TEOG 1. DÖNEM SINAVI DEĞERLENDİRMESİ

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

m.canbakan55

Yeni Üye
Üye
Katılım
15 Mar 2012
Mesajlar
4
Puanları
3
Yaş
124
Konum
SAMSUN
1. DÖNEM TEOG SINAVI DEĞERLENDİRMESİ


I. DÖNEM TEOG SINAVI SORULARININ ANALİZİ (A KİTAPÇIĞINA GÖRE)

27 Kasım 2014 tarihinde yapılan TEOG Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük dersi soruları çok zor değildi. Beklediğimiz seviyede sorular soruldu. Tartışma yaratan, hatalı, iptal edilmesi gereken bir soru bulunmamaktadır. Sorular 40 dakikalık sınav süresince yapılabilecek sorulardır. Geçen seneye göre paragraf sorularının biraz daha uzun olduğu bu sınavda dikkat çeken bir noktadır. Ancak bu durum çok sıra dışı, beklenmeyen bir durum değildir. Önceki senelerde de 8. sınıflara yapılan sınavlarda Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük dersi sorularında soruların uzun paragraflardan oluştğu görülmektedir. Uzun gibi düşündüğünüz paragraf sorularında kaç cümle olduğunu saymanızı öneriyoruz. Öğrenciler tarafından uzun olarak görülen sorular aslında en fazla beş cümleden oluşan sorulardır. Kitap okuma alışkanlığı kazanmamış öğrenciler bu tip soruları sevmemekte hatta bazı öğrenciler bu soruları okuma zahmeti dahi göstermeyip soruları ya cevaplamamakta ya da rastgele bir cevap işaretlemektedir. Yani sallamaktadır. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük dersi soruları ile Türkçe dersi soruları paragrafları okuma, anlama ve yorumlama açısından büyük benzerlik göstermektedir. Öğrencilerimize bol bol paragraf soruları çözmelerini tavsiye ediyoruz.

Milli Eğitim Bakanlığının “2014 – 2015 eğitim öğretim yılı 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi konu ve kazanımlarının çalışma takvimine göre dağılım çizelgesi” esas alındığında, I. Dönem TEOG Sınavı öncesinde Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersine ait ilk iki ünite ve 3. Üniteden de üç konunun okullarda işlenmesi, soruların bu üç üniteyi kapsamasını gerektirmektedir. Bu üniteler “Bir Kahraman Doğuyor”, “Milli Uyanış: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler” ve “ Ya İstiklal Ya Ölüm” üniteleridir. I. Dönem TEOG Sınavı ile ilgili en büyük problem ve sıkıntı bu noktada yaşanmaktadır. Bu kadar sürede bu konuların işlenmesi ve kazanımların öğrencilere kavratılmaya çalışılması konusunda zaman azlığından kaynaklanan sorunlar yaşanmaktadır. Bu noktada öğretmenler kişisel çabaları ile ellerinden gelen gayreti göstermektedirler. Özellikle 2. ve 3. Ünitede kazanım sayısı az gibi gözükse de konuların içeriği oldukça geniştir. Kısa zamanda derinlemesine ve tüm ayrıntıları ile konuyu işleme imkânı olmadığından bu ünitelerle ilgili sorularda öğrenci yanlışları artabilmektedir.
I. Dönem TEOG tablosuna baktığımızda “Bir Kahraman Doğuyor” ünitesinden 4 kazanım, “Milli Uyanış: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler” ünitesinden 7 kazanım, “ Ya İstiklal Ya Ölüm” ünitesinden 4 olmak üzere toplamda 15 kazanım yer almaktadır. Sınav soruları bu 15 kazanımı kapsamaktadır. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi 2014- 2015 öğretim yılı I. dönem TEOG sınavına ait 20 soru incelendiğinde, 20 sorunun 5’i “Bir Kahraman Doğuyor” ünitesine aittir. Bu üniteye ait 6 kazanımdan 4 tanesi sınavda soru olarak öğrencilerin karşısına çıkmıştır. Geriye kalan 15 sorunun 10’u “Milli Uyanış: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler” ünitesinden, 5’i de “ Ya İstiklal Ya Ölüm” ünitesinden çıkmıştır. 2. Ünitenin 7 kazanımının altısından soru gelirken 3. Ünitenin sınava dâhil olan üç kazanımdan sadece bir tanesinden soru çıkmıştır. Bu da şunu göstermektedir. I. Dönem TEOG Sınavı’nda tüm kazanımları içeren soru çıkmamış ve bazı kazanımlara ( 1.5, 2.2, 2.3,2.4, 2.5) ait birden fazla soru bulunmaktadır. Soru ve kazanım dağılımı yapılırken bu dengelere dikkat edilmesi daha adil olacaktır. Bunun yanında sorulara baktığımızda soruların içeriğinin kazanımları desteklediğini genel anlamda söyleyebiliriz. Yalnız bazı sorularda özellikle Atatürk’ün sözlerinden hareketle bazı çıkarımlarda bulunulması istenilen sorularda ( Örneğin A Kitapçığının 9. Sorusu gibi) Bir kazanım öne çıkmasına rağmen farklı kazanımları da içine alabilen soru tipleri ile karşılaşmaktayız. Yine sorular hazırlanırken bu dengelere de dikkat edilmesi olumlu olacaktır.

I. DÖNEM TEOG SINAVININ SORU SORU DEĞERLENDİRİLMESİ (A KİTAPÇIĞINA GÖRE)

1. SORU:
Atatürk'ün kişisel özellikleri ile ilgili basit ve her öğrencinin yapması gereken bir sorudur. İleri görüşlü olması ve Ümitsizliğe yer vermemesi hakkındaki açıklama yer değiştirmelidir. En az hata yapılan sorular arasındadır.

2. SORU:
Mustafa Kemal'in askeri idadi yıllarında etkilendiği yazarlar hakkındadır. Okuduğu kitaplar ve yazarların askeri açıdan Mustafa Kemal'i etkilediği hakkında bir yorum yapılamaz hatta soru ile ilgili verilen ayrıntılarda da askerlik ile ilgili hiçbir kelime yoktur, soruda askeri hiçbir konuya değinilmemiştir.

3. SORU:
Selanik şehrindeki farklı millerler arasında inanç birliği olmadığı hakkında bir sorudur. Farklı milletlerin bir arada yaşaması inanç birliğinin oluşmasını sağlamaz, bir yerde farklı milletler bir arada yaşıyor, orada çok uluslu bir yapı var diye herkesin aynı dine inanması beklenemez.

4. SORU:
Osmanlı üzerinde Fransa, İngiltere ve Almanya'nın çıkarları hakkında açıklamalar ile başlayan bir sorudur. Sorudaki açıklamalardan çıkarılabilecek ortak sonuç bu devletlerin Osmanlı üzerindeki çıkarlarıdır. Soruda devletlerin bizden bazı yerleri talep etiği ve topraklarımızı işgal ettiği gibi bir açıklama olsaydı o zaman "Osmanlı Devleti'ni aralarında paylaşmışlardır." denilebilirdi ancak böyle bir açıklama yok ve sorunun cevabı b şıkkıdır.

5. SORU:
Mustafa Kemal'in Trablusgarp'a giderek yerli halkı İtalyanlara karşı teşkilatlandırdığını anlatan ve soru içinde zaten açık bir şekilde cevabın verildiği bir sorudur. Kaçırılmaması gereken bir sorudur.

6. SORU:
Osmanlı yönetiminin işgallere karşı duyarsız kalmasının sebebinin paragraftaki hangi cümleden anlayabileceğimiz sorudur. Aslında bu soru Türkçe sorusu gibidir. Paragrafta bir konu hakkında sebep belirten cümleyi bulmamızı isteyen Türkçe soruları arasında yer alabilecek bir sorudur. Soruya göre, Osmanlı yönetimi işgallere direnmek imkânsız olduğu için duyarsız kalmıştır. Zaten cümlenin başında bir sebep belirtilmektedir. Cümlenin ikinci yarısında da Osmanlı'nın belki uygun şartlarda bir anlaşmaya varılabileceği düşüncesiyle duyarsız kaldığı söylenmiştir, kısaca cümlenin iki kısmında da Osmanlı'nın duyarsız kalmasının sebeplerinden bahsedilmiştir.

7. SORU:
Türk-Afgan Dostluk Antlaşması ile ilgili basit bir paragraf sorusudur. Paragrafta ekonomi, para ya da mali konular hakkında hiçbir şeyden bahsetmemiştir.

8. SORU:
Yararlı cemiyetler ile ilgili bir sorudur. Daha önce yine bu sitede yazdığımız gibi yararlı cemiyetler ile ilgili daha önceki yıllarda en çok soru Milli Kongre cemiyetinden gelmiştir. Eğer cemiyetler ile ilgili bir soruda "basın yayın yoluyla" açıklaması varsa sorulan cemiyet Milli Kongre cemiyetidir. Kilikyalılar cemiyeti de kolaylıkla tahmin edilebilir. Bu soru bilgi sorusu gibi görülse de aslında zor olmayan sorular arasındadır.

9. SORU:
"Yabancı bir milletin himaye ve efendiliğini kabul etmek " cümlesi ile başlayan sorudur. Başka bir milletin himaye ve efendiliği ile ilgili bir bilgi "manda" kelimesi ile ilgilidir. Kavram sorusudur. Daha önce yine bu sitede söylediğimiz gibi 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi sınavına giren bir öğrencinin manda ve himaye, kapitülasyon, Misak-ı milli gibi bazı kavramların açıklamasını mutlaka bilmesi gerekir. O yüzden bu soru zor bir kavram sorusu değildir.

10. SORU:
Yine bir paragraf sorusu… Biraz uzun gibi gelebilir. "Mondros Ateşkes Antlaşması'ndan sonra İstanbul'a gelen Mustafa Kemal... " diye başlayan paragraf toplam 5 cümledir. Uzun gibi görünen ve pek çok öğrencinin yanlış yaptığı, anlamadığı, yorumlayamadığı bu soru sadece 5 cümle. Paragrafın son cümlesinde sorunun cevabı açık bir şekilde belirtilmekte... Kurtuluşun silahlı mücadele ile olacağı son cümleden anlaşılmaktadır.

11. SORU:
Dört Şehir ve Mustafa Kemal konusu ile ilgili. Sofya şehrinde Mustafa Kemal'in yaptığı çalışmalar hakkında d şıkkında yapılan yorum yanlıştır. Derslerde bütün öğretmenlerin vurguladığı, sitemizdeki özetlerde ve pek çok kaynakta belirtildiği gibi Mustafa Kemal'in ilk başarısı Trablusgarp Savaşı'nda gösterdiği çabadır.

12. SORU:
Milli cemiyetler hakkında bir paragraf sorusudur. Paragrafta bölgesel amaçlı kurulan cemiyetlerin halkı kendi bölgelerinde örgütlediği özellikle vurgulanmıştır. O yüzden cemiyetler hakkında "Kuruluşlarından itibaren birlikte hareket etmişlerdir." asla diyemeyiz. Kaldı ki bütün cemiyetler kuruluşlarından itibaren birlikte hareket etmedikleri için Sivas Kongresi’nde birleştirilmiştir.

13. SORU:
Birinci TBMM ile ilgili bir soru. Otoritesini yani gücünü hukuki yollardan kanunlar çerçevesinde göstermeye çalışan bir meclis eşkıya gibi adam vurarak düzeni sağlamaya çalışmaz. Doğru cevap d şıkkıdır. Zaten Mustafa Kemal'in bu konu ile ilgili sözleri mevcuttur. Daha önceki yıllarda paragrafta bahsedilen konu ile ilgili çıkmış benzer soru bulunmaktadır.

14. SORU:
Sevr anlaşmasının ekonomik bağımsızlığımızı yok etmeye çalışan maddesi sorulmuştur. Şıklarda ekonomi ya da mali konulardan bahseden sadece c şıkkı bulunmaktadır. Kapitülasyon kelimesinin anlamını bilen bir öğrenci bu soruyu rahatlıkla yapabilir. Daha önce söylediğimiz gibi 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük dersi sınavına giren bir öğrencinin manda ve himaye, kapitülasyon, Misak-ı milli, Tekâlif-i Milliye, ulusal egemenlik gibi bazı kavramların açıklamasını mutlaka bilmesi gerekir.

15. SORU:
Misakı Milli'deki uluslararası denklik ile ilgilidir. Sorunun a şıkkında açık bir şekilde sorunun cevabı bulunmaktadır. Başka ülkelerde Müslümanlara ne kadar hak veriliyorsa bizim ülkemizdeki yabancılara da o kadar hak verilecektir.

16. SORU:
Moskova Antlaşması ile ilgilidir. Moskova Anlaşması 1. İnönü Savaşı'ndan sonra Rusya ile yapılan bir anlaşmadır. Rusya ile yapılan bu anlaşma ile Misak-ı Milli tamamlanmamıştır. Misak-ı Milli'de belirtilen milli sınırlara ulaşmamız daha sonra yapılan İkinci İnönü, Kütahya-Eskişehir, Sakarya ve Büyük Taarruz Savaşlarının ardından olmuştur. Bu soruyu çözmek için dikkatlice düşünen bir öğrenci "Eğer Misakı Milli, Moskova Anlaşması’nın ardından tamamlansaydı o zaman neden batı cephesinde diğer savaşları yaptık" diye düşünür ve Moskova Anlaşması ile Misak-ı Milli'nin tamamlanmadığı cevabını hemen bulabilirdi. Daha önceki iki soruda da söylediğimiz gibi 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi Ve Atatürkçülük dersi sınavına giren bir öğrencinin manda ve himaye, kapitülasyon, Misak-ı milli, Tekâlif-i Milliye, ulusal egemenlik gibi bazı kavramların açıklamasını mutlaka bilmesi gerekir.

17. SORU:
Sınıfta öğrencinin sorduğu bir soruya öğretmenin verdiği cevapla ilgili bir soru. Öğretmen yaptığı açıklamada dağınık, yetersiz haldeki birliklerden bahsettiğine göre öğrencinin sorduğu soru askeri bir konu ya da ordu ile ilgili olmalı. O yüzden c şıkkı doğru cevaptır. Yalnız, soru ile ilgili çizim açısından bir eleştirimiz var. Eli cebinde ders anlatan bir öğretmen imajı pek hoş olmamış, çizimi yapanlar daha dikkatli olmalı.

18. SORU:
Atatürk'ün Nutuk adlı eserinden bir alıntıdır. Nutuk ile ilgili ocak ayı içerisinde ayrı bir konu işlenecektir. İlk sınav ile ilgili konuları gösteren yıllık planlarda ara disiplin kısmında Nutuk ile ilgili kısımlara değinilmiş ama kazanım olarak konunun derslerde verilmesi ilk dönemin son günlerini bulmaktadır. O yüzden ilk sınavda böyle bir sorunun sorulmasını biraz yadırgadık. İkinci sınavda sorulması daha mantıklı bir soru olduğunu düşünüyoruz. Ancak soru, paragrafta anlam sorusu olması sebebiyle yapılması gereken bir soruydu. İki cümlelik paragrafı anlayan bir öğrenci Türk milletinin başarıya inanması durumunda gerekli mali kaynağı, serveti hemen bulacağını anlayabilirdi. Basit bir soru olduğunu söylememiz gerekir.

19. SORU:
Birinci İnönü Savaşı’nın ulusal ve uluslar arası sonuçları ile ilgili. Birinci İnönü Savaşı’nın ulusal ve uluslararası sonuçları hakkında son 5 yılda 4 soru sorulmuştu. Bu sene de bu konuda soru bekliyorduk. Ulusal etki: Sadece ülke içinde bizi ilgilendiren, Türk milleti üzerinde yarattığı etki demektir. Uluslararası etki; Bizi ve diğer milletleri ilgilendiren, başka devletler üzerinde yarattığı etki demektir. Cevap açık bir şekilde b şıkkıdır.

20. Soru:
Yine bir paragraf sorusu… Hem Erzurum Kongresi hem de Misak-ı Milli'de ülkenin bölünemeyeceği, parçalanamayacağı o kadar açık bir şekilde anlatılmış ki herhalde okuduğunu az çok anlayabilen bir öğrenci bile d şıkkını işaretlerdi.
 

Ekli dosyalar

  • 1. TEOG DEĞERLENDİRMESİ.docx
    24 KB · Görüntüleme: 195
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst