Kocatepe Cami – Ankara
16’ıncı yüzyıl estetiği ile 20’inci yüzyıl teknolojisinin bütünleşmesinden oluşan Kocatepe Camii emsali olan camilerle ortak özellikleri taşır. Dört minaresi ile Selimiye Cami’sini, merkezi kubbe ve yarım kubbeleri ile de Sultan Ahmet Cami’sini andırır. 64×67 metre (4288 metrekare) ölçüsündeki asıl cami (harem) kısmı, 48,5 metre yüksekliğinde ve 25,5 metre çapında bir ana kubbe ile örtülüdür. Ana kubbe etrafında dört yarım kubbe yer alır. Bu yarım kubbeler 12 kubbe ile genişletilmiştir. Kubbeler geleneksel tarzda kurşunla kaplanmıştır.
Asıl cami kısmına, kündekari (ahşap geçme) tarzında yapılmış bir ana kapı ve dört yan kapıdan girilir. Caminin Kuzey kısmındaki ana giriş kapısı önünde yer alan ve 2 bin 400 metrekare alanı kaplayan revaklı avluyu, bir mermer şadırvan süsler. Revaklar 14 metre yüksekliğinde 26 kubbe ile örtülüdür. Revaklı avluyu çevreleyen kubbelerle, caminin yan giriş kapıları kubbelerinin alemleri mermerden, ana ve yan kubbelerle minarelerinin alemleri altın varak ile kaplı bakırdan yapılmıştır. 88 metre yükseklikteki üçer şerefeli dört minareye hem merdiven hem asansörle çıkılır. Asıl cami bölümü olan ana mekanı “U“ şeklindeki mahfiller sarar. Bu mahfiller iki kat olarak uygulanmıştır. Böylece hem harem kısmına özel bir görünüm, hem de mekan kazandırılmıştır. Mahfillere, ana mekana bakan yüzleri mermerle kaplı altı merdivenden çıkılır. Merdivenlerden çıkarken, sahanlıklar hizasına, ana mekana bakan balkoncuklar yapılmıştır. Bu suretle merdiven çıkışlarına ferahlık getirilmiştir.
Mihrap, 10 metre yüksekliğindedir ve beyaz mermerden imal edilmiştir. 8,70 metre yüksekliğindeki minber, özel süslemelerle işlenmiş mermerden yapılmıştır. İç süslemede klasik Osmanlı mimarisi örnek alınmış; malzeme olarak çini, mermer, sarı maden, altın varak ve özel boyalar kullanılmıştır. Ana kubbe ve aslan göğsü yazıları pirinç malzemeden dekope tekniğiyle yazılmış ve altınla kaplanmıştır. Kuşak yazıları ise mermer kaplama olup, yine altın kaplamadır.
Caminin iç süslemeleri arasında ayrı bir yeri olan vitraylar, özel camdan imal edilmiş olup, klasik Osmanlı tarzı ile modern tarz arasında bir geçiş teşkil ederler. İç aydınlatma için bir adet ana avize, 32 adet uydu avize, 4 adet köşe avize kullanılmıştır. Isıtma sistemi, tabandan ısıtma tarzında, merkezi Hacı Bayram Camii sistemle gerçekleştirilmiştir. Projesi Hüsrev Tayla ve Fatih Uluengin’e ait olan caminin klasik Osmanlı mimarisini yansıtmasına karşın, konferans salonu, otopark, süpermarket, idari büro gibi yan bölümler çağdaş mimariye göre yapılmış, ancak caminin klasik üslubuna uydurulmuştur.