- Katılım
- 21 Ocak 2007
- Mesajlar
- 8,520
- Puanları
- 683
- Yaş
- 48
- Konum
- Denizli
- Web sitesi
- www.sosyalbilgiler.biz
İLKÖĞRETİM’DE SOSYAL BİLGİLER
I.BÖLÜM
BİLİM: Bilim, gerçeğin bir kısmıyla kanıtlamaya dayalı bağ kurma süreci ve bu sürecin sonunda elde edilen bilgilerdir.
SOSYAL BİLİMLER: İnsan tarafından üretilen gerçekle kanıtlamaya dayalı bağ kurma süreci ve sürecin sonunda elde edilen bilgiler bütününe sosyal bilimler denir.
Sosyal Bilimler, hukuk, tarih, coğrafya, ekonomi, ekoloji, psikoloji, eğitim, antropoloji, edebiyat, sanat, dinler tarihi gibi geniş bir yelpazeyi kapsar.
SOSYAL BİLGİLER: Toplumsal yaşamı düzenleyen her türlü etkinliklere insanı hazırlayan bilgiler bütünüdür.
İLKÖĞRETİM’DE SOSYAL BİLGİLER: Sosyal Bilgiler eğitiminin nerede ve ne zaman başladığı kesin olarak bilinmemektedir.Ancak insanoğlunun var olduğundan itibaren bu eğitimin başladığını söylemekte bir sakınca yoktur.Çünkü insan doğal bir ortamda doğar, yaşar, büyür, gelişir ve ölür.Bu amaç ona yemek, içmek, giymek, korunmak, sevmek gibi bir çok bilgi, beceri ve duygu kazandırır.Yaşam için bu gereklidir.
Bizde cumhuriyetle birlikte ilkokullarımızda bu ders önceleri tarih, coğrafya, yurt bilgisi olarak ayrı ayrı okutulmuş daha sonra da önce I. Kademe eğitiminde, daha sonra da II. Kademe eğitiminde bu dersler Sosyal Bilgiler olarak değiştirilmiştir.Türk eğitim sisteminde 4-5-6 ve 7. sınıflarda okutulmaktadır.
II. BÖLÜM
SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN HEDEFLERİ
1.Vatandaşlık Görevleri ve Sorumlulukları Bakımından:
a. Ailesine, milletine, vatanına Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı, çalışkan, araştırıcı, inceleyici, fedakâr ve fazilet sahibi iyi bir vatandaş, mükemmel bir insan olarak yetiştirler.
b. Şerefli bir geçmişi olan büyük bir milletin evlatları olduklarını anlar; geleceğe güven duyar ve gerektiğinde ülkesi için fedakârlıkta bulunabilecek bir karakter kazanırlar.
c. Görev ve sorumluluk alma bilinci kazanır, ailesine bağlılığı artar.
d. Toplu halde yaşamanın gerekliliğine inanır, milletine, bayrağına, ordusuna karşı güven ve saygı duygusunu kuvvetlendirirler.
e. Millet ve yurt sevgisini her şeyin üstünde tutarlar.
f. Türk inkılâbının anlam ve önemini kavrar.Bu değerleri her zaman korumaya hazır fedakâr bir Türk evlâdı olarak yetiştirmek.
g. Kanun kavramını benimser; kanun ve devlet otoritesine uyma duygusu ve alışkanlığını kazanır.
h. Bugünkü medeniyetin uzun bir geçmişin eseri olduğunu kavrar, bu medeniyette Türk milletinin hizmetini ve payını anlarlar.
i. Tarihte milletimize ve insanlığa hizmet etmiş Türk büyüklerini tanır; onlara karşı sevgi ilgi ve saygı duyarlar.
j. Türkiye Cumhuriyeti’nin insan haklarına dayalı millî, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olduğunu bilir; cumhuriyetin özelliğini ve önemini kavrarlar.
k. Çevresindeki eski ve yeni sanat, kültür eserlerini müze ve anıtlar gibi millî değerlerimizi tanır ve onları korumak görevini öğrenirler.
2.Toplumda İnsanların Birbirleriyle Olan İlişkileri Yönünden:
a. Çalışmalarını demokratik kurallara göre düzenlemeyi öğrenirler.
b. Saygı, sevgi ve hoşgörü kavramlarını benimserler.
c. Beraber çalışma, sorumluluk alma, yardımlaşma ve karar verme kurallarını uygulamayı öğrenirler.
d. Aile, okul ve toplum hayatının dayandığı temel ilkeleri ve topluluk halde yaşamanı gereğini kavrarlar.
e. Trafik kurallarına uymayı öğrenirler.
f. Kanun ve kurallara saygılı olmayı öğrenirler
3.Çevreyi, Yurdu ve Dünyayı Tanıma Yeteneklerini Geliştirmek Yönünden:
a. Çevrelerini ve yurdu tanırlar.
b. Gerekli plan, kroki, harita ve grafik bilgilerini kazanarak onlardan yararlanabilir hale gelirler.
c. Coğrafi olayların sebeplerini araştırmayı ve bu olaylar arasındaki bağlılık ve ilişkileri bulup çıkarmayı öğrenirler.
d. Çevrenin önemini kavrarlar.
4. Ekonomik Yaşama Fikrini ve Yeteneklerini Geliştirmek Yönünden:
a. Kendi eşyasını, okulun araç ve gereçlerini koruma ve kullanma alışkanlığı edinirler.
b. Tutumlu olma ve planlı çalışma alışkanlığını edinirler.
c. Ekonomik değerlerimizi ve milli kaynaklarımızı tanır ve bunları korumanın bir görev olduğunu kavrarlar.
d. Turizmin anlamını ve özellikle yurdumuz için önemini kavrarlar.
III. BÖLÜM
SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ORTAMI
Sosyal Bilgiler derslerinde hedeflenen davranışlara ulaşabilmek için öğrenme ve öğretme ortamının da düzenlenmesi gereklidir. Konuyla ilgili araç ve gereçler, gerekli kişiler, materyaller temin edilmeli, öğrencilerin sorduğu yerinde sorulara, verdikleri tutarlı ve doğru cevaplara öğretmen “aferin, güzel, doğru vb.” gibi ifadeler kullanarak pekiştireç verebilir. Yanlış ifadeler düzeltilebilir. Öğrencilerin öğrenmeleri için onları yüreklendirip imkân ve fırsat yaratılabilir. Uygun öğrenme teknik ve yöntemleri kullanılabilir.
Sosyal Bilgiler Derslerinde Kullanılan Yöntem ve Teknikler:
1. Anlatım
2. Soru-cevap
3. Gözlem
4. İnceleme
5. Drama
6. Tartışma
7. Problem Çözme
8. Gösteri
9. Örnek Olay İncelemesi
10. Rol Oynama
IV. BÖLÜM
SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE KULLANILAN
ARAÇ VE GEREÇLER
Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılacak araç ve gereçler şunlar olabilir:
1.Gerçek eşya, giysi ve kalıntılar, anıtlar, süs eşyaları, silahlar, paralar vb.: Eski Anadolu uygarlıkları, Selçuklular, Osmanlılar ve Türkiye Cumhuriyeti ile ilgili tarihi kalıntılar varsa, bu kalıntıları öğrenciler mutlaka inceleyebilmelidirler.
2.Yeryüzü şekilleri: Okulun çevresindeki ova, dağ, tepe, dere, çay, deniz, göller konularla ilgili hedef davranışları kazandırmada doğal araç ve gereçlerdir.
3.Çevredeki bitki ve orman örtüsü, yağışlar, sıcaklık:
4.Çevredeki kurum ve kuruluşlar; görevli, ilgili ve yetkili kişiler:
5.Üç boyutlu modeller, güneş sisteminin basit modeli, maketler:
6.Bilgisayar:
7.Televizyon, video, slayt, tepegöz, radyo, teyp, sinema:
8.Kum masası, tuz haritası, oyuncaklar, küre, mankenler, elektrikli dilsiz haritalar:
9.Pusula, termometre, barometre, rüzgar fırıldağı ve gülü, saat, takvim:
10.Tarih ve coğrafya şeridi:
11. Haritalar, atlaslar, krokiler, planlar, grafikler, levhalar:
12.Kuklalar, afişler, kitaplar, ansiklopediler, dergiler, gazete kupürleri, prospektüsler, broşürler:
13.Sanat eserleri, ebru, tezhip, minyatür resimler, fotoğraflar:
14.Kara tahta, beyaz tahta:
I.BÖLÜM
BİLİM: Bilim, gerçeğin bir kısmıyla kanıtlamaya dayalı bağ kurma süreci ve bu sürecin sonunda elde edilen bilgilerdir.
SOSYAL BİLİMLER: İnsan tarafından üretilen gerçekle kanıtlamaya dayalı bağ kurma süreci ve sürecin sonunda elde edilen bilgiler bütününe sosyal bilimler denir.
Sosyal Bilimler, hukuk, tarih, coğrafya, ekonomi, ekoloji, psikoloji, eğitim, antropoloji, edebiyat, sanat, dinler tarihi gibi geniş bir yelpazeyi kapsar.
SOSYAL BİLGİLER: Toplumsal yaşamı düzenleyen her türlü etkinliklere insanı hazırlayan bilgiler bütünüdür.
İLKÖĞRETİM’DE SOSYAL BİLGİLER: Sosyal Bilgiler eğitiminin nerede ve ne zaman başladığı kesin olarak bilinmemektedir.Ancak insanoğlunun var olduğundan itibaren bu eğitimin başladığını söylemekte bir sakınca yoktur.Çünkü insan doğal bir ortamda doğar, yaşar, büyür, gelişir ve ölür.Bu amaç ona yemek, içmek, giymek, korunmak, sevmek gibi bir çok bilgi, beceri ve duygu kazandırır.Yaşam için bu gereklidir.
Bizde cumhuriyetle birlikte ilkokullarımızda bu ders önceleri tarih, coğrafya, yurt bilgisi olarak ayrı ayrı okutulmuş daha sonra da önce I. Kademe eğitiminde, daha sonra da II. Kademe eğitiminde bu dersler Sosyal Bilgiler olarak değiştirilmiştir.Türk eğitim sisteminde 4-5-6 ve 7. sınıflarda okutulmaktadır.
II. BÖLÜM
SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN HEDEFLERİ
1.Vatandaşlık Görevleri ve Sorumlulukları Bakımından:
a. Ailesine, milletine, vatanına Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı, çalışkan, araştırıcı, inceleyici, fedakâr ve fazilet sahibi iyi bir vatandaş, mükemmel bir insan olarak yetiştirler.
b. Şerefli bir geçmişi olan büyük bir milletin evlatları olduklarını anlar; geleceğe güven duyar ve gerektiğinde ülkesi için fedakârlıkta bulunabilecek bir karakter kazanırlar.
c. Görev ve sorumluluk alma bilinci kazanır, ailesine bağlılığı artar.
d. Toplu halde yaşamanın gerekliliğine inanır, milletine, bayrağına, ordusuna karşı güven ve saygı duygusunu kuvvetlendirirler.
e. Millet ve yurt sevgisini her şeyin üstünde tutarlar.
f. Türk inkılâbının anlam ve önemini kavrar.Bu değerleri her zaman korumaya hazır fedakâr bir Türk evlâdı olarak yetiştirmek.
g. Kanun kavramını benimser; kanun ve devlet otoritesine uyma duygusu ve alışkanlığını kazanır.
h. Bugünkü medeniyetin uzun bir geçmişin eseri olduğunu kavrar, bu medeniyette Türk milletinin hizmetini ve payını anlarlar.
i. Tarihte milletimize ve insanlığa hizmet etmiş Türk büyüklerini tanır; onlara karşı sevgi ilgi ve saygı duyarlar.
j. Türkiye Cumhuriyeti’nin insan haklarına dayalı millî, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olduğunu bilir; cumhuriyetin özelliğini ve önemini kavrarlar.
k. Çevresindeki eski ve yeni sanat, kültür eserlerini müze ve anıtlar gibi millî değerlerimizi tanır ve onları korumak görevini öğrenirler.
2.Toplumda İnsanların Birbirleriyle Olan İlişkileri Yönünden:
a. Çalışmalarını demokratik kurallara göre düzenlemeyi öğrenirler.
b. Saygı, sevgi ve hoşgörü kavramlarını benimserler.
c. Beraber çalışma, sorumluluk alma, yardımlaşma ve karar verme kurallarını uygulamayı öğrenirler.
d. Aile, okul ve toplum hayatının dayandığı temel ilkeleri ve topluluk halde yaşamanı gereğini kavrarlar.
e. Trafik kurallarına uymayı öğrenirler.
f. Kanun ve kurallara saygılı olmayı öğrenirler
3.Çevreyi, Yurdu ve Dünyayı Tanıma Yeteneklerini Geliştirmek Yönünden:
a. Çevrelerini ve yurdu tanırlar.
b. Gerekli plan, kroki, harita ve grafik bilgilerini kazanarak onlardan yararlanabilir hale gelirler.
c. Coğrafi olayların sebeplerini araştırmayı ve bu olaylar arasındaki bağlılık ve ilişkileri bulup çıkarmayı öğrenirler.
d. Çevrenin önemini kavrarlar.
4. Ekonomik Yaşama Fikrini ve Yeteneklerini Geliştirmek Yönünden:
a. Kendi eşyasını, okulun araç ve gereçlerini koruma ve kullanma alışkanlığı edinirler.
b. Tutumlu olma ve planlı çalışma alışkanlığını edinirler.
c. Ekonomik değerlerimizi ve milli kaynaklarımızı tanır ve bunları korumanın bir görev olduğunu kavrarlar.
d. Turizmin anlamını ve özellikle yurdumuz için önemini kavrarlar.
III. BÖLÜM
SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ORTAMI
Sosyal Bilgiler derslerinde hedeflenen davranışlara ulaşabilmek için öğrenme ve öğretme ortamının da düzenlenmesi gereklidir. Konuyla ilgili araç ve gereçler, gerekli kişiler, materyaller temin edilmeli, öğrencilerin sorduğu yerinde sorulara, verdikleri tutarlı ve doğru cevaplara öğretmen “aferin, güzel, doğru vb.” gibi ifadeler kullanarak pekiştireç verebilir. Yanlış ifadeler düzeltilebilir. Öğrencilerin öğrenmeleri için onları yüreklendirip imkân ve fırsat yaratılabilir. Uygun öğrenme teknik ve yöntemleri kullanılabilir.
Sosyal Bilgiler Derslerinde Kullanılan Yöntem ve Teknikler:
1. Anlatım
2. Soru-cevap
3. Gözlem
4. İnceleme
5. Drama
6. Tartışma
7. Problem Çözme
8. Gösteri
9. Örnek Olay İncelemesi
10. Rol Oynama
IV. BÖLÜM
SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE KULLANILAN
ARAÇ VE GEREÇLER
Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılacak araç ve gereçler şunlar olabilir:
1.Gerçek eşya, giysi ve kalıntılar, anıtlar, süs eşyaları, silahlar, paralar vb.: Eski Anadolu uygarlıkları, Selçuklular, Osmanlılar ve Türkiye Cumhuriyeti ile ilgili tarihi kalıntılar varsa, bu kalıntıları öğrenciler mutlaka inceleyebilmelidirler.
2.Yeryüzü şekilleri: Okulun çevresindeki ova, dağ, tepe, dere, çay, deniz, göller konularla ilgili hedef davranışları kazandırmada doğal araç ve gereçlerdir.
3.Çevredeki bitki ve orman örtüsü, yağışlar, sıcaklık:
4.Çevredeki kurum ve kuruluşlar; görevli, ilgili ve yetkili kişiler:
5.Üç boyutlu modeller, güneş sisteminin basit modeli, maketler:
6.Bilgisayar:
7.Televizyon, video, slayt, tepegöz, radyo, teyp, sinema:
8.Kum masası, tuz haritası, oyuncaklar, küre, mankenler, elektrikli dilsiz haritalar:
9.Pusula, termometre, barometre, rüzgar fırıldağı ve gülü, saat, takvim:
10.Tarih ve coğrafya şeridi:
11. Haritalar, atlaslar, krokiler, planlar, grafikler, levhalar:
12.Kuklalar, afişler, kitaplar, ansiklopediler, dergiler, gazete kupürleri, prospektüsler, broşürler:
13.Sanat eserleri, ebru, tezhip, minyatür resimler, fotoğraflar:
14.Kara tahta, beyaz tahta: