Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

Tarih Öğretmeni

Üye
Üye
Katılım
20 Ocak 2007
Mesajlar
6
Puanları
3
Konum
Yeryüzü
HTML:
<body>

<p class="MsoTitle"><span style="font-family:Arial"> </span></p>
<p class="MsoTitle"><span style="font-family:Arial">Hayat Bilgisi ve Sosyal 
Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoSubtitle">Yasemin Derelioğlu <a name="_ftnref1" title href="#_ftn1">
<span class="MsoFootnoteReference">*</span></a></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoBodyText"><span style="font-family:Arial">            İçinde 
yaşadığımız dünya çok hızlı ve radikal değişimler içermektedir. Bu bağlamda, 
eğitim de yeni bir anlam kazanmıştır. Günümüzde öğrencilere vermeyi ve 
geliştirmeyi hedeflediğimiz beceriler, geçmiştekilerden büyük ölçüde 
farklılaşmıştır. Geçmişte eğitim, temel amacı bireyi işe hazırlamak olan, eğitim 
sürecinde belirli bilgi ve becerileri kazandırmayı hedefleyen, okul yıllarını 
kapsayan bir süreçti. Oysa günümüzde eğitimin bütün yaşam süresince devam eden, 
sadece okulu değil iş hayatını ve bütün yaşamı kapsayan, sürekli bir süreçtir. 
Artık eğitim, bilgiyi vermekten çok, bu bilgiyi edinmenin yollarını öğretmeyi 
hedeflemektedir. Bu değişimde, son yıllardaki büyük bilgi birikimlerinin ve 
bunların dünya çapında çok daha kolay paylaşılmasının büyük etkisi olmuştur. 
Günümüzde, dünya çapındaki bilgi ağı (internet) sayesinde, dünyanın her 
yerinden, çok büyük sayıda bilgilere ulaşım büyük ölçüde kolaylaşmıştır. 
Bilginin çokluğu ve hızlı değişimi, eski “bilgi edinmeye” yönelik eğitim 
sisteminde de köklü değişimleri gerekli kılmıştır. Artık öğrencilere bilgi 
kazandırmaktan çok, bilgilere nasıl ulaşacaklarını, nasıl değerlendireceklerini 
ve nasıl kullanacaklarını öğretmeye yönelik eğitim stratejileri önem 
kazanmıştır. Bu bağlamda, Akıl Haritası tekniği de, bilgi kazanımından çok, bu 
bilginin kullanımını hedefleyen yeni bir teknik olarak eğitim sisteminde yerini 
almıştır. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            Bu çalışma kapsamında, dünyada yaygın olarak kullanılmakta olan Akıl 
Haritası tekniğinin Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi dersine 
uygulanması ele alınmıştır. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim 
Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin ders programları 
içeriğine, dünyada yeni kullanılan eğitim tekniklerinin de öğretilmesi amacıyla, 
Akıl Haritası tekniği de alınmıştır. Burada iki temel amaç vardır: ilk olarak 
öğretmen adaylarının akıl haritası tekniğini kullanmayı öğrenmeleriyle, 
geleceğin öğretmenleri olarak düşünme becerilerinin ve yaratıcılıklarının 
geliştirilmesi hedeflenmiştir. İkinci amaç ise, bu tekniği Hayat Bilgisi ve 
Sosyal Bilgiler dersinin öğretimi kapsamında ele alarak, bu dersin işleniş 
sürecinde akıl haritası tekniğinin kullanımını öğretmektir. Bu şekilde, 
geleceğin öğretmenleri derslerinde diğer öğretim teknikleriyle birlikte akıl 
haritası tekniğini de kullanarak, kendi öğrencilerinin ilköğretimin ilk 
kademelerinden itibaren düşünme becerilerini ve yaratıcılıklarını 
geliştirmelerine yardımcı olabileceklerdir. Bu hedefler doğrultusunda eğitim iki 
basamaklı olarak verilmektedir:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">1-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">    
</span>Akıl Haritası tekniğinin öğretilmesi</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">    
</span>Akıl Haritası tekniğinin Hayat Bilgisi konularına uyarlanması.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            </span></p>
<h3 style="margin-left:0cm"><span style="font-family:Arial">Akıl Haritası </span>
</h3>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Akıl Haritası tekniği, Tony Buzan tarafından geliştirilmiş olan, beyni bütün 
kapasitesiyle kullanmayı hedefleyen güçlü bir grafik tekniktir (Buzan ve Buzan, 
1996).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Akıl Haritası tekniği, temelini 1970’ li yıllarda Dr. Roger Sperry ve 
arkadaşlarının beyinle ilgili çalışmalarından almaktadır. Sperry ve arkadaşları 
çalışmalarında serebral korteksin iki yarıküresinin birbirinden farklı şekilde 
işlev gördüklerini keşfetmişlerdir. İnsanların büyük  çoğunluğunda, beynin sağ 
yarıküresi, sözel olmayan aktivitelerde daha etkin konumdadır: müzik dinlemek, 
resim yapmak, hayal kurmak, yüzleri tanımak, ritim hatırlamak, renk kullanmak, 
vb.  gibi. Sol yarıküre ise, dil kullanımını içeren faaliyetlerde, yazı yazmada, 
matematiksel problemlerin çözümü gibi akademik faaliyetlerde daha etkindir. 
Geleneksel eğitim sistemi, daha çok beynin sol yarıküresi ile ilgili 
etkinlikleri temel almakta, bu durum da diğer yarıkürenin daha az kullanımına 
neden olmaktadır. Tony Buzan, Sperry ve arkadaşlarının çalışmalarından 
hareketle, Akıl Haritası tekniğini geliştirmiştir. Buzan’ ın sistemi, sağ ve sol 
yarıkürelerin işleyiş süreçlerini birlikte ele almayı ve bütünleştirmeyi temel 
almaktadır (Margulies, 1991). Akıl Haritası tekniği kullanılırken, kişi 
fikirleri kayıt etmede sadece kelimeleri değil, sembolleri de kullanır. Böylece, 
kelime ve sembollerin birlikte kullanımı beynin her iki yarıküresini de 
faaliyete geçirir. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            Yapılan araştırmalar, akıl haritası tekniğinin kullanımının düşünme 
becerilerini geliştirdiğine işaret etmektedir. Sözcük ve sembollerin birlikte 
kullanımı, hayalgücünü de harekete geçirdiği için, düşünce becerilerinin 
yanısıra yaratıcılık da artmaktadır (Anderson, 1993; Margulies, 1991; Mento ve 
diğ.,1999; Tetzeli, 1992).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Akıl Haritası, fikirlerin kağıda aktarılması için geliştirilmiş olan bir 
sistemdir ve hemen her alanda kullanılabilir. Hizmet içi eğitimlerde bu tekniğin 
kullanıldığı ve etkili olduğu çok sayıda çalışma vardır. Eğitim alanında da Akıl 
Haritası yaygın olarak kullanılmış ve bu uygulamalardan olumlu sonuçlar 
alınmıştır (Carr, 1997; Daudelin, 1996; Margulies, 1991). Akıl haritası 
tekniğiyle, hem öğretmenler hem de öğrenciler düşünme becerilerini 
geliştirebilir ve yaratıcılıklarını daha özgür bir şekilde kullanabilirler. 
Uygulama süreci oldukça basit olan bu teknik, özel bir öğrenme güçlüğü olmayan, 
okuma yazma bilen her yaştan, herkese öğretilebilir. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Akıl 
Haritasının Kullanım Alanları </span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            Akıl Haritası tekniği, yaşamın hemen her alanında, düşünmeyi 
gerektiren her konuda kullanılabilir. Bu alanlardan başlıcaları şu şekilde 
özetlenebilir:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">günlük, 
haftalık, aylık,  vb. planların yapılmasında;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">not 
tutmada;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">bir 
projeyle ilgili strateji belirlemede; </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">kitap, 
konu, makale, vb. özetlerinde;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">konu 
anlatımlarına girişte veya sonuçta;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
sunumlarda;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">beyin 
fırtınası yaparken;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">ders 
çalışırken;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">vb. pek 
çok alanda..</span></p>
<h2 style="text-indent:0cm"><span style="font-family:Arial">Akıl Haritası 
Tekniğinin Kullanımı</span></h2>
<p style="margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:150%">
<span style="line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            Akıl Haritası tekniğinin kullanımında iki temel malzemeye gereksinim 
vardır:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Çizgisiz 
, en az A4 boyutunda kağıt (eğer mümkünse A3 boyutunda kağıt tercih 
edilmelidir). Kağıt, yatay olarak kullanılmalıdır.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Renkli 
kalemler (mümkünse çok sayıda renkte ve farklı kalınlıklarda keçeli kalemler)</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Gerekli malzemenin temin edilmesinden sonra akıl haritasının konusu seçilir. 
Eğer konu bilgi aktarımı ise, öncelikle konuyla ilgili verilerin toplanması, bu 
bilgilerin incelenmesi gereklidir (örneğin bir hikaye, öykü, kitap, vb. özeti 
ise öncelikle okunması gereklidir). Eğer konu bir plan veya proje türü etkinlik 
ise, harita çiziminde “beyin fırtınası” tekniği kullanılmalıdır. Bu nedenle 
beyin fırtınası tekniğinin akıl haritasından önce ele alınması gereklidir. Eğer 
bu yapılamıyorsa, akıl haritasını yaparken düşüncelerin tamamen serbest 
bırakılmasına ve akla gelen her türlü düşüncenin kaydına özen gösterilmesine 
dikkat edilmelidir. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Akıl Haritası iki temel bölümden oluşur: üretme ve düzenleme.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">İlk 
bölüm olan üretmede, adımlar şu şekilde sıralanır:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Temel 
konu ve bu konunun sembolü yatay olarak kullanılan kağıdın tam ortasına çok 
büyük olmayacak şekilde yazılır ve çizilir ve dikkati bu noktaya çekmek için 
kalın çizgilerle belirginleştirilir;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Temel 
konuyla ilgili akla gelen her türlü düşünce, bu temelden çıkan oklar (kollar) 
aracılığıyla şekle eklenir. Ancak bu süreçte uyulması gereken bazı kurallar 
vardır:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Anahtar 
kelimelerin kullanımı: düşüncenin sadece bir tek kelime ile ifade edilebilmesine 
özen gösterilmelidir. Bu şekilde düşüncelerin temel elemanlara indirgenmesi 
hedeflenmiştir. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Her 
kelimeye bir sembol eşlik etmelidir: akıl haritasında kullanılan her kelime 
mutlaka bir sembolle ilişkilendirilmelidir, ancak bu şekilde beynin her iki 
yarıküresi de aktif olabilir. Soyut kavramların bile sembolle ifade edilmeye 
çalışılmasına özen gösterilmelidir.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Renklerin 
kullanımına özen gösterilmelidir. Renk kullanımı hem dikkat çekilmek istenen 
noktaların vurgulanmasında, hem de sembollerin daha etkin şekilde çiziminde 
yardımcı bir unsurdur.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Dikkat 
çekilmek istenen noktalar daha kalın çizgilerle belirginleştirilmeli, ana ve yan 
dallar net olarak ayrıştırılmalıdır.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Her dalda 
sadece bir tek kelime ve sembolü bulunmalıdır. Bu düşünceden çıkan yeni 
düşünceler ise ayrı dallarla çıkarılırlar. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Temel 
konuya eklenen dallara, alt dallar eklenerek akıl haritası geliştirilir. Bu 
kısımlarda da yukarıda belirtilen kuralların kullanılması gereklidir. </span>
</p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Eğer 
eklenen düşünceler yenilerini getiriyorsa bu işlemlere akıl haritası 
tamamlanıncaya kadar devam edilir. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
İkinci bölüm olan düzenleme, üretme bölümünün sona ermesiyle başlamaktadır. 
Bütün düşünceler aktarıldıktan sonra, akıl haritası incelenerek eğer gerekli 
görülürse eklemeler veya düzeltmeler yapılır. Bu düzeltmeler bazen haritanın 
yeniden yapılmasını gerektirebilir. Bu aşamanın tamamlanmasıyla akıl haritası 
son halini almış olur.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></b></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Hayat 
Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritası Tekniğinin Kullanımı</span></b></p>
<p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial"> </span></p>
<p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">Akıl Haritası 
tekniği, yurtdışında çok sayıda araştırmada, eğitimin çeşitli kademelerinde 
kullanılmış ve etkili bulunmuş bir tekniktir. Öğretimin değişik kademelerinde 
kullanılabildiği gibi, yetişkinlere yönelik hizmet içi eğitim programlarında da 
yaygın olarak kullanılan akıl haritası tekniği, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali 
Yücel Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. sınıf öğrencilerine 
Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi I dersi kapsamında verilmektedir. Bu 
eğitim süreci aşağıda belirtilen basamakları kapsamaktadır.</span></p>
<p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">İlk aşamada, Akıl 
Haritası tekniğinin temelleri, tarihçesi, kuralları, vb. öğrencilere görsel 
malzemeler desteğiyle anlatılmaktadır. Bu anlatım sürecinin sonunda basit 
düzeyde çizilmiş bir  akıl haritası örneği sunularak sınıfta açıklanmaktadır. 
Öğrencilerden bir sonraki ders için renkli kalemler getirmeleri istenerek bu 
ders sona erdirilir.</span></p>
<p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">İkinci aşamada, 
öğrenciler ilk uygulamalarını yapmaktadır. Bu uygulamada, öğrencilerin kendi 
güncel yaşamlarından bir olayı, bir sorunu ele almaları istenir. Bu, sık olarak 
yaşanan bir sorun (ulaşım, barınma, derse devam, vb.) olabileceği gibi, güncel 
bir plan (tatil, yılbaşı, bayram hazırlığı, vb.) da olabilir. Öğrenciler konu 
seçiminde özgür bırakılır. Bu bölümdeki temel amaç, öğrencilerin tekniği 
kullanmayı öğrenmeleridir. Öğrenciler bireysel olarak akıl haritalarını 
hazırlarken, eğitimci soruları yanıtlar ve sınıf içinde yapılan akıl 
haritalarını inceleyerek gerekli düzeltmeleri yapar. Daha sonra istekli 
öğrenciler kendi yaptıkları akıl haritalarını tahtaya çizerler. Bu akıl 
haritalarındaki doğru yönler ve yanlışlıklar sınıfta tartışılarak gerekli teknik 
düzeltmeler yapılır. Bu düzeltmeler doğrultusunda diğer öğrenciler de kendi 
çalışmalarında gerekli ise düzeltmelerini yaparlar. Eğitimci dersin sonunda 
bütün çalışmaları öğrencilerden alarak, bir sonraki derse üzerlerinde 
düzeltmeleri yapılmış olarak getirir ve yanlışlarını görmeleri için öğrencilere 
tekrar dağıtır. </span></p>
<p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">Üçüncü aşamada ise, 
öğrenciler Hayat Bilgisi veya Sosyal Bilgiler kitaplarından üniteler veya 
konular seçerler (Trafik, Sağlığımız, 23 Nisan, Akdeniz Bölgesi, vb.). 
Öğrenciler konu seçiminde özgürdür ancak eğitimci sınıfta birbirinden farklı 
konuların olması için öğrencileri yönlendirir. Ders sürecinde, bu konular 
öğrenciler tarafından özetlenerek akıl haritasına dönüştürülür. Eğitimci bu 
uygulama sırasında da sınıf içinde gözlem yaparak gerekli ise düzeltmelerde 
bulunur. Akıl haritalarının sınıfta tartışılmasıyla çalışma sonlandırılır.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            Bu tekniğin kullanımı sınıf mevcuduna göre değişmekle birlikte, 
yaklaşık olarak 10 kredilik derste tamamlanmaktadır:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
Akıl haritası tekniğinin aktarılması</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
İlk uygulamalar</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
İlk uygulamaların paylaşılarak düzeltmelerin yapılması</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
İkinci uygulamalar</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
İkinci uygulamaların paylaşılarak düzeltmelerin yapılması           </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<h1><span style="font-family:Arial">Sonuç ve Öneriler</span></h1>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
            Akıl Haritası tekniğinin Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi 
dersi kapsamında kullanılmasının, öğrencilerin hem düşünme becerilerini hem de 
yaratıcılıklarını geliştirmesi açısından etkili ve verimli olduğu 
düşünülmektedir. Öğrencilerin bu konuyla ilgili çalışma örnekleri, tekniği 
kullanmayı büyük ölçüde öğrendiklerini gösterir niteliktedir. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
“Beyin Fırtınası” tekniğinin öğretilmesi ve sınıfta uygulanmasının, akıl 
haritası tekniğinin öğretiminden önce yapılması önerilmektedir. Bu şekilde, 
öğrenciler akıl haritasının üretim bölümünde yer alan düşüncelerinin serbestçe 
ifadesi kısmına daha açık olmaktadır. </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Akıl haritası tekniğinin ilköğretim düzeyinde öğretmenler tarafından kullanım 
alanları ise başlıca şu şekillerde olabilir:</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">ünite 
veya konuya girişte, konunun bir bütün olarak sunulmasında;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">ünite 
sonunda, konunun özetlenmesinde;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">belirli 
gün veya haftalarda, hem konuların açıklanmasında, hem de plan yapılmasında;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
öğrencilerin bireysel veya okul etkinlikleriyle ilgili planlar yapmalarında;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
öğrencilerin kendileriyle ilgili farkındalık kazanmalarında;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
öğretmenlerin öğretim etkinliğini değerlendirmelerinde;</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">güncel 
bir konunun detaylı incelenmesinde; </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
</span></span>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">hikaye, 
öykü, kitap, vb. özetlerinde.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
<br clear="all" style="page-break-before:always">
 </span><h4 align="center" style="text-align:center"><b>Kaynakça</b></h4>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Anderson, 
Joseph V. (1993). “Mind Mapping: A Tool for Creative Thinking”, </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Business Horizons</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
13 (2).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Buzan, 
Tony; Buzan, Barry (1996). <b>The Mind Map Book: How to Use Radiant </b></span>
</p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Thinking to Maximize Your Brain’s Untapped Potential</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">. 
Plume Books, </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">New 
York.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Carr, A.. 
(1997). “The Learning Organization: New Lessons”, <b>Journal of </b></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Management Development</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
16 (4).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Daudelin, 
M.W. (1996). “Learning from Experience Through Reflection”, </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Organizational Dynamics</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
24 (3).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Davaslıgil, Ümit (2002). <b>Özel Öğretim Yöntemleri – Ders Notları</b>, Çantay
</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Yayınevi: İstanbul.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Margulies, 
Nancy (1991). <b>Mapping Inner Space</b>. Zephyr Press, Tucson.</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<h4>Mento, Anthony J.; Martinelli, Patrick; Jones, Raymond M. (1999). “Mind </h4>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Mapping in Executive Education: Application and Outcomes”, <b>The </b></span>
</p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
Journal of Management Development</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
18 (4).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Tetzeli, 
Rick (1992). “Mind Mapping: A New Way to Think on Paper”,  <b>Fortune</b>,
</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">19 
(3).</span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
<div style="mso-element:footnote-list">
	<br clear="all">
 <hr align="left" size="1" width="33%">
	<div style="mso-element:footnote" id="ftn1">
		<p class="MsoFootnoteText"><a name="_ftn1" title href="#_ftnref1">
		<span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-family:
Arial">* </span></span></a><span style="font-family:Arial">Araştırma Görevlisi, 
		İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü</span></div>
</div>

</body>
 

sosyalcitayyar

TARİHE FARKLI BAKIŞ AÇISI
Üye
Katılım
5 Şub 2009
Mesajlar
33
Puanları
38
Konum
ığdır
Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

bu konu özellikle ilgi alanıma giriyor. Geçerliliği kesin olmasada kullanılbilinecek bir metod.Paylaşımın için teşekkürler...
 
Üst