haziran dönemi seminer çalışması

sosyal25

Yeni Üye
Üye
Katılım
1 Nis 2009
Mesajlar
2
Puanları
3
Yaş
123
Konum
bayburt
ALTERNATİF ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

ÖĞRETİM SÜRECİ İLE İLGİLİ BLİNMESİ GEREKENLER:
• Öğretmenler ders anlatırken öğrenciler zamanın %40 ında derse katılmamaktadır
• Dersin ilk 10 dk sında öğrenci bilginin %70 ini son 10 dk sında %20 sini alır
• Ders ilerledikçe öğrencinin baştaki ilgileri kaybolur ve dikkati azalır
• Dersi tamamlayan bir öğrenci 4 ay sonra dersi almayan bir öğrenciden %8 fazla bilir

ÖĞRETİM İÇİN NASIL BİR HAZIRLIK YAPABİLİRİZ?
• Dikkat çekme merak uyandırma
• Amaçları açıklama Beklenti paylaşma
• Ön öğrenmeleri hatırlatma ve yenilerle ilişkilendirme
• Algılamayı ve farkında lığı geliştirecek uyarıcı materyalleri sunma
• Öğrenen gerekli düzenlemelerle rehberlik yapma yol gösterme
• Amaçlanan davranışları ortaya çıkarmak için gerekli olanakları ve ortamı sağlama
• Geri bildirim –düzeltme ve öğrencinin gelişimini izleme
• Öğrenilenleri değerlendirme ve olumlu pekiştirme kullanma
• Transfer ve kalıcılığı sağlama gerçek yaşam durumları ile ilişkilendirme
ÖĞRETİMİN BAŞLICA ÖZELLİKLERİ:
1.Öğretim bir süreçtir
2.Öğretim plandır
3.Öğretim öğrenciyi geliştirmek ona bir şeyler kazandırmak amacındadır
4.Öğretim öğrenmenin başlatılması ve sürdürülmesi etkinliklerini içermektedir.

Sonuç olarak öğretim öğrencinin gelişimin amaçlayan ve öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir

ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ:
1. AKTİF KATILIMCI
2. SORU SORAN SORGULAYAN
3. PROBLEMLERİ ÇÖZEN
4. YENİLİKÇİ
5. TAKIM ÇALIŞMASI YAPABİLEN
6. ÖĞRENMEYİ ÖĞRENEN
7. BİLGİYE ULAŞMA YOL VE YÖNTEMLERİNİ BİLEN
8. DAHA FAZLA BİLGİYE ULAŞMA HEYECANI DUYAN

ÖĞRETİCİNİN ÖZELLİKLERİ:
1.BİLGİYİ ÖRGÜTLEYEN VE ÖĞRENENE UYGUN HALE GETİREN
2. ÖĞRENME ORTAMINI HAZIRLAYAN
3.ÖĞRENENİN AKTİF KATILIMINI SAĞLAYAN
4.YÖNLENDİREN İZLEYEN VE DEĞERLENDİREN

ÖĞRENME – ÖĞRETME SÜRECİ:
I.ÖĞRENME YAŞANTILARI
*ÖĞRENME BİÇİMLERİ
*KİŞİNİN TERCİH ETTİĞİ ÖĞRENME YOLLARI
*ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI
*ÖĞRENCİNİN ÇALIŞMA SIRASINDA ÖĞRENMESİNİ KOLAYLAŞTIRAN DAVRANIŞLAR
*ÖĞRENME KURAMLARI
II. ÖĞRETME DURUMLARI
*ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
*ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
*ÖĞRETİM TEKNİKLERİ


YAKLAŞIM: Dersin hedeflerine ulaşmayı sağlayan genel yol
YÖNTEM: Öğrenme ünitesinin hedeflerini gerçekleştirmek amacıyla teknikleri içeriği araç gereç ve kaynakları ilişkili bir biçimde hizmete sunan bir öğretme yoludur.
TEKNİK: öğretim materyallerini sunmada ve öğretim etkinliklerini yapılandırmada izlenen özel bir yoldur.

Öğretim Yaklaşımları

1- Sunuş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı: Kavram ve genellemelerin öğretildiği öğretim yoludur.
2- Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı: Öğrenci sadece uyaranlara cevap veren değil, içsel tepkilerle etkin biçimde araştırarak öğrenen kişi olduğundan, öğrenmenin etkili ve kalıcı olduğu görüşü kabul edilmektedir. Ancak öğrenme için fazla zaman gerekmektedir.
Tümevarım yoluyla öğrenmeyi teşvik eden bu yaklaşıma örnek kural yöntemi (ÖKY) adı
da verilmektedir.
3.Araştırma Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı : Bir tür problem çözme yaklaşımıdır. Araştırma yoluyla öğretimin amacı öğrencinin konu içeriğini öğrenmesini sağlamanın yanısıra, konuyu öğrenirken bu zihin yeteneklerini de geliştirmesini sağlamaktır

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ SEÇERKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
1.Her öğrencinin aynı yöntemle öğrenmesi olası değildir.
2.Her yöntem her öğrencinin ilgisini eşit düzeyde çekmez
3.Tek bir yöntem tek başına bütün konulara uygun değildir.
4.Bir öğretim yöntemi belirlenen bütün hedeflere ulaşmayı sağlamada yeterli değildir.
5.her öğretmen bütün yöntemleri çok becerikli kullanamayabilir.
6.Bazı öğretmenler bazı yöntemlere daha yatkındır
7. Bazı yöntemler uzun zaman gerektirir
8.Bazı yöntemler özel bazı fiziksel koşullar gerektirir


ÖĞRETİM YÖN. VE TEK. SEÇİMİNDE KULLANACAĞIMIZ ÖLÇÜTLER NELER OLMALIDIR:
1.DERSİN HEDEFLERİNE UYGUN OLMALI
2.KONUYA UYGUN OLMALI
3.ÖĞRTENCİYE GÖRE OLMALI
4.ÖĞRETMENİN KENDİSİNE UYGUN OLMALI

AKTİF ÖĞRENME İÇİN GEREKLİ OLAN YÖNTEM VE TEKNİKLER:
• Bilgi toplamaya öğrenmeye hazırlayıcı öğretmen ağırlıklı
• Bilişsel gelişimin yanı sıra duyuşsal ve sosyal gelişim için etkileşime dayalı yöntem ve etkinlikler
• Bireysel gelişmeyi sağlayıcı
• Yaşantılara dayalı


Tartışma Teknikleri

- Akvaryum Tekniği (İç Çember):
- Öğrencilerin ilgi duyduğu veya üzerinde anlaşamadığı konularda uygulanır.
- Öğrencilerin tartışma ve grupla çalışma becerilerinin geliştirilmesi için kullanılır.
- Analiz, sentez ve değerlendirme gücü kazandırır.
- Aktif öğretim yaklaşımına uygundur.
- Sınıf içi tartışmalara canlılık kazandırır.
- Öğrenci merkezlidir.
- Öğrencinin empati yetisini geliştirir.
Nasıl uygulanır?
1. uygulama:
-İç içe iki çember oluşturulur.
-İç çember konuyu tartışırken dış çember konuyu dinler.
-Dış çember konuyu tartışırken iç çember konuyu dinler.
2. uygulama:
-Sınıfın uygun bir yerine bir çember çizilir.
-Çemberin ortasına boş bir sandalye konur.
-Sınıfın tümü çemberin dışındadır.
-Konu hakkında yorum yapmak isteyen sandalyaye oturur düşüncesini söyler ve çemberin dışına çıkar
-Çemberin dışındaki diğer öğrenciler tartışmayı izlerler düşünür ve katılımcılara dönüt verirler.
-Tartışmayı yapılandırmak ve sürdürmek için önceden bir soru listesi hazırlanmalıdır.
-Gözlemciler tartışma sırasında not almalı tartışma sonunda sınıfa tartışmanın özeti sunulmalıdır.

Altı şapkalı düşünme tekniği:
-Edward De Bono tarafından geliştirilen bir tekniktir.
-Üst düzey düşünme becerilerini kazandırmak için kullanılır.
-Kazandırılmak istene davranış en az uygulama analiz sentez ve değerlendirme basamaklarında olmalıdır.
-Çok yönlü eleştirel ve yaratıcı düşünme temele alınabilir. Bu nedenle tek çözümü olan olgularda kullanılmayabilir.
-Öğrenci merkezlidir.

De Bono’nun altı şapkası:

Beyaz şapka (Boş sayfa): Tarafsız şapkadır. Görüşülen konu ile ilgili net bilgi ve raporlar ortaya konur.(objektif)
Kırmızı şapka (Ateş): Duygusal şapkadır. Görüşülen konu ile ilgili olarak, kişilere hiçbir dayanağı olmadan, sezgi, fikir ve duygularını söyleme fırsatı verir.(sübjektif)
Sarı şapka (Güneş): İyimser şapkadır. O işin avantajları ortaya konulur. Övgü, olumlu görüşler söylenir.(objektif)
Siyah şapka (Yargıç cübbesi): Kötümser şapkadır. Eleştiri, olumsuz görüşler ile görüşülen konunun riskleri, gelecekte doğuracağı problemler ortaya çıkar. modus tollens (objektif)
Yeşil şapka (Bitki): Yenilikçi şapkadır. Konuyla ilgili alternatifler ve yeni yaklaşımlar araştırılır. 'her şey uyar' (spekülatif)
Mavi şapka (Gökyüzü): Serinkanlı şapkadır. Düşünce sistematize edilir. "Büyük Resim," "İdareci şapka," "Meta şapka," "düşünmenin düşünülmesi", tüm süreci (gözden geçirme)
ALTI AYAKKABILI UYGULAMA TEKNİĞİ:
• Bu teknik altı şapkalı tekniğin geliştirilmesiyle ortaya çıkmıştır.
• Öğrencilerin daha önce karşılaşmadıkları farklı durumlara uyum sağlamasını ve nasıl davranmaları gerektiğini öğreten tekniktir.
• Bu teknik sayesinde insanlar belli bir durum için gerekli olabilecek davranış türünü öğrenir.
• Problemlere uygun çözümler aranır.
• Farklı davranış biçimlerini öğretir.
• Bu teknik alternatifli düşünmeye dayanır.
• Öğrenci merkezlidir.
• Bu teknikte 6 farklı renkte ve şekilde ayakkabı vardır.Ayakkabıya yüklenen anlamda renklere bağlım olarak değişmektedir.
• Bu teknikte aynı olay karşısında farklı iki ayakkabı uygulanabilmektedir.

• Lacivert resmi ayakkabı: Rutin işler ve resmi prosedürler izlenir.
• Gri spor ayakkabısı: Delil toplanıp toplanan bilgi kullanılır.
• Kahverengi yürüyüş ayakkabısı: Uygulamada inisiyatiflerden, esneklikten faydalanılarak sonuca ulaşılmaya çalışılır.
• Turuncu lastik çizmeler: Acil müdahale gerektirir ve güvenliğin sağlanması en önemli iştir.
• Pembe ev terliği: İnsanların duygu ve düşüncelerine karşı hassas olmayı gerektirir.
• Mor binici çizmesi: Uygulamada bir yetkinin sağladığı üstünlüğü kullanma ile ilgi
ÜSTÜN YÖNLERİ:
• Öğrencinin ilgi ve güdülenme düzeyini artırır
• Öğrenciye bir olay karşısında farklı davranış biçimlerini öğreterek belli bir davranış kalıbına takılıp kalmasını engeller.
• Öğrencinin çevresini algılayıp anlamasını sağlayarak bir dizi hazır kalıp sunar.
• Aynı durumda birden fazla davranış biçimi kullanıldığı için analitik düşünmeyi ve yaratıcılığı geliştirir.

ZAYIF YÖNLERİ:
• Zaman alıcıdır
• Hedeften sapılabilir ve konu dağılabilir
• Kalabalık sınıflarda kullanımı zordur
İSTASYON TEKNİĞİ

İstasyon Yöntemi, bütün sınıfın her aşamada (her istasyonda) çalışarak bir önceki grubun yaptıklarına katkı sağlayarak bir basamak ileri götürmeyi, yarım kalan işi tamamlamayı öğreten bir yöntemdir.
İstasyonlar öğrencilerin eş zamanlı olarak çeşitli öğrenme aktivitelerini gerçekleştirebilecekleri merkezlerdir. Öğrenme istasyonları, sınıf tartışmalarını geliştiren yararlı bağımsız bir çalışma sağlar. Öğretmenler sık sık öğrenme istasyonlarının sadece ilköğretim öğrencileri için uygun olduğunu farz ederler ama daha üst sınıflardaki öğrencilerde öğrenme istasyonundan yararlanabilirler. Öğrenme istasyonu, öğrencilere yeni bir konu öğretmede en önemli öğretme stratejilerinden biridir.

İstasyon seçiminde bazen öğrenci bazen de öğretmen belirleyici olabilir. Öğrenciler farklı hazır bulunuşluk düzeylerine göre farklı öğrenme görevi ve aktivitesine yönlendirilecektir. Böylece bir konu da kazanmış oldukları üzerinde durmayacak ve kendi açısından boşa vakit geçirmemiş olacaktır. Öğrenci farklı aktivitelerle o konuda pratik yapacağı gibi, bazen arkadaşlarına öğretebilecek bazen de o konuyla ilgili proje hazırlayabilecektir. Her ne kadar otuzu askın mevcudu olan sınıflarda, bu tür (etkinlik boyunca bütün öğrencilerin katılımcı ve ayakta olduğu) yöntemlerin uygulanmasında zorluklar var ise de, öğretmen sınıfın yarısını gözlemci yaparak bu zorluğu asabilir.
Sınıfın tamamı 3–4–5 ya da daha fazla istasyona bölünür. Bu istasyonlar örnek olay, neden sonuç değişkenlerini yazma, slogan yazma, afiş hazırlama, şiir;öykü yazma gibi istasyonlar olabilir. Her istasyona gidecek öğrenciler belirlenir. Tüm öğrenciler görev alır. Her gruba bir gözlemci yada istasyon şefi atanır (bu işi öğretmende üstlenebilir). Şef gruba kılavuzluk yapar, iş bitince ürünleri toparlar. Gruplar istasyonlara dağılı, her grup gittiği istasyonda 10 dakika çalışır. Süre sonunda gruplar yer değiştirir. Tüm grupların tüm istasyonda çalışması sağlanır.İstasyona gelen her yeni grup bir önceki grubun bıraktığı yerden devam eder. Süre sonunda tüm grupların işleri toparlanır. Yapılan çalışmalar sergilenir, şiirler öyküler okunur, afişler asılır.(Sönmez, S:255,2007.Gözütok, S:254,2006. Aykaç, S:232,2006)
Öğrenme Merkezleri(Öğrenme İstasyonları) Bir öğrenme merkezi, öğrencilerin zorunlu ya da seçmeli bazı etkinliklerde bulunduğu bir odadadır. Bu merkezlerde öğrencilerin gereksinim duyduğu kitap,bilgisayar, fen deneyi, ses kayıt ve benzeri araç ve materyaller bulunur. Öğrenme merkezleri ya da öğrenme istasyonları olarak adlandırılabilen bu ortamlar, öğrencide yeni öğrenmeler sağlayabildiği gibi daha önce öğrenilenlerin pekiştirilmesine de fırsatlar tanır.Öğrenme istasyonları, sınıf tartışmalarını geliştiren yararlı bağımsız bir çalışma sağlar.
- Sokrat Semineri :
- Bir tartışma tekniğidir.
- Sokrat felsefesini esas alır.
- Ağır metin üzerinde düşünme gerektirir.
- Öğrenci merkezlidir.
- Kavrama ve daha üst düzey davranışlar için uygundur.
- Durdur-eşleş-paylaş Tekniği :
- İşbirlikçi öğrenme tekniğidir.
- Zihin becerilerini geliştirir.

Diğer yöntem ve teknikler olarak soru-cevap,istasyon;beceriler olarak da yaratıcı düşünme,eleştirel düşünme ve karar verme olarak sayılabilir.

İyi vatandaş yetiştirmek istiyorsak sınav odaklı eğitimden vazgeçilmelidir.
Yapılandırmacı yaklaşımdaki en büyük güçlük öğrenci sayısıdır.25-30 öğrenci sayısı aşıldığı zaman bu yaklaşımı uygulamak zordur.
 
Üst