Düşünme Eğitimi Zümresi

mualliman

Yeni Üye
Üye
Katılım
3 Eki 2009
Mesajlar
2
Puanları
1
Konum
konya
2009- 2010 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
GÖYNÜKKIŞLA FAHRİ DÜNDAR İLKÖĞRETİM OKULU
DÜŞÜNME EĞİTİMİ DERSİ I.DÖNEM ZÜMRE ÖĞRETMENLER TOPLANTI TUTANAĞI


TOPLANTI NO : 1
TOPLANTI TARİHİ : 07 /09/2009
TOPLANTI SAATİ : 11.30
TOPLANTI YERİ : Öğretmenler Odası
TOPLANTIYA KATILANLAR : Ali KUBAT, Hakan ÇİÇEK


GÜNDEM:
1 - Açılış.
2 - 1739 sayılı Türk Milli Eğitiminin genel amaçları
3 - 14/09/2006 /361sayılı kararı ile 22/08/2007 tarih ve 146 sayılı Talim Terbiye Kurul Başkanlığının kararının ve öğretmen kılavuz kitabının incelenmesi
4 - Yıllık ders planları
5 - 2008-2009 Eğitim Öğretim yılı zümre öğretmenler tutanağının incelenmesi.
6 - Öğrenme,öğretme yöntem ve teknikleri
7
8 - Ölçme ve Değerlendirme
Kaynak araç ve gereçler.
9 - Performans ve Projeler görevleri
10 - Diğer zümre öğretmenleri ile işbirliği
11 - Dilek ve temenniler.





GÖRÜŞMELER:

1-Toplantı okul müdürü ve zümre başkanı Ali KUBAT tarafından 2009–2010 Eğitim-Öğretim yılının başarılı olması dilekleriyle açılmıştır
2–1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Düşünme Eğitimi ders öğretmeni Hakan ÇİÇEK tarafından okundu. Bu kanuna göre, Türk Milli Eğitiminin genel amaçları Türk Milletinin bütün fertlerini Atatürk ilke ve İnkılaplarına, Atatürk Milliyetçiliğine bağlı, Türk milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren, ailesi, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan insan haklarına ve anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar yetiştirmek.
Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünce gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan, yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak
Okunan bu esaslara uyulmasının hem kanunlara uymamızı, hem de mükemmel bir nesil, başarılı öğrenciler yetiştirmemizi sağlayacağı toplantıya katılanların üzerinde birleştikleri ortak görüş olarak benimsendi.
3-Düşünme Eğitimi ders öğretmeni Hakan ÇİÇEK 22/08/2007 tarih ve 146 sayılı kararını okudu. Düşünce eğitimi derslerinde herhangi bir ders kitabının okutulmayacağını ve benzeri eğitim aracının kullanılmamasının Talim Terbiye kurulunun mezkur kararında bulunduğunu,öğretmenler için kIlavuz kitab bulunduğunu belirtti.
Çağımızda hızla gelişen bilim ve teknoloji, eğitimin her alanını etkilemekte ve özellikle eğitim yaklaşımlarında köklü değişimleri zorunlu kılmaktadır. Bu anlamda bilginin hızla yenilenerek üretildiği çağımızda birey ve toplumun geleceği, bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve üretme becerilerine bağlı bulunmaktadır. Bu becerilerin kazanılması ve hayat boyu sürdürülmesi bilgi üretimine dayalı çağdaş bir eğitim ve düşünceyi gerektirmektedir.
İnsana, düşünceye, hürriyete, ahlaka ve kültürel mirasa saygıyı temel alan bu bakış açısı, düşünce eğitimine öğretimine karşı takınacağımız tavrı belirler ...
Düşünce eğitimi ile ilgili yaklaşımımız da genel olarak “öğrencinin bilincinin gelişmesini sağlayacak şartları oluşturmak ve öğrenciye, hayatın problemlerini çözebilmesinde yardımcı olacak yolları göstermek” şeklinde formüle edilebilir.
• Eğitimciler arasında, düşünme becerilerinin özel olarak hazırlanmış programlarla geliştirilebileceği inancı da hâkimdir. Bu çalışmaların sadece öğrenciler üzerinde değil, okul yöneticileri ve personeli üzerinde de etkili olduğu görülmüştür.
• Düşünme Eğitimi Öğretim Programı: Öğrencilerimiz, çizgi filmlerin, elektronik oyuncakların, bilgisayar oyunlarının, televizyonun kısaca görsel dünyanın çekiciliği tarafından kuşatılmıştır. Bu kuşatmaya sınır koymak, yasaklamak da sorunu çözmez. Hatta ilgiyi daha da artırır .Bunun yolu ise düşünme eğitiminden geçmektedir.
PROGRAMIN YAPISI
• Genel amaçlar,
1. Düşünme eylemi üzerine düşünmeleri,
2. Kendi düşünme yollarının farkına varmaları,
3. Düşünmenin geliştirilebilen bir beceri olduğunun farkına varmaları,
4. Farklı düşüncelere saygı duymaları,
5. Düşünürken millî, manevi ve evrensel değerleri gözetmeleri,
6. Kuşku, güven, ısrar, merak, dikkat ve sabrı düşünme sürecinde bir değer olarak kabullenmeleri,
7. Ne bildiğinin ve ne bilmek istediğinin farkında olmaları,
8. Düşüncelerini aktarırken dili doğru ve özenli bir biçimde kullanmaları,
9. Kendini, dünyayı ve bilgiyi sorgulayarak sağlıklı değerlendirmeler yapmaları ve
10. Tartışma kültürlerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

• Öğrenme alanları
1. İnsan, dünya ve bilgi; bir konu alanı bilgisi değil, düşünmenin gerçekleştiği bir ilişkiler öbeğidir.
2. Program’la öğrenciye kazandırılacak becerilerin her bir sonucu bir bilgi olarak değerlendirilebilir.
3. Becerilerin işe koşulduğu içerikler ise dünyanın ortaya koyduğu, özne, nesne, olay, olgu, boyut ve koşullardır.
4. Bunların arasında bağlantıyı kavramlarla kuran ise insanın kendisidir.
5. Bu üçlü yapıda; insan, dünya ve bilgiyi;
6. Dünya, insan ve bilgiyi;
7. Bilgi de insan ve dünyayı etkileyerek değiştirir.
8. İnsan, dünya, bilgi arasındaki en güçlü bağ bilme eylemi ile kurulur.
9. Bilmek herhangi bir yapıyı kavramsal alan ile ilişkilendirmektir.
10. İnsanın dünya ile olan ilişkisi “bilmek”, “anlamak” ve “kavramak” içinse; insan dünya ile ilişkisini birtakım düşünme becerileri ile kurar.

• Kazanımlar,
• Program’da somut olarak yer alan değer, beceri ve kavramların işe koşulması Sokrat’ın “Kendini Bil!” arayışının bir cevabıdır. Bu arayış eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve özenli düşünme becerileri ile temellendirilmiştir. Bu üç beceri eş zamanlı ve birbirini tamamlayarak gerçekleşmektedir
.
• Program’da yer alan düşünme beceri, kavram ve değerlerin kazandırılabilmesi için sınıf ortamının “sorgulama topluluğu”na dönüştürülmesi gerekir. Böyle bir ortamda öğretmen bir orkestra şefi ya da bir spor takımının çalıştırıcısı gibi sınıfa rehberlik etmeli, gerekli ve yeteri kadar müdahalede bulunmalıdır.
• Program’da; beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme, tartışma, örnek olay incelemesi vb. yanında özellikle Sokratik Sorgulama yönteminin kullanılması dersin amacına hizmet edecektir. Bu bağlamda öğretmen Sokratik Sorgulama ve soru cevap yöntemlerini ağırlıklı olarak kullanmalıdır
• Sokratik sorgulamada öğretmen, öğrencilerin görüş açılarını sorgulayan bir role bürünür. Öğrencilere hitap etmek yerine, öğretmen öğrencilerle birlikte diyaloğa girerek onların fikirlerinin ve pozisyonlarının doğruluğunu veya yanlışlığını açıklığa kavuşturmayı amaçlar
• Sokratik sorgulama stratejisinin temel amacı, asla öğrencileri yaptıkları tercihler veya sahip oldukları fikirler için yargılamak veya küçük düşürmek değil,onların eleştirel düşünme becerilerini kazanmalarını ve pratik etmelerini sağlamaktır.
• Program’da yer alan kazanımların sırası aynı zamanda uygulama sırasıdır. Uygulama sırasında öğrencinin aktif bir katılımcı olduğu, karşıt fikirlere saygılı ve hoşgörülü, bağımsız düşünüp düşündüklerini uygun bir üslupla ifade edebildiği, öğrenci merkezli yaklaşım esas alınmalıdır.

• Etkinlik örnekleri
• Açıklamalardan” oluşmaktadır.
Programın öğrenme alanı kavram ,beceri ve değerlerin analitik ,yaratıcı bir düşünme ile benimsenmesini içermektedir . Program’da yer alan kazanımların sırası aynı zamanda uygulama sırasıdır. Uygulama sırasında öğrencinin aktif bir katılımcı olduğu, karşıt fikirlere saygılı vehoşgörülü, bağımsız düşünüp düşündüklerini uygun bir üslupla ifade edebildiği, öğrencimerkezli yaklaşım esas alınmalıdır.

4-. Öğretmen kılavuz kitablarında yer alan kazanımların yer alan konuların yılın çalışma takvimine dengeli dağılımına dikkat edilmesi ve kazanımların gerekirse öne alınmasının veya geriye bırakılmasının gerekebileceği gündeme getirildi.
5–2008–2009 öğretim yılı zümre kararları incelendi. , Düşünce Eğitimi dersinin diğer derslere göre öğrenci davranışlarında ve milli-manevi değerlerin benimsetilmesinde etkinliği göz önünde bulundurularak kazanımların öğrenci davranışları üzerinde olumlu yansıması için çalışmaların daha da artırılması kararlaştırıldı.
6- Öğrenme, öğretme yöntem ve teknikleri; Anlatım, Soru cevap. Örnek Olay Analizi (Çözümlemesi),Sonuç Çıkarma, Geri Plandaki Düşünceleri Bulma, Slogan Bulma, Şiir-Hikâye Yazma, Görsel İmge Oluşturma, Önem Sırasına Koyma, Sınıflandırma, Örnek Verme, Yordama Yapma, Bulmaca, Dramatizasyon, Tavsiyede Bulunma, Karşılaştırma, Problem Çözme, Görüşme Yapma, Beyin Fırtınası, empati kurma, değerlendirme, günlük yaşamla ilişkilendirme, not alma, görüş tarama, gözlem, haber toplama, önceki düşündükleriyle karşılaştırma, bildikleriyle bağ kurma, dosya oluşturma, öykü tamamlama, öğretim malzemesi hazırlama, çalışma yaprağı, koleksiyon yapma, yıllık hazırlama, tersinden düşünme, anlaşma imzalama, öğrendiklerini listeleme, proje, yeniden yazma... gibi uygulamaların uygulanması uygun görülmüştür.
7- Düşünme Eğitimi dersinin notla değerlendirilmeyecek seçmeli bir ders olmasından ve üst düzey bilişsel becerileri ölçebilecek geleneksel ölçme araçlarının yapılandırılmasının zor ve uzmanlık gerektiren bir konu olmasından dolayı, bu dersin değerlendirilmesinde alternatif ölçme araçlarının kullanılmasının yararlı olacağı belirtilmektedir.

• Dersin işlenişine, süreye, öğrenci mevcuduna vb. etkenlere bağlı olarak öğretmen tarafından yeniden yapılandırılabilir. Öğretim programlarının öğrencilere kazandırılmasınıöngördüğü üst düzey bilgi, beceri, tutum ve davranışların sadece çoktan seçmeli, doğruyanlış,eşleştirme, boşluk doldurma, kısa yanıtlı vb. maddelerden oluşan yazılı sınavlar değerlendirme araçları olarak adlandırılan bu tarz yöntem ve tekniklerle öğrencilerin kazanımlarına ilişkin sadece dolaylı bir gözlem sağlanmış olur. Bir öğrencinin bir testte yer alan tartışma ile ilgili sorulara doğru yanıt vermesi, bir tartışma ortamında sahip olduğu bu bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanabileceğinin göstergesini sağlamaz. Fakat öğrencilerin bu dersle kazanmaları ön görülen düşünmeye yönelik bilgi, beceri,tutum ve davranışlara sahip olup olmadıklarının gözlemlenmesinde ve değerlendirilmesinde ağırlıklı olarak performansa dayalı ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanılması yararlı olacaktır.


8- Kaynak olarak kazanım ve değerlere uygun şiirler, hikâyeler, resimler, çalışma kâğıtları, bulmacalar, ve güncel imkânlardan yararlanılarak VCD, CD, vb. araç-gereçlerin derste kullanılmasının öğrencileri derse motive edeceği belirtildi.

9- İlköğretim kurumlar yönetmeliğinin 35.maddesi Hakan ÇİÇEK tarafından okundu. Performans ve Proje görevleri belirlendi.

Performans görevleri ekim ayının son haftası verilip aralık ayının ikinci haftasında toplanacaktır.
PERFORMANS GÖREVLERİ
• Öğrenci beğendiği üç karikatürü analiz ederek verdiği mesajı olumlu bir şekilde sunu olarak hazırlaması
• Farklılıklarımız kültürel zenginliğimizdir konulu bir sunu hazırlayınız
• Her insan ,insanca yaşama fikirlerine saygı gösterilme hakkına sahiptir,konulu bir sunum yapma
• Toplumsal kurallara uymak zorunda mıyım konulu bir sunum yapama

Performans Ödevlerinin Değerlendirilmesinde kullanılacak olan dereceli puanlama ölçeği zümre sonunda EK-1 de gösterilmiştir.
** ( Proje ve performans ödev konuları, öğrencilerin hazırlamak istedikleri konulara ve yıl içindeki sürece göre farklılık gösterebilir.)


Proje görevleri Kasım ayında öğrencilere duyurulacak ve Nisan ayının birinci haftası toplanacaktır.
Bütün sınıflar:
• Bu vatanda hepimiz bir milletiz ve insanca yaşamak istiyoruz konulu kompozisyon hazırlanarak düşünceler serbestçe ifade edilecektir.
10-Diğer zümre öğretmenleriyle işbirliği yapılacaktır.

Sosyal Bilgiler öğretmeni ile Atatürk ve Laiklik konularında
Türkçe öğretmeni ile
Matematik Öğretmeni ile Türkçe’yi kullanma ve yazma konularında,
Analitik düşünme nasıl gelişti kazanımında

Kısaca bütün öğretmenlerle işbirliği yapılacaktır

11- Okul müdürü ve zümre başkanı Ali KUBAT’ın 2009-2010 eğitim ve öğretim yılının başarılı bir yıl olması dileğiyle toplantı sona erdi

………………………….
Düşünce Eğitimi Ders Öğretmeni

UYGUNDUR

07 /09/2009

……………
Okul Müdür V.

DİKKAT: İNTERNETTE PEK BİR ŞEY BULAMADIĞIMDAN KENDİM SADECE TTKB NİN KARARINI ALDIM VE BİR PARÇA YARDIMCI OLMAK NİYETİYLE GÖNDERİYORUM. HATALARIMA MÜSAMAHA İLE BAKMANIZI RİCA EDERİM, EĞER FAYDASI OLDUYSA ÜCRET OLARAK HAYIR DUALARINIZ İSTİYORUM
BÜTÜN EĞİTİM CAMİASINA HAYIRLI BİR EĞİTİM ÖĞRETİM YILI GEÇİRMELERİNİ DİLEĞİYLE




EK-1

DÜŞÜNME EĞİTİMİ DERSİNDE KULLANILABİLECEK ÖLÇME ARACI ÖRNEKLERİBİLGİ, BECERİ, TUTUM, DAVRANIŞ PERFORMANS GÖREVİ
Örnekleri Değerlendirilen Öğrencinin Adı ve Soyadı:.............................................
Tarih:................................
Değerlendiren: Öğretmen:……….. Akran……. Öğrencinin Kendisi:……
GELİŞTİRİLMELİ 1 puan ORTA
2 puan İYİ
3 puan MÜKEMMEL
4 puan
1. Sunum konusunu açık ve net bir şekilde anlattı.
2. Bilgileri düzenli bir şekilde sıraladı/sundu.
3. Kurduğu cümleler tam, net ve anlaşılır şekildeydi.
4. Açık, anlaşılır ve güvenli bir şekilde konuştu.
5. Sunum sırasında dinleyenlerle göz teması kurdu.
6. Sunum sırasındaki duruşu uygundu.
7. Görsel materyalleri iyi bir şekilde kullandı.
8. Sınıftan gelen soru ve yorumlara uygun şekilde karşılık verdi.
9.Araştırma ve görüş alma
10.Raporlaştırma
Yorumlar:
 

mualliman

Yeni Üye
Üye
Katılım
3 Eki 2009
Mesajlar
2
Puanları
1
Konum
konya
DİKKAT: İNTERNETTE PEK BİR ŞEY BULAMADIĞIMDAN KENDİM SADECE TTKB NİN KARARINI ALDIM VE BİR PARÇA YARDIMCI OLMAK NİYETİYLE GÖNDERİYORUM. HATALARIMA MÜSAMAHA İLE BAKMANIZI RİCA EDERİM, EĞER FAYDASI OLDUYSA ÜCRET OLARAK HAYIR DUALARINIZ İSTİYORUM
BÜTÜN EĞİTİM CAMİASINA HAYIRLI BİR EĞİTİM ÖĞRETİM YILI GEÇİRMELERİNİ DİLEĞİYLE
 

07akseki

Üye
Üye
Katılım
23 Ara 2008
Mesajlar
5
Puanları
3
Konum
akseki
Düşünme Eğitimi Zümresi

allah razı olsun.ıyı nıyetle bunu yaapman bıle yeterlı faydasız olsa ne olur
 
Üst