www.devo.com.tr adresinde öğretmenler gününe özel eğitim materyallerinde çeşitli indirimler vardır.

Merhaba Ziyaretçi

testkutusu

Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

'Sosyal Bilgiler Öğretimi' forumunda Tarih Öğretmeni tarafından 11 Mart 2007 tarihinde açılan konu

  1. Tarih Öğretmeni

    Tarih Öğretmeni Üye Üye

    Katılım:
    20 Ocak 2007
    Mesaj:
    6
    Alınan Beğeniler:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    HTML:
    <body>
    
    <p class="MsoTitle"><span style="font-family:Arial"> </span></p>
    <p class="MsoTitle"><span style="font-family:Arial">Hayat Bilgisi ve Sosyal 
    Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoSubtitle">Yasemin Derelioğlu <a name="_ftnref1" title href="#_ftn1">
    <span class="MsoFootnoteReference">*</span></a></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoBodyText"><span style="font-family:Arial">            İçinde 
    yaşadığımız dünya çok hızlı ve radikal değişimler içermektedir. Bu bağlamda, 
    eğitim de yeni bir anlam kazanmıştır. Günümüzde öğrencilere vermeyi ve 
    geliştirmeyi hedeflediğimiz beceriler, geçmiştekilerden büyük ölçüde 
    farklılaşmıştır. Geçmişte eğitim, temel amacı bireyi işe hazırlamak olan, eğitim 
    sürecinde belirli bilgi ve becerileri kazandırmayı hedefleyen, okul yıllarını 
    kapsayan bir süreçti. Oysa günümüzde eğitimin bütün yaşam süresince devam eden, 
    sadece okulu değil iş hayatını ve bütün yaşamı kapsayan, sürekli bir süreçtir. 
    Artık eğitim, bilgiyi vermekten çok, bu bilgiyi edinmenin yollarını öğretmeyi 
    hedeflemektedir. Bu değişimde, son yıllardaki büyük bilgi birikimlerinin ve 
    bunların dünya çapında çok daha kolay paylaşılmasının büyük etkisi olmuştur. 
    Günümüzde, dünya çapındaki bilgi ağı (internet) sayesinde, dünyanın her 
    yerinden, çok büyük sayıda bilgilere ulaşım büyük ölçüde kolaylaşmıştır. 
    Bilginin çokluğu ve hızlı değişimi, eski “bilgi edinmeye” yönelik eğitim 
    sisteminde de köklü değişimleri gerekli kılmıştır. Artık öğrencilere bilgi 
    kazandırmaktan çok, bilgilere nasıl ulaşacaklarını, nasıl değerlendireceklerini 
    ve nasıl kullanacaklarını öğretmeye yönelik eğitim stratejileri önem 
    kazanmıştır. Bu bağlamda, Akıl Haritası tekniği de, bilgi kazanımından çok, bu 
    bilginin kullanımını hedefleyen yeni bir teknik olarak eğitim sisteminde yerini 
    almıştır. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                Bu çalışma kapsamında, dünyada yaygın olarak kullanılmakta olan Akıl 
    Haritası tekniğinin Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi dersine 
    uygulanması ele alınmıştır. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim 
    Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin ders programları 
    içeriğine, dünyada yeni kullanılan eğitim tekniklerinin de öğretilmesi amacıyla, 
    Akıl Haritası tekniği de alınmıştır. Burada iki temel amaç vardır: ilk olarak 
    öğretmen adaylarının akıl haritası tekniğini kullanmayı öğrenmeleriyle, 
    geleceğin öğretmenleri olarak düşünme becerilerinin ve yaratıcılıklarının 
    geliştirilmesi hedeflenmiştir. İkinci amaç ise, bu tekniği Hayat Bilgisi ve 
    Sosyal Bilgiler dersinin öğretimi kapsamında ele alarak, bu dersin işleniş 
    sürecinde akıl haritası tekniğinin kullanımını öğretmektir. Bu şekilde, 
    geleceğin öğretmenleri derslerinde diğer öğretim teknikleriyle birlikte akıl 
    haritası tekniğini de kullanarak, kendi öğrencilerinin ilköğretimin ilk 
    kademelerinden itibaren düşünme becerilerini ve yaratıcılıklarını 
    geliştirmelerine yardımcı olabileceklerdir. Bu hedefler doğrultusunda eğitim iki 
    basamaklı olarak verilmektedir:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">1-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">    
    </span>Akıl Haritası tekniğinin öğretilmesi</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">    
    </span>Akıl Haritası tekniğinin Hayat Bilgisi konularına uyarlanması.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                </span></p>
    <h3 style="margin-left:0cm"><span style="font-family:Arial">Akıl Haritası </span>
    </h3>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Akıl Haritası tekniği, Tony Buzan tarafından geliştirilmiş olan, beyni bütün 
    kapasitesiyle kullanmayı hedefleyen güçlü bir grafik tekniktir (Buzan ve Buzan, 
    1996).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Akıl Haritası tekniği, temelini 1970’ li yıllarda Dr. Roger Sperry ve 
    arkadaşlarının beyinle ilgili çalışmalarından almaktadır. Sperry ve arkadaşları 
    çalışmalarında serebral korteksin iki yarıküresinin birbirinden farklı şekilde 
    işlev gördüklerini keşfetmişlerdir. İnsanların büyük  çoğunluğunda, beynin sağ 
    yarıküresi, sözel olmayan aktivitelerde daha etkin konumdadır: müzik dinlemek, 
    resim yapmak, hayal kurmak, yüzleri tanımak, ritim hatırlamak, renk kullanmak, 
    vb.  gibi. Sol yarıküre ise, dil kullanımını içeren faaliyetlerde, yazı yazmada, 
    matematiksel problemlerin çözümü gibi akademik faaliyetlerde daha etkindir. 
    Geleneksel eğitim sistemi, daha çok beynin sol yarıküresi ile ilgili 
    etkinlikleri temel almakta, bu durum da diğer yarıkürenin daha az kullanımına 
    neden olmaktadır. Tony Buzan, Sperry ve arkadaşlarının çalışmalarından 
    hareketle, Akıl Haritası tekniğini geliştirmiştir. Buzan’ ın sistemi, sağ ve sol 
    yarıkürelerin işleyiş süreçlerini birlikte ele almayı ve bütünleştirmeyi temel 
    almaktadır (Margulies, 1991). Akıl Haritası tekniği kullanılırken, kişi 
    fikirleri kayıt etmede sadece kelimeleri değil, sembolleri de kullanır. Böylece, 
    kelime ve sembollerin birlikte kullanımı beynin her iki yarıküresini de 
    faaliyete geçirir. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                Yapılan araştırmalar, akıl haritası tekniğinin kullanımının düşünme 
    becerilerini geliştirdiğine işaret etmektedir. Sözcük ve sembollerin birlikte 
    kullanımı, hayalgücünü de harekete geçirdiği için, düşünce becerilerinin 
    yanısıra yaratıcılık da artmaktadır (Anderson, 1993; Margulies, 1991; Mento ve 
    diğ.,1999; Tetzeli, 1992).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Akıl Haritası, fikirlerin kağıda aktarılması için geliştirilmiş olan bir 
    sistemdir ve hemen her alanda kullanılabilir. Hizmet içi eğitimlerde bu tekniğin 
    kullanıldığı ve etkili olduğu çok sayıda çalışma vardır. Eğitim alanında da Akıl 
    Haritası yaygın olarak kullanılmış ve bu uygulamalardan olumlu sonuçlar 
    alınmıştır (Carr, 1997; Daudelin, 1996; Margulies, 1991). Akıl haritası 
    tekniğiyle, hem öğretmenler hem de öğrenciler düşünme becerilerini 
    geliştirebilir ve yaratıcılıklarını daha özgür bir şekilde kullanabilirler. 
    Uygulama süreci oldukça basit olan bu teknik, özel bir öğrenme güçlüğü olmayan, 
    okuma yazma bilen her yaştan, herkese öğretilebilir. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Akıl 
    Haritasının Kullanım Alanları </span></b></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></b></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                Akıl Haritası tekniği, yaşamın hemen her alanında, düşünmeyi 
    gerektiren her konuda kullanılabilir. Bu alanlardan başlıcaları şu şekilde 
    özetlenebilir:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">günlük, 
    haftalık, aylık,  vb. planların yapılmasında;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">not 
    tutmada;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">bir 
    projeyle ilgili strateji belirlemede; </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">kitap, 
    konu, makale, vb. özetlerinde;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">konu 
    anlatımlarına girişte veya sonuçta;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    sunumlarda;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">beyin 
    fırtınası yaparken;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">ders 
    çalışırken;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">vb. pek 
    çok alanda..</span></p>
    <h2 style="text-indent:0cm"><span style="font-family:Arial">Akıl Haritası 
    Tekniğinin Kullanımı</span></h2>
    <p style="margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:150%">
    <span style="line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                Akıl Haritası tekniğinin kullanımında iki temel malzemeye gereksinim 
    vardır:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Çizgisiz 
    , en az A4 boyutunda kağıt (eğer mümkünse A3 boyutunda kağıt tercih 
    edilmelidir). Kağıt, yatay olarak kullanılmalıdır.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Renkli 
    kalemler (mümkünse çok sayıda renkte ve farklı kalınlıklarda keçeli kalemler)</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Gerekli malzemenin temin edilmesinden sonra akıl haritasının konusu seçilir. 
    Eğer konu bilgi aktarımı ise, öncelikle konuyla ilgili verilerin toplanması, bu 
    bilgilerin incelenmesi gereklidir (örneğin bir hikaye, öykü, kitap, vb. özeti 
    ise öncelikle okunması gereklidir). Eğer konu bir plan veya proje türü etkinlik 
    ise, harita çiziminde “beyin fırtınası” tekniği kullanılmalıdır. Bu nedenle 
    beyin fırtınası tekniğinin akıl haritasından önce ele alınması gereklidir. Eğer 
    bu yapılamıyorsa, akıl haritasını yaparken düşüncelerin tamamen serbest 
    bırakılmasına ve akla gelen her türlü düşüncenin kaydına özen gösterilmesine 
    dikkat edilmelidir. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Akıl Haritası iki temel bölümden oluşur: üretme ve düzenleme.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">İlk 
    bölüm olan üretmede, adımlar şu şekilde sıralanır:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Temel 
    konu ve bu konunun sembolü yatay olarak kullanılan kağıdın tam ortasına çok 
    büyük olmayacak şekilde yazılır ve çizilir ve dikkati bu noktaya çekmek için 
    kalın çizgilerle belirginleştirilir;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Temel 
    konuyla ilgili akla gelen her türlü düşünce, bu temelden çıkan oklar (kollar) 
    aracılığıyla şekle eklenir. Ancak bu süreçte uyulması gereken bazı kurallar 
    vardır:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Anahtar 
    kelimelerin kullanımı: düşüncenin sadece bir tek kelime ile ifade edilebilmesine 
    özen gösterilmelidir. Bu şekilde düşüncelerin temel elemanlara indirgenmesi 
    hedeflenmiştir. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Her 
    kelimeye bir sembol eşlik etmelidir: akıl haritasında kullanılan her kelime 
    mutlaka bir sembolle ilişkilendirilmelidir, ancak bu şekilde beynin her iki 
    yarıküresi de aktif olabilir. Soyut kavramların bile sembolle ifade edilmeye 
    çalışılmasına özen gösterilmelidir.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Renklerin 
    kullanımına özen gösterilmelidir. Renk kullanımı hem dikkat çekilmek istenen 
    noktaların vurgulanmasında, hem de sembollerin daha etkin şekilde çiziminde 
    yardımcı bir unsurdur.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Dikkat 
    çekilmek istenen noktalar daha kalın çizgilerle belirginleştirilmeli, ana ve yan 
    dallar net olarak ayrıştırılmalıdır.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 72.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Courier New">o<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">      
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Her dalda 
    sadece bir tek kelime ve sembolü bulunmalıdır. Bu düşünceden çıkan yeni 
    düşünceler ise ayrı dallarla çıkarılırlar. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Temel 
    konuya eklenen dallara, alt dallar eklenerek akıl haritası geliştirilir. Bu 
    kısımlarda da yukarıda belirtilen kuralların kullanılması gereklidir. </span>
    </p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -27.0pt; line-height: 150%; margin-left: 45.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Symbol">·<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">              
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Eğer 
    eklenen düşünceler yenilerini getiriyorsa bu işlemlere akıl haritası 
    tamamlanıncaya kadar devam edilir. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:18.0pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    İkinci bölüm olan düzenleme, üretme bölümünün sona ermesiyle başlamaktadır. 
    Bütün düşünceler aktarıldıktan sonra, akıl haritası incelenerek eğer gerekli 
    görülürse eklemeler veya düzeltmeler yapılır. Bu düzeltmeler bazen haritanın 
    yeniden yapılmasını gerektirebilir. Bu aşamanın tamamlanmasıyla akıl haritası 
    son halini almış olur.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></b></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%"><b>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Hayat 
    Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritası Tekniğinin Kullanımı</span></b></p>
    <p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial"> </span></p>
    <p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">Akıl Haritası 
    tekniği, yurtdışında çok sayıda araştırmada, eğitimin çeşitli kademelerinde 
    kullanılmış ve etkili bulunmuş bir tekniktir. Öğretimin değişik kademelerinde 
    kullanılabildiği gibi, yetişkinlere yönelik hizmet içi eğitim programlarında da 
    yaygın olarak kullanılan akıl haritası tekniği, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali 
    Yücel Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. sınıf öğrencilerine 
    Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi I dersi kapsamında verilmektedir. Bu 
    eğitim süreci aşağıda belirtilen basamakları kapsamaktadır.</span></p>
    <p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">İlk aşamada, Akıl 
    Haritası tekniğinin temelleri, tarihçesi, kuralları, vb. öğrencilere görsel 
    malzemeler desteğiyle anlatılmaktadır. Bu anlatım sürecinin sonunda basit 
    düzeyde çizilmiş bir  akıl haritası örneği sunularak sınıfta açıklanmaktadır. 
    Öğrencilerden bir sonraki ders için renkli kalemler getirmeleri istenerek bu 
    ders sona erdirilir.</span></p>
    <p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">İkinci aşamada, 
    öğrenciler ilk uygulamalarını yapmaktadır. Bu uygulamada, öğrencilerin kendi 
    güncel yaşamlarından bir olayı, bir sorunu ele almaları istenir. Bu, sık olarak 
    yaşanan bir sorun (ulaşım, barınma, derse devam, vb.) olabileceği gibi, güncel 
    bir plan (tatil, yılbaşı, bayram hazırlığı, vb.) da olabilir. Öğrenciler konu 
    seçiminde özgür bırakılır. Bu bölümdeki temel amaç, öğrencilerin tekniği 
    kullanmayı öğrenmeleridir. Öğrenciler bireysel olarak akıl haritalarını 
    hazırlarken, eğitimci soruları yanıtlar ve sınıf içinde yapılan akıl 
    haritalarını inceleyerek gerekli düzeltmeleri yapar. Daha sonra istekli 
    öğrenciler kendi yaptıkları akıl haritalarını tahtaya çizerler. Bu akıl 
    haritalarındaki doğru yönler ve yanlışlıklar sınıfta tartışılarak gerekli teknik 
    düzeltmeler yapılır. Bu düzeltmeler doğrultusunda diğer öğrenciler de kendi 
    çalışmalarında gerekli ise düzeltmelerini yaparlar. Eğitimci dersin sonunda 
    bütün çalışmaları öğrencilerden alarak, bir sonraki derse üzerlerinde 
    düzeltmeleri yapılmış olarak getirir ve yanlışlarını görmeleri için öğrencilere 
    tekrar dağıtır. </span></p>
    <p class="MsoBodyTextIndent"><span style="font-family:Arial">Üçüncü aşamada ise, 
    öğrenciler Hayat Bilgisi veya Sosyal Bilgiler kitaplarından üniteler veya 
    konular seçerler (Trafik, Sağlığımız, 23 Nisan, Akdeniz Bölgesi, vb.). 
    Öğrenciler konu seçiminde özgürdür ancak eğitimci sınıfta birbirinden farklı 
    konuların olması için öğrencileri yönlendirir. Ders sürecinde, bu konular 
    öğrenciler tarafından özetlenerek akıl haritasına dönüştürülür. Eğitimci bu 
    uygulama sırasında da sınıf içinde gözlem yaparak gerekli ise düzeltmelerde 
    bulunur. Akıl haritalarının sınıfta tartışılmasıyla çalışma sonlandırılır.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                Bu tekniğin kullanımı sınıf mevcuduna göre değişmekle birlikte, 
    yaklaşık olarak 10 kredilik derste tamamlanmaktadır:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
    Akıl haritası tekniğinin aktarılması</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
    İlk uygulamalar</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
    İlk uygulamaların paylaşılarak düzeltmelerin yapılması</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
    İkinci uygulamalar</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">2 kredi : 
    İkinci uygulamaların paylaşılarak düzeltmelerin yapılması           </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <h1><span style="font-family:Arial">Sonuç ve Öneriler</span></h1>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
                Akıl Haritası tekniğinin Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi 
    dersi kapsamında kullanılmasının, öğrencilerin hem düşünme becerilerini hem de 
    yaratıcılıklarını geliştirmesi açısından etkili ve verimli olduğu 
    düşünülmektedir. Öğrencilerin bu konuyla ilgili çalışma örnekleri, tekniği 
    kullanmayı büyük ölçüde öğrendiklerini gösterir niteliktedir. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    “Beyin Fırtınası” tekniğinin öğretilmesi ve sınıfta uygulanmasının, akıl 
    haritası tekniğinin öğretiminden önce yapılması önerilmektedir. Bu şekilde, 
    öğrenciler akıl haritasının üretim bölümünde yer alan düşüncelerinin serbestçe 
    ifadesi kısmına daha açık olmaktadır. </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Akıl haritası tekniğinin ilköğretim düzeyinde öğretmenler tarafından kullanım 
    alanları ise başlıca şu şekillerde olabilir:</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">ünite 
    veya konuya girişte, konunun bir bütün olarak sunulmasında;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">ünite 
    sonunda, konunun özetlenmesinde;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">belirli 
    gün veya haftalarda, hem konuların açıklanmasında, hem de plan yapılmasında;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    öğrencilerin bireysel veya okul etkinlikleriyle ilgili planlar yapmalarında;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    öğrencilerin kendileriyle ilgili farkındalık kazanmalarında;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    öğretmenlerin öğretim etkinliğini değerlendirmelerinde;</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">güncel 
    bir konunun detaylı incelenmesinde; </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: -18.0pt; line-height: 150%; margin-left: 36.0pt">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%">-<span style="font:7.0pt "Times New Roman"">         
    </span></span>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">hikaye, 
    öykü, kitap, vb. özetlerinde.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    <br clear="all" style="page-break-before:always">
     </span><h4 align="center" style="text-align:center"><b>Kaynakça</b></h4>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Anderson, 
    Joseph V. (1993). “Mind Mapping: A Tool for Creative Thinking”, </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Business Horizons</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
    13 (2).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Buzan, 
    Tony; Buzan, Barry (1996). <b>The Mind Map Book: How to Use Radiant </b></span>
    </p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Thinking to Maximize Your Brain’s Untapped Potential</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">. 
    Plume Books, </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">New 
    York.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Carr, A.. 
    (1997). “The Learning Organization: New Lessons”, <b>Journal of </b></span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Management Development</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
    16 (4).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Daudelin, 
    M.W. (1996). “Learning from Experience Through Reflection”, </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Organizational Dynamics</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
    24 (3).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Davaslıgil, Ümit (2002). <b>Özel Öğretim Yöntemleri – Ders Notları</b>, Çantay
    </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Yayınevi: İstanbul.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Margulies, 
    Nancy (1991). <b>Mapping Inner Space</b>. Zephyr Press, Tucson.</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <h4>Mento, Anthony J.; Martinelli, Patrick; Jones, Raymond M. (1999). “Mind </h4>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Mapping in Executive Education: Application and Outcomes”, <b>The </b></span>
    </p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">
    Journal of Management Development</span></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">, 
    18 (4).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">Tetzeli, 
    Rick (1992). “Mind Mapping: A New Way to Think on Paper”,  <b>Fortune</b>,
    </span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;text-indent:35.4pt;line-height:
    150%"><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial">19 
    (3).</span></p>
    <p class="MsoNormal" style="text-align:justify;line-height:150%">
    <span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: Arial"> </span></p>
    <div style="mso-element:footnote-list">
    	<br clear="all">
     <hr align="left" size="1" width="33%">
    	<div style="mso-element:footnote" id="ftn1">
    		<p class="MsoFootnoteText"><a name="_ftn1" title href="#_ftnref1">
    		<span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-family:
    Arial">* </span></span></a><span style="font-family:Arial">Araştırma Görevlisi, 
    		İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü</span></div>
    </div>
    
    </body>
     
  2. ali tülübaþ

    ali tülübaþ Üye Üye

    Katılım:
    6 Eylül 2007
    Mesaj:
    13
    Alınan Beğeniler:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    teşekkürler
     
  3. kalemsiz

    kalemsiz Üye Üye

    Katılım:
    20 Haziran 2007
    Mesaj:
    16
    Alınan Beğeniler:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    teşekkürler
     
  4. ilker

    ilker xD_HaYaTa GülüMSe_xD Üye

    Katılım:
    25 Mart 2009
    Mesaj:
    37
    Alınan Beğeniler:
    0
    Ödül Puanları:
    6
    teşekkürler
     
  5. sosyalcitayyar

    sosyalcitayyar Aktif Üye Üye

    Katılım:
    5 Şubat 2009
    Mesaj:
    57
    Alınan Beğeniler:
    9
    Ödül Puanları:
    8
    Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

    bu konu özellikle ilgi alanıma giriyor. Geçerliliği kesin olmasada kullanılbilinecek bir metod.Paylaşımın için teşekkürler...
     
  6. güleç

    güleç Çalışkan Üye Üye

    Katılım:
    14 Eylül 2008
    Mesaj:
    987
    Alınan Beğeniler:
    10
    Ödül Puanları:
    38
    Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

    teşekkürler...
     
  7. uygurr

    uygurr Üye Üye

    Katılım:
    13 Eylül 2011
    Mesaj:
    11
    Alınan Beğeniler:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

    bence bu yöntemin örnek şekli verilse daha iyi olurdu hocam
     
  8. narin

    narin Çalışkan Üye Üye

    Katılım:
    20 Mart 2007
    Mesaj:
    667
    Alınan Beğeniler:
    7
    Ödül Puanları:
    16
    Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Dersinde Akıl Haritasının Kullanımı

    ben bu yöntemi özellikle Anadolu uygarlıklarında kullanıyorum.bir sonraki derste uygulamak için çocuklara A4 kağıdı ve renkli kalemler getirmelerini söylüyorum.örneğin Hititler konusunu kısaca tekrar ediyoruzki kullanacağımız kavramları belirleyelim.pankuş,bin tanrı ili kızılırmak havzası...... gibi kavramları belirledikten sonra pankuş meclisini simgeleyecek bir sembol buluyoruz.her sembol için bir renk kullanıyoruz.konuyu anahatlarıyla sembolleştirdikten sonra kağıda baktığınız zaman hititler konusunun özeti elinizde oluyor.biraz zaman alıyor ama öğrenciler zevkle yapıyorlar.sınavlara çalışırken kağıda baktıklarında hititler konusunu hemen hatırlayorlar.bir de uygarlıkları birbirine karıştıranlar için etkili ve eğlenceli bir yöntem
     
Yükleniyor...

Bu Sayfayı Paylaş