nitelikleri
Türkiye Cumhuriyeti’nin Yönetim Yapısı
Ülkemizde Demokrasinin Gelişimi
Demokrasinin Uygulanma Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar
Anahtar Kavramlardemokratik devlet, genel oy ilkesi, hukuk devleti, kuvvetler ayrılığı, kuvvetler birliği, laik devlet, siyasi parti, sosyal devlet, yargı, yasama, yürütme.
ÖĞRENME
KANITLARI
(Ölçme ve
Değerlendirme)
Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; kavram haritası, kontrol listesi, gözlem formu, anekdot kaydı, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, öz ve akran değerlendirme formu ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi: Ülkemizin demokrasi tarihindeki önemli olaylara ilişkin tarih şeridi oluşturma görevidir.
Performans görevi: Demokrasinin temel nitelikleri ile ülkemizin demokrasi tarihi arasındaki ilişkiyi nesnel bir şekilde yazılı, sözlü ya da görsel olarak ifade etmeye yönelik resim çizme, afiş, poster tasarlama ya da bir sunum oluşturma görevidir.


ÖĞRETME-ÖĞRENME
YAŞANTILARI
Temel KabullerÖğrencilerin cumhuriyet ve demokrasi kavramları, demokrasinin ve cumhuriyetin temel nitelikleri, anayasa, temel hak ve sorumlulukların önemi hakkında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme SüreciÖğrencilerden cumhuriyet ve demokrasinin nitelikleriyle ilgili zihin haritası hazırlamaları istenir. Anayasa, temel hak ve sorumlulukların önemi hakkında açık uçlu sorular sorulur.
Köprü Kurma23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlamaları ile yasama ve yürütme yetkileri ilişkilendirilir.
Genel seçim, yerel seçim, meclis, referandum ile ilgili gazete haberleri incelenir.
Demokrasi tarihine yönelik tarih şeridi incelenir.
Avukat, hâkim, savcı rolleri verilerek öğrencilerin meslek tanıtımı yapmaları ve yargı organının iş ve işlemlerini tanımaları sağlanır. Öğrenci velilerinden ilgili mesleklere sahip olanlardan bilgi desteği alınabilir.
Öğrencilerden günlük hayatta karşılaştıkları demokratik olmayan davranışlara örnekler vermeleri ve bu davranış problemlerine çözüm önerileri sunmaları istenir.
Öğretme-Öğrenme
Uygulamaları

SB.7.4.1
T.C. Anayasa’nın II. maddesi incelenerek öğrencilerden Türkiye Cumhuriyeti’nin temel niteliklerini belirlemeleri ve bir liste oluşturmaları istenir (OB1, OB6). Bireysel olarak oluşturulan listeler diğer öğrencilerle kartopu tekniği kullanılarak paylaşılır (SDB2.2). Verilen yazılı ve
görsel kaynaklardan temel nitelikler ve uygulama örneklerini incelemeleri (OB1, OB4), bu niteliklerin günlük yaşama yansımalarına ilişkin çözümlemeler yaparak örnekler vermeleri istenir.
Cumhuriyetin nitelikleri ve ilişkili ifadeler öğrencilerle belirlenerek anlam çözümleme tablosu oluşturulur. Bu süreçte öğrencilerin cumhuriyetin temel niteliklerini “demokratik devlet, laik devlet, sosyal devlet, hukuk devleti” olarak sınıflandırmaları sağlanır (OB6). Sınıf dört gruba ayrılır ve her bir gruba “Katıldığınız bir toplantıda ülkenizin demokratik bir devlet olduğuna yönelik kanıtlar sunmanız bekleniyor. Kanıtlarınız neler olur?” sorusu yöneltilerek öğrencilerden kendi ifadeleri ile (E3.3) Türkiye Cumhuriyeti’nin temel niteliklerini Atatürk milliyetçiliğine bağlı, demokratik, laik, sosyal, hukuk devleti kavramları ile açıklamaları istenir (SDB3.3). Ayrıca öğrencilerden bu nitelikler çerçevesinde toplumsal hayatı cumhuriyetin ilanından önce ve cumhuriyetin ilanından sonra şeklinde karşılaştırarak cumhuriyetin temel niteliklerinin insan hak ve özgürlükleri açısından önemini yorumlamaları istenir. Cumhuriyetin temel niteliklerini yorumlamaya dönük metin yazma etkinliği yapılır (E3.11, OB6). Öğrenci ürünleri kontrol listesi, gözlem formu ve anekdot kaydı gibi tekniklerle değerlendirilebilir.

SB.7.4.2
Öğrencilerin verilen yazılı ve görsel kaynaklar üzerinde kuvvetler ayrılığı ve kuvvetler birliğini yasama, yürütme ve yargı gücü organları ve işlevlerini inceleyerek (OB1, OB4) Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin yönetim yapısını belirlemeleri sağlanır. Bu aşamada dijital kaynaklardan da konuya ilişkin bilgiler incelenebilir (OB2, OB6, E3.2). Cumhuriyet’in ilk yıllarında, yasama ve yürütme yetkilerinin mecliste toplanmasının nedenlerine yönelik görüşler sunmaları istenir (E3.10). Günümüzde yürütme yetkisinin kullanımına ilişkin yazılı ve görsel inceleyerek (OB1, OB4) cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin özelliklerini ifade etmeleri istenir, teknolojik imkânlar dâhilinde dijital kaynaklara da başvurulabilir (OB2). Kuvvetler ayrılığı ve kuvvetler birliği uygulamalarını karşılaştırarak avantaj ve dezavantajlarını ifade etmeleri sağlanır (E3.10). Grup çalışması yoluyla Anayasa’nın yasama, yürütme ve yargı ile ilgili bölümleri incelenerek yasama, yürütme ve yargı arasındaki ilişkiyi belirlemeleri istenir (OB1, OB6, SDB2.2). Yasama, yürütme ve yargı yetkisi ile organlarına ilişkin “Ben kimim?” ve “Nesi var?” gibi eğitsel oyunlar oynanır (E2.5). Etkinlik öz ve akran
değerlendirme formları ile değerlendirilebilir.

SB.7.4.3
Öğrencilerden demokrasinin temel niteliklerinden insan haklarına saygı, özgürlük, eşitlik, seçme ve seçilme hakkı, millî egemenlik, katılım, çoğulculuk ve hukukun üstünlüğü kavramlarının verilen yazılı ve görsel kaynaklar üzerinden incelemeleri istenir. Ülkemizde demokrasinin gelişimine ilişkin TBMM’nin açılması, Cumhuriyet’in ilanı, 1924 Anayasası, çok partili hayata geçiş denemeleri, kadınlara seçme ve seçilme hakkının verilmesi, 1946 seçimleri ile ilgili yazılı ve görsel kaynaklar incelenir (OB1, OB4). Öğrenciler ülkesinin tarihini araştırıp öğrenmeye teşvik edilerek vatanseverlik değerinin geliştirilmesine çalışılır (D19.2).
Öğrenciler, demokrasinin temel nitelikleri ile ülkemizin demokrasi tarihi arasındaki ilişkiye dair görüşlerini, konuşma halkası tekniği ile ifade eder (SDB2.1) Verilen kaynaklardan elde edilen bilgiler doğrultusunda öğrencilerden ülkemizin demokrasi tarihindeki önemli olaylara
ilişkin tarih şeridi oluşturmaları ve bu olayların demokrasinin hangi temel ilkeleri ile ilişkili olduğunu tarih şeridinde göstermeleri istenir (OB1, OB4). Öğrencilerden demokrasinin temel nitelikleri ile ülkemizin demokrasi tarihi arasındaki ilişkiyi nesnel bir şekilde yazılı, sözlü ya
da görsel olarak ifade etmeleri istenir (E3.1). Öğrenciler tarafından bu amaçla performans görevi kapsamında resim çizme, afiş, poster tasarlama ya da bir sunum oluşturma etkinliklerinden en az biri yapılmalıdır. Öğrenci ürünlerinin değerlendirilmesinde bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılabilir.

SB.7.4.4
Öğrencilerden ailede, okulda, yakın çevrede gözlemledikleri demokratik olan ve olmayan davranışlar ile ilgili örnekler vermeleri istenir (E1.2). Aile içi sevgi/saygıya dayalı etkili ve iletişimin sağlayacağı yararlar, aileyi ilgilendiren kararlarda tüm aile fertlerine söz hakkı verilmesinin demokrasi açısından önemi açıklanarak aile bütünlüğü değeri vurgulanır (D2.3).
Verilen yazılı ve görsel kaynaklardan demokrasinin uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunları ve nedenlerini çözümlemeleri sağlanır (OB1, OB4). Bu aşamada dijital kaynaklarda yer alan örnekler de incelenebilir (OB2). Toplumsal sorunlar incelenirken duyarlılık değeri (D5.1) üzerinde durulur (OB1). Bu süreçte 27 Mayıs 1960 ve 12 Eylül 1980 Darbeleri örnek olarak verilir. Dünyanın farklı bölgelerinde yaşanan antidemokratik uygulamalara örnekler verilerek öğrenciler tarafından incelenmesi sağlanır. Bu süreçte adalet değeri (D1.1) üzerinde durularak her insanın temel hak ve özgürlüklere sahip olduğu, ayrımcılık yapılmaması gerektiği, hak ve özgürlüklerinden yararlanırken diğer insanların haklarının da savunulması gerektiği açıklanır. Demokrasi tarihinde geçmişten günümüze dünyanın farklı bölgelerinde yaşanan antidemokratik uygulamaları darbeler, ırkçılık, ayrımcılık, savaş, şiddet konuları kapsamında sınıflandırmaları sağlanır.
Öğrencilerden yakın çevresinde karşılaştığı demokratik uygulamalardan yola çıkarak antidemokratik uygulamaların, ülkesinde ve dünyada barış ve birlikte yaşama kültürüne etkisini yorumlamaları istenir (SDB2.3, OB6). Antidemokratik davranışları önlemek amacıyla özgün fikirler öne sürebilmeleri (E3.11) için küçük grup tartışma teknikleri uygulanır (SDB2.2). Sınıf dört gruba ayrılarak öğrenme galerisi tekniği ile demokrasinin uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğrenilen bilgiler panoda sergilenir. Her gruptan galeriyi inceleyerek kendi yazdıkları ile diğer grupların yazdıklarını karşılaştırmaları istenir. Süreç boyunca gözlem formu, kontrol listesi veya anektod kaydı ile değerlendirme yapılabilir.


FARKLILAŞTIRMA
ZenginleştirmeÖğrenciler arasından yürütme organını temsil etmek üzere temsilciler belirlenir, sınıfın geri kalanı meclisi oluşturulabilir. Sınıf kurallarının belirlenmesi için yasama, uygulanması için yürütme ve kuralların belirlenmesi ve uygulanması sırasında çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümü için yargı organı oluşturularak canlandırmalar yapılabilir.
Meclisin yaptığı çalışmalara yönelik güncel haberler incelenebilir.
Öğrencilerden https://www.kulturportali.gov.tr/medya/video sayfasından Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün TBMM açılış konuşmalarını içeren videoları izlemeleri önerilebilir veya ilgili belgesel ve videolar sınıfta izlenebilir.
Ankara-Kurtuluş Savaşı Müzesi (I. TBMM Binası) ve Ankara- Cumhuriyet Müzesi (II. TBMM Binası) https://sanalmuze.gov.tr/ adresinden sanal olarak gezilebilir. Adalet sarayına, muhtarlığa veya belediye meclislerine imkânlar dâhilinde gezi düzenlenebilir. Okulun bulunduğu yerde varsa Cumhuriyet Müzesi, Atatürk Evi gibi tarihî mekânlar ziyaret edilebilir.
Öğrenciler tarafından demokrasi tarihi ile ilgili canlı zaman şeridi oluşturulabilir. Zaman şeritleri dijital olarak da yapılabilir.
Sınıfça “Tarihte bugün ne olmuş?” adlı bir televizyon programı hazırlanabilir. Öğrencilere demokrasi tarihinin önemli olayları paylaştırılarak program sunucusu gibi tarihî olaylarla ilgili yaptıkları araştırmaları sunmaları istenebilir.
Demokrasinin uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunlar ile ilgili istasyon tekniği uygulanabilir.
Demokratik olan ve olmayan tutuma sahip aile konusu iki farklı gruba verilerek doğaçlama yapmaları sağlanabilir.
DesteklemeCumhuriyetin temel niteliklerine ilişkin bilgi/görsel eşleştirme kartları hazırlanıp oynanabilir.
Kuvvetler ayrılığını gösteren akış şemaları öğretmen ya da akran desteği ile hazırlanabilir.
Okulda karşılaşılabilecek demokratik olmayan davranışları önlemeye yönelik resim veya afişler hazırlanabilir, sergi yapılabilir.
Demokratik davranışların toplum huzuru için önemine yönelik drama etkinlikleri yapılabilir.
Anayasa’nın 10. maddesi incelenerek dezavantajlı gruplar için gerçekleştirilecek demokratik uygulamalara örnekler verilebilir.
Demokrasi tarihinin önemli noktalarını gösteren görsel tarih şeridi oluşturulabilir.
 
Üst