7. Sınıf 5. Ünite (Ekonomi ve Sosyal Hayat)Yazılı Konu Anlatımı

cardic01

Üye
Üye
Katılım
25 Mar 2014
Mesajlar
15
Puanları
3
Yaş
123
Konum
Adana
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM

Toprağın insan yaşamında büyük önemi vardır ihtiyacımız olan birçok ürünü topraktan karşılarız.
Cumhuriyet ilk döneminde halkımızın %75 i tarımla uğraşırken günümüzde bu oran %30 lara kadar düşmüştür bu durumun temel sebebi sanayi faaliyetlerinin gelişmiş olmasıdır.
Tarıma Destek Veren Kuruluşlar
-Ziraat Bankası
-Tarım Kredi kooperatifleri
-Devlet su işleri
-Tarım satış kooperatifleri
-Ziraat Odaları
Tarihte Toprak Yönetimi
MÖ. 200-1200: hititlerde toprak devletindi.Kral bu toprakları üretim yapılması için komutanlara ve valilere vermiştir.Komutanlar savaş durumunda besledikleri askerlerle savaşa katılmışlardır.
Orta Çağ da : Orta çağda avrupada topraklar genelde derebey yöneticilerinindi.Halk bu topraklarda çalışır çalışmaları karşılığındada ücret alırlardı.Çalışanlar küçük topraklar alabilirdi.
1000-1200 Selçukluda: Selçukluda topraklar ikta sistemine göre yönetilmiştir.
İkta Sistemi: Devlet topları komutanların emrine verilmiş koutanlarda karşılık olarak devlete asker beslemiştir bu sistemi ikta sistemi denilmiştir.
İkta Sisteminin faydaları
-merkez ordusu güçlenmiştir
-İkta topraklarındaki üretim denetim altına alınmıştır
-devletin önemli gideri karşılanmıştır
Osmanlı Devletinde : Osmanlı devletinde toprak yönetimi üçe ayrılmıştır.
1)has:geliri en yüksek arazidir.Padişah yakınlarına ve önemli devlet adamlarına verilmiştir
2)zeamet:Subaşı kadı gibi orta dereceli devlet adamlarına verilmiştir
3)Tımar:Savaşta yararlılık gösteren komutanlara verilmiştir
Tımar sistemi: Osmanlı devleti Selçuklu devletindeki ikta sistemini dahada geliştirerek tımar sistemini ortaya çıkarmıştır
Tımar Sisteminin Faydaları
-Üretimdeki devamlılık sağlanmıştır
-Hazineden para çıkmadan güçlü bir ordu oluşturulmuştur
-Sipahilerin olduğu topraklarda huzur sağlanmış vergiler düzenli bir şekilde alınmıştır.
1839 da tanzimat fermanıyla tımar sistemi kaldırılmıştır.



ÜLKELERDE BİRBİRİNE MUHTAÇ

Ülkeler sürekli birbiriyle etkileşim içindedir geçmişten günümüze kadar devletler fazla üretimlerini başka ülkelere satmış ihtiyaçlarınıda başka ülkelerden satın almıştır bu durumda devletler arasında ticareti meydana getirmiştir.
Geçmişteki Ticaret Yollarımız
Kral Yolu
Lidyalılar tarafından oluşturulan kral yolu Efesten başlayıp Sus şehrine kadar devam etmiştir.(Anadolunun batısından basra körfezine kadar).Kral yolu üzerindeki devletler oldukça zenginleşmiştir.
İpek yolu
İstanbul dan çine kadar uzanan ticaret yoludur.
Baharat yolu
Etin bozulmasını önlemek için kullanılan baharat o dönemin en çok ticareti yapılan ürünlerinden biri olmuştur.baharat yolu Hindistan dan alınan baharat Kızıldenize yada basra körfezine getirilip bu noktalardan akdenizden avrupaya kadar uzanmıştır.Baharat yolunda hem kara hemde deniz yolu kullanılmıştır.

ÜLKELERDE BİRBİRİNE MUHTAÇ

Ülkeler sürekli birbiriyle etkileşim içindedir geçmişten günümüze kadar devletler fazla üretimlerini başka ülkelere satmış ihtiyaçlarınıda başka ülkelerden satın almıştır bu durumda devletler arasında ticareti meydana getirmiştir.
Geçmişteki Ticaret Yollarımız
Kral Yolu
Lidyalılar tarafından oluşturulan kral yolu Efesten başlayıp Sus şehrine kadar devam etmiştir.(Anadolunun batısından basra körfezine kadar).Kral yolu üzerindeki devletler oldukça zenginleşmiştir.
İpek yolu
İstanbul dan çine kadar uzanan ticaret yoludur.
Baharat yolu
Etin bozulmasını önlemek için kullanılan baharat o dönemin en çok ticareti yapılan ürünlerinden biri olmuştur.baharat yolu Hindistan dan alınan baharat Kızıldenize yada basra körfezine getirilip bu noktalardan akdenizden avrupaya kadar uzanmıştır.Baharat yolunda hem kara hemde deniz yolu kullanılmıştır.

TÜRKLERDE VAKIF KÜLTÜRÜ

Vakıf : Bir hizmetin devam etmesi için kişilerin kendi istekleriyle bağışladıkları para ve mülke vakıf denir.Kurulan bu vakıflar sayesinde halkın önemli ihtiyaçları karşılanmıştır.
Osmanlı devletinde vakıf müesseseleri ilk olarak orhan gazi tarafından kurulmuştur.
Kişiler vakıfa vereceği mallarını senet niteliği taşıyan vakfiye adında bir belgeyle bağış yapmaktaydı
Vakıfların hizmet alanları
Şİfahane: sağlık hizmetleri
Medreseler: Eğitim hizmetleri
İmaret : Aşevleri
Cami : Dini hizmetler
Han,Kervansaray : Ticaret hizmetleri,konaklama
Darülaceze : Bakıma muhtaç kimselerin bakıldığı yer


GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MESLEKİ EĞİTİM

Ahi Teşkilatı
Ahilik 13.yy da kurulmuş Anadoludaki esnaf ve sanatkarlar arasındaki dayanışmayı sağlayan sanatı olmayanlara sanat öğreten bir örgüttür.Ahi evran tarafından kurulmuştur.Ahilikte 700 den fazla görgü kuralı vardır böylelikle birey düzenli bir eğitimden geçerek topluma faydalı bir insan olurdu.
Ahilikteki Bazı kurallar
-İyi huylu güzel ahlaklı olmak
-Alçak gönüllü olmak
-Dost ve akrabayı ziyaret etmek
-İyilerle dost olup kötülerden uzak durmak
*Ahilikte çırak-kalfa-usta sistemi vardır.Birey ustalığa ulaşınca şet kuşatması adı verilen törenle usta yapılırdı
Medreseler
Medreseler Osmanlı devletinde kuruluşlarının ilk yıllarından itibaren eğitim vermişlerdir.
Medreseye alınacak öğrenciler müderris(hoca)tarafından sınava tabi tutularak seçilirdi.Öğrencilerin ihtiyaçları vakıflar tarafından karşılanırdı.
Enderun Mektebi
Enderun mektebi mülki idari ve diğer önemli memur kadrolarının yetiştiği okuldu.Yüksek medreseler düzeyinde düzeyinde eğitim vermiştir.
Devşirme sistemiyle Hristiyan halktan 8-20 yaş arasındaki sağlıklı erkek çocuklar Acemi ocağına alınarak eğitilir ordanda Enderun mektebine seçilirdi.
GÜNÜMÜZDE MESLEK EDİNME
Bir ülkenin ekonomik durumunun iyi olabilmesi için vatandaşlarının kendini yetiştirmiş eğitimli işini doğru yapan insanlar olması gerekmektedir.İnsan yaşamının dönüm noktalarından birisi meslek seçimidir, meslek seçimi kişinin beceri ve kişilik özellikleriyle uyumlu olmalıdır bunun içinde önce kişinin kendisini tanıması gerekmektedir.
 

cardic01

Üye
Üye
Katılım
25 Mar 2014
Mesajlar
15
Puanları
3
Yaş
123
Konum
Adana
7. Sınıf 5. Ünite (Ekonomi ve Sosyal Hayat)Yazılı Konu Anlatımı

dd
 

cardic01

Üye
Üye
Katılım
25 Mar 2014
Mesajlar
15
Puanları
3
Yaş
123
Konum
Adana
7. Sınıf 5. Ünite (Ekonomi ve Sosyal Hayat)Yazılı Konu Anlatımı

Yorum yapan ve beğenenler lütfen yoruma Teşekkürler yazabilirmi?
 

cardic01

Üye
Üye
Katılım
25 Mar 2014
Mesajlar
15
Puanları
3
Yaş
123
Konum
Adana
7. Sınıf 5. Ünite (Ekonomi ve Sosyal Hayat)Yazılı Konu Anlatımı

Yorum yapan ve beğenenler lütfen yoruma Teşekkürler yazabilirmi?
 
Üst